Nekromanti Situationer i Skräckrollspel

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: Små avvikelser till vardagliga ting

Varför är barn så skrämmande? Skräckfilmer brukar använda dem, bland annat genom att ha barnsång eller -skratt. Finns det andra saker som fungerar på samma sätt som involverandet barn?

/Han som fick en tanke
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Små avvikelser till vardagliga ting

Han said:
Varför är barn så skrämmande? Skräckfilmer brukar använda dem, bland annat genom att ha barnsång eller -skratt. Finns det andra saker som fungerar på samma sätt som involverandet barn?
Det är väl egentligen inte så att barn är skrämmande, det är bara det att för de allra allra flesta så är barn den snabbaste vägen till känslorna. Politiska ledare ser till att bli fotade med barn för att vi ska gilla dem bättre och vill man få någon att säga "Fan vilka svin!" om skurkarna på film så skjuter de en unge. Eller en hund.

Eh. Jag vet inte om jag har nåt att tilläga i den egentliga tråden men jag postar ändå och skäms i efterhand istället.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Re: Små avvikelser till vardagliga ting

Dessutom: Barn på läskiga platser skall vara rädda. Är ungen inte rädd trots att jag är det så är det något som är fel.
 
Joined
12 Nov 2008
Messages
42
Re: Små avvikelser till vardagliga ting

Dessutom representerar barn oförstördhet.

Tänk er att era rollpersoner blir beskjutna. Skottet kommer genom ett fönster. När ni går in för att kolla vem som sköt hittar ni:
A) En 25-årig nazist med bilder från koncentrationslägren som fondtapet. Han hävdar att skottet gick av av misstag, när han rengjorde sin pistol (som han har licens på).

B) En femåring som sitter och leker med en pistol på sängen.

Vad skulle ni göra med dem?

Om samma skytt dök upp och sköt mot er igen senare, i uppenbart berått mod, så skulle reaktionen hos alla spelare jag känner bli:

A) En actionsekvens, strid helt enkelt.

B) Skräck, förvirring mm. Kan man döda en femåring, även om han försöker skjuta en? Förstår han vad han gör?

/ Fredrik
 
Top