Nekromanti Sitter å skriver på en Värld

The_Karlsson

Veteran
Joined
10 Aug 2004
Messages
60
Location
Åstorp, Skåne
hejsan.

Jag sitter och har enormt mycket fritid, farligt mycket fritid.
Så en dag började jag pula på en Värld började skriva lite gudar och det blev bara mer och mer. Nu har jag en fungernade värld, mer ller mindre. Allt jag behöver är ett bra spelsystem men då jag ej vill sno något existerande är detta enormt frustrerande. Några tipps om hur ni vill att sjävla spel systemet ska se ut?

naturligtvis fantasy

Så som:
Krig, handel, magi, skada. osv.

tack på förhand
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Allt jag behöver är ett bra spelsystem men då jag ej vill sno något existerande är detta enormt frustrerande."

Vad menar du med "sno", och vad är det som är frustrerande? Det finns ju flera regelsystem som är tillgängliga för allmänheten och alltså inte behöver stjälas, ifall du tycker det är träligt att hitta på något helt nytt. Krilles t10-system är ett exempel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Du lär nog aldrig bli klar om du inte kör på ett regelsystem du trivs med, så tänk efter vad du själv gillar och ogillar och kom tillbaka och be om råd hur du skall få ordning på det sedan.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Några tipps om hur ni vill att sjävla spel systemet ska se ut?
enkelt, roligt och logiskt

Enkelt: gör ett praktiskt slag för att klara handlingar och anpassa reglerna så att de flesta slag kan slås som ett handlingsslag. Då slipper du göra så många olika specialregler som tynger ner regelboken. Men försök inte att pressa in precis allt under en regel. Två, tre olika grundregler tycker jag är okej.

Roligt: de flesta spelare jag känner gillar att slå tärning för exempelvis de skador de gör. I mitt fall föredrar jag att inte räkna ut skadan efter träffslaget. Istället för att räkna och dra och lägga till värden som skadetålighet o rustning så låter jag spelarna rulla tärning. Det är roligare. Samma princip på exempelvis fummel i magi. Istället för att räkna på hur mycket man missade och titta i tabellen så slår man tärning.
Låt spelarna vara delaktiga i alla moment. Om det är fienderna som står för handlingen kan man låta spelarna slå något slags motståndsslag. Spelare som bara sitter och väntar på att sl ska rulla tärningar och räkna klart är inte roade.

logiskt: låt alla tärningsslag fungera likadant. Om det finns två olika saker man ska slå med T20 så ska det vara bra att slå högt (eller lågt) i båda fallen.

tänker du på strid, fältslag eller hela krig? behövs regler för de två sista? Det kanske det gör men det behöver kanske inte vara med i grundreglerna.

Hur Strid fungerar beror väldigt mycket på stämningen i spelvärlden, heroisk eller jordnära. Ska en hjälte löpa någon risk när han slåss mot en bonde. Eller räcker det att bondtölpen kommer bakifrån och sätter kniven i ryggen på hjälten?

I heroisk fantasy gör det inget att man blir skadad och blödningar finns inte. I jordnära fantasy blir sår infekterade och det vanligaste dödssättet är att förblöda... man vinner striden men förlorar livet, några minuter senare.

det beror så helt och hållet på hur världen ser ut. Vilken slags magi kan man kasta? Är magiker mäktiga figurer eller bara hjälpredor eller kanske insnöade akademiker?

detta föredrar jag helt klart att rollspela. Högt färdighetsvärde i köpslå så ger spelledaren efter lite lättare och mot en rollperson som är kass köpman så är sl orubblig.


för att få bra svar vill du nog berätta lite mer om hur det är tänkt att man ska spela i världen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Om du inte vill göra ett eget så plocka ett på licens (gratislicense förstås)!

De som jag kan nämna direkt är förstås Krilles T10 eller kanske Trobergs Generica (Troberg blir nog bara glad om NÅGON använder hans system :gremtongue:)

Och om ett litet tag (allt ifrån kanske en månad till ett par år. Det börjar se klart ut, men det gjorde det för 2 år sedan också och då gick det bara åt skogen) blir nog mitt eget ÄGER (Ännu ett GEneriskt Rollspelssystem) klart.
 

Kozech

Veteran
Joined
15 Dec 2004
Messages
32
Location
Västerås
Svårt att få några uttömmande svar på en såpass öppen fråga.

Själv tycker jag att man ska anpassa reglerna efter världen (i alla fall nu när du har en värld) så att bara sno är svårt.

En grund är hur vill du slå tärningar? En, många, T6, T20?
Ska färdighet, grundegenskap eller slump vara avgörande för lyckas?
Avancerade stridsregler där allt går och göra men tar tid eller enkla som kanske känns orealistiska men går snabbt?
Är skador kroppspoäng eller beskrivningar på sår och brutna ben så man får rollspela skadan iställer för regelteknisk funktion?
Hur mycket magi finns? Är den eldbollar som flyger i varje strid eller är magiker sällsynta.

Mycket att tänka på för regler till en värld men du hade ju mycket fritid :)
 
Top