Nekromanti "Sista inseglet" till KULT

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Känner någon av er till äventyret "Sista inseglet" (tror det var ett konventsäventyr, och dessutom släpptes i en Sinkadus) till KULT? RPna var då fyra personer som till slut insåg att de tidigare hade varit fyra av jesus apostlar och att jesus nu återkom till jorden för att döda påven för att bryta hans onda makt över jorden (och kyrkan är orolig över Da Vinci koden?)

Var kan man få tag på detta mästerverk?
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Det måste min 16-årshjärna ha missat när jag läste äventyret.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
"Skuggor ur det förflutna" har jag för mig att det hette, va?

"Ett EKO frå det förflutna", var det. Sinkan #33. Rätt kass äventyr, men fin inspiration.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Var kan man få tag på detta mästerverk?
Jag har hört ett rykte som talar om en bukt för pirater, vilka kan dela med sig av skatten du söker. Om du frågar efter "äventyrsspel" så skulle de kunna tipsa om en skattkista med detta - såväl som mycket annat - material till Kult och andra av Äventyrsspels gamla titlar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Annars finns de säkert som någon torrent någonstans.

/Han som någon gång ska försöka sig på att bestämma sig för ett rollspel och sedan spela utvalt scenario från Sinkan, efter en smärre konvertering
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Det finns en torrent på *** som heter ***. Hittade den där.
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
Rising said:
Var kan man få tag på detta mästerverk?
Jag har hört ett rykte som talar om en bukt för pirater, vilka kan dela med sig av skatten du söker. Om du frågar efter "äventyrsspel" så skulle de kunna tipsa om en skattkista med detta - såväl som mycket annat - material till Kult och andra av Äventyrsspels gamla titlar.
Hade sökt på PB innan utan att hitta det. Men jag förtjänade nog det där. :gremwink:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Sinkadus nr 33 enligt källor på det aldrig felinformerade nätet.

Men hette det verkligen det Sista inseglet...? Ja, det kanske det gjorde... Däremot har jag mycket bestämt för mig att Jim Morrison är antikrist antikrist och inte jesus. Och påven var jätteäcklig, det minns jag helt säkert...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Tillrättavisning …

Rollspel.nu kan inte hindra någon från att tanka ner upphovsrättsskyddat material från nätet.

Men vi vill heller inte underlätta det.

Forumregel nummer 3 lyder:

Regler och riktlinjer för Rollspel.nu said:
Regel 3: Respektera lagen. Posta inget som är olagligt enligt svensk lag och uppmuntra heller ingen annan att bryta mot svensk lag.
Så att tipsa varandra om var man hittar rollspelstorrents får ni göra annorstädes.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men hette det verkligen det Sista inseglet...? Ja, det kanske det gjorde...
Nej, det hette - som tidigare nämnts - "Ett eko från det förflutna", men "Det sista inseglet" hade varit ett bra namn, då sju insegel spelar en viktig roll i äventyret.

Däremot har jag mycket bestämt för mig att Jim Morrison är antikrist antikrist och inte jesus.
Så här är det:

Jim Morrison är en återuppstånden Jesus; denna gång såsom Antikrist - en Mörk Messias - som med hjälp av apokalypsens fyra ryttare (=rollpersonerna) skall befria mänskligheten från Demiurgens illusion. Han skall jämna vårt fängelse med marken genom att avrätta de sju stycken insegel som upprätthåller det. För varje person han mördar så närmar sig rollpersonerna sitt uppvaknande och får nya förmågor, samtidigt som Demiurgens skapelse börjar att bli ogjord runt offret - vilket folk kommer att tolka som vanliga naturkatastrofer tills illusionerna som beslöjar deras sinnen har avtäckts.

Jim Morrison (Eller Michel Agneau, som han heter den här gången) är alltså både Jesus och Antikrist. För 2000 år sedan försökte han befria mänskligheten genom att bli korsfäst - men liktorerna gick skickligt till motangrepp och skapade en religion runt honom där de vantolkade hans lidande på korset som ännu ett verktyg i raden för att låsa mänskligheten i en offermentalitet.

Det sista inseglet är självaste påven - och i spelets klimax så tvingas rollpersonerna välja om de vill hjälpa Jim Morrison att rasera fängelset eller inte. Fångenskap eller Förintelse? Det blir upp till rollpersonerna att avgöra.

Och påven var jätteäcklig, det minns jag helt säkert...
Det är en av de saker jag gärna skulle vilja ändra på i det äventyret. Det känns nämligen som om spelet moraliserar genom att visa att Antikrist är en karismatisk Jim Morrison, medan kyrkans liktorer framstår som osympatiska, uppsvällda monster. Jag hade gärna sett att äventyret försökte komplicera dilemmat mer, genom att visa att liktorerna faktiskt i mångt och mycket har rätt; och att den frigörelse som Antikrist är på väg att iscensätta enbart kan uppfyllas till ett väldigt, väldigt högt pris i kaos, oro och mänskligt lidande.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Rising said:
Nej, det hette - som tidigare nämnts - "Ett eko från det förflutna", men "Det sista inseglet" hade varit ett bra namn, då sju insegel spelar en viktig roll i äventyret.
Vet i tusan hur jag lyckades missa den posten, jag tyckte mig faktiskt ha läst alla inlägg ordentligt denna gång. Konsekvens av ett alltför litet explorerfönster då jag sitter och smygsurfar på jobbet. Men fram med dumstruten igen dock...


Rising said:
Det är en av de saker jag gärna skulle vilja ändra på i det äventyret. Det känns nämligen som om spelet moraliserar genom att visa att Antikrist är en karismatisk Jim Morrison, medan kyrkans liktorer framstår som osympatiska, uppsvällda monster. Jag hade gärna sett att äventyret försökte komplicera dilemmat mer, genom att visa att liktorerna faktiskt i mångt och mycket har rätt; och att den frigörelse som Antikrist är på väg att iscensätta enbart kan uppfyllas till ett väldigt, väldigt högt pris i kaos, oro och mänskligt lidande.
Oj, vad man upplever saker olika... Det var precis det som jag upplevde att det gjorde. De uppsvällda, otäcka prästerna och påven representerar vår verklighet medan den charmige och sympatiske Jim Morrison representerar apokalypsen. I vanliga fall borde man kanske välja att inte driva fram apokalypsen, men i det här fallet så introduceras tveksamheten just av kyrkans "uppenbara ondska" (dvs. de är inte bra heller!). Därmed så blir det fakitkst ett val.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Oj, vad man upplever saker olika... Det var precis det som jag upplevde att det gjorde.
Coolt. Jag är glad att det fungerade för dig.

Själv har jag stora problem med det där; att konspirationer alltid måste framställas så osympatiskt, med mästrande (och oftast fula) auktoritetspersoner - medan det är någon ung (och ofta snygg) idealist som försöker motarbeta dem.

Det är liksom en oklanderlig Tom Cruise i "A Few Good Men" som vill åt sanningen, medan Jack Nicholson försöker vara så hemsk som möjligt när han spottar fram "you can't handle the truth!" och tittarnas sympatier är hela tiden på Agent Mulders sida när han kämpar i motvind för att få ut sanningen åt folket, medan den kallhamrade Cigarettmannen inte tycks ett dugg angelägen om allmänhetens bästa när han kyligt säger att de måste fortsätta hållas i ovetskap.

Liksom; dessa konspiratörer som upprätthåller en lögn tycker jag alltid är osympatiska antagonister i historierna. Jag tror aldrig jag har sett en historia som varit tvärtom; att huvudpersonen försöker hålla en lögn intakt medan dåraktiga, snokande rebeller vill ta reda på sanningen och sprida den åt folket utan någon tanke på konsekvenserna.

Det är liksom alltid Sanning = Rätt, Lögn = Fel, och man hamrar in detta budskap genom att framställa konspiratörerna såsom onda fulingar medan de snokande får framstå som sympatiska.

Så, för mig tappade äventyret en del av den slagkraft som det annars kunde ha haft. Jag tror att spelets världssyn hade berört mig mer på djupet om jag hade haft svårare att rättfärdiga apokalypsen. Men det blev lite "de har ju ljugit för oss! Och de är fula monster! Som håller oss i fångenskap! Vi måste bli fria! Det är klart vi kan lita på Jim Morrison, han är ju schysst!" Det är för enkelt att kämpa för Sanningen och Friheten, liksom.

Men det var ju bara mitt intryck. Om du tycker att det funkade för dig så är det coolt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Rising said:
Så, för mig tappade äventyret en del av den slagkraft som det annars kunde ha haft. Jag tror att spelets världssyn hade berört mig mer på djupet om jag hade haft svårare att rättfärdiga apokalypsen. Men det blev lite "de har ju ljugit för oss! Och de är fula monster! Som håller oss i fångenskap! Vi måste bli fria! Det är klart vi kan lita på Jim Morrison, han är ju schysst!" Det är för enkelt att kämpa för Sanningen och Friheten, liksom.
Men det där är ju bara om man ignorerar konsekvensen. Om man väljer att ta sida med den schysta killen här så släpper man ju löst apokalypsen och en hel djävla massa folk kommer att dö. Om man väljer att ta sida med de äckliga blobbarna så kommer världen att leva vidare som om inget har hänt.

Om jag skulle göra valet i verkligheten så skulle jag aldrig välja att ta Jims parti. En frälsning som involverar att himlens härar sveper fram över jorden är inte en som jag vill ha.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men det där är ju bara om man ignorerar konsekvensen. Om man väljer att ta sida med den schysta killen här så släpper man ju löst apokalypsen och en hel djävla massa folk kommer att dö. Om man väljer att ta sida med de äckliga blobbarna så kommer världen att leva vidare som om inget har hänt.
True. Det försvårades kanske lite för oss, eftersom status quo i Kult - som vi ser det - inte direkt är en särskilt trevlig tillvaro, som man vill behålla. Men det kan också bero på att man i äventyret slipper ta konsekvenserna. När man gjort sitt val i äventyrets klimax så är ju äventyret de facto slut.

Det hade varit intressant om man fick ta ett sådant här avgörande beslut i mitten av ett äventyr istället, så att man fick fortsätta spela efter att man gjort sitt val och verkligen fick känna av konsekvenserna av valet man gjort.

Det hade förstås också haft den positiva effekten att äventyret inte skulle upplevas så rälsat. Det är lite skumt att den här sortens dilemma-äventyr (det finns många andra som påminner en del om upplägget i det här äventyret) så sällan fortsätter efter att man har gjort sitt val. I introduktionsäventyret till Tellus så fick man exempelvis påverka var någonstans på jorden en meteorit (?) skulle slå ner, med olika konsekvenser till följd. Det var typ ett ålderdomshem, ett dagis, en nationalpark med en massa fridlysta djur, osv, men när man fattat sitt beslut så blev konsekvenserna bara en epilog; inget som man faktiskt fick leva med.

Jag är nyfiken på hur man skulle kunna göra sådana här val mer påtagliga och betydelsefulla. Då kanske jag skulle uppleva den problematik du tar upp tydligare.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Rising said:
Jag är nyfiken på hur man skulle kunna göra sådana här val mer påtagliga och betydelsefulla. Då kanske jag skulle uppleva den problematik du tar upp tydligare.
Det finns ju några lösningar på de problemen. Den första är förståss att spela vidare, att inte låta scenariot ta slut med valet. Det är väl iofs ganska uppenbart... :gremsmile:

Ett annat alternativ är generationsspelande där nästa generation tar konsekvenserna av valet. Det är på gott och ont, men en styrka i det tankesättet är att det på ett naturligare sätt kan uppmuntra spelare att välja sådana utvägar som hjältedöd etc. vilket jag tycker är underskattat i dagens spelande.

Sedan finns det uppsjöar av andra mer eller mindre bra metoder i stil med belöningar till nästa karaktär man skapar.

Det finns till exempel i det klassiska Mörkrets hjärta till Drakar och demoner där den person som krossar ädelstenen som innehåller någon guds essens och därmed förgås på kuppen får max i ett par grundegenskaper för nästa karaktär...

Men de flesta har sina brister...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Bästa. Scenariot. EVAR!

(Men för Jims skull, kan ingen moderator lägga på massor med spoiler-varningar och dold text. Detta äventyr är såpass bra att alla förtjänar finna sanningen genom att spela det, inte genom att slösurfa dessa forum...)
 
Top