Sista delen av Ärans väg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ärans väg. Vi klarade Döda skogen och Maktens portar ett par gånger men Mörkrets hjärta var för dåligt bägge gångerna: ingen agens, stenhårt motstånd, ett rakt igenom uselt äventyr. Bring Roger Undhagen back!
Om du fixar en insamling för att få honom att skriva sin egen avslutning på trilogin så betalar jag.

MODERERING
Bröt ut den här diskussionen till en egen tråd.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Om du fixar en insamling för att få honom att skriva sin egen avslutning på trilogin så betalar jag.
Det här är ett fantastiskt förslag. En kickstarter med en omarbetad deluxe-version inkl. Undhagens take på Mörkrets Hjärta. Fast det här är väl såklart en rättighetsfråga där RM behöver bli inblandade.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fast det här är väl såklart en rättighetsfråga där RM behöver bli inblandade.
Fast om man inte har med de tidigare två äventyren, inte kallar äventyret Mörkrets Hjärta (det var ändå inte Undhagens idé på namn tydligen) och kör med ett annat regelsystem så borde det väl inte finnas något problem med rättigheter? Med tanke på hur Undhagen beskrev sig själv nuförtiden i kommentatorsfältet på Karkionen i Kandras blogg torde äventyret kunna bli synnerligen intressant :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fast om man inte har med de tidigare två äventyren, inte kallar äventyret Mörkrets Hjärta (det var ändå inte Undhagens idé på namn tydligen) och kör med ett annat regelsystem så borde det väl inte finnas något problem med rättigheter? Med tanke på hur Undhagen beskrev sig själv nuförtiden i kommentatorsfältet på Karkionen i Kandras blogg torde äventyret kunna bli synnerligen intressant :)
RM äger varumärket Drakar och Demoner, samt Ereb Altor. Undviker man dessa kan äventyren ges ut. Illustratörerna måste naturligtvis kontaktas med då de sannolikt äger sina verk (även om det är väldigt oklart hur Äspel arbetade där).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Med tanke på hur Undhagen beskrev sig själv nuförtiden i kommentatorsfältet på Karkionen i Kandras blogg torde äventyret kunna bli synnerligen intressant :)
Nu blev jag tvungen att kolla vad han skrev i sin kommentar. Jag får intrycket att han syftar på Qanon-konspirationsteorierna. :eek:
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det är väl mest en issue om det ska ges ut kommersiellt? Om det bara postas som ett fan-äventyr online så borde det väl vara rätt lugnt. (Inte för att det kommer att hända ändå för Undhagen är väl inte intresserad.) Ärans Väg utspelas ju inte i Ereb Altor så det är i alla fall ingen issue. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Nu blev jag tvungen att kolla vad han skrev i sin kommentar. Jag får intrycket att han syftar på Qanon-konspirationsteorierna. :eek:
Oj, det har du ju rätt i! Fast Qanon-galenskaperna fanns väl inte 2012 när han skrev kommentaren?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
RM äger varumärket Drakar och Demoner, samt Ereb Altor. /.../
Gör de verkligen det? Är det inte Paradox som äger det, som licensierat ut det till dem för en överskådlig framtid?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Oj, det har du ju rätt i! Fast Qanon-galenskaperna fanns väl inte 2012 när han skrev kommentaren?
Nej, de dyker nog upp först 2017 (men föregås nåt år tidigare av pizzagate) så det var fel av mig att säga just Qanon. Men det verkar ju vara något av samma slags karaktär som han anspelar på.

Ursäkta för detta OT-spår!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det har ju funnits gott om konspirationsteorier före QAnon också. Den där kommentaren hade jag glömt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Nej, de dyker nog upp först 2017 (men föregås nåt år tidigare av pizzagate) så det var fel av mig att säga just Qanon. Men det verkar ju vara något av samma slags karaktär som han anspelar på.
Ja, det låter ju konspiratoriskt så att det stänker om det! Han verkar ha blivit lite av ett original, den gode Roger (menar ej detta på ett taskigt sätt, vill inte prata illa om någon).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Källkritik barn, källkritik. Kan vi veta att Roger Undhagen har skrivit den posten?
Undhagen skrev i kommentaren: "Näe, Dimön blev inte alls så som jag skrev den, Fredrik Malmberg ”förklarade” att det var en för komplicerad historia som måste editeras och anpassas för ”hack-and-slay”, och att Utkante, som var ett helt eget äventyr, gav för många andra öppningar och egna äventyr och måste reduceras." och han återger samma historia i boken om Äventyrsspel, vilken kom ut senare. Så ja, jag är rätt säker på att det verkligen är Roger.
 
Top