Nekromanti Siratsia

Gummibarchen

Veteran
Joined
11 Oct 2001
Messages
7
Hallå! Jag tänkte börja lira Barbia om ett litet tag med min spelgrupp. Eftersom äventyret har ganska stor flexibilitet med att Siratsia kan vara god eller ond, så tänkte jag fråga er om hur ni körde, och med vilket resultat. Andra tips är givitvis hjärtligt välkomna!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ahh, Siratsia, världens mest överarbetade SLP någonsin? Hon är visserligen intressant, men den genomsnittliga spelgruppen får aldrig riktigt chansen att bekanta sig med henne, är jag rädd. För oss blev det en (förvisso storslagen) fajt på en gång när de till slut träffade på varandra. Det kvittade rätt lika huruvida hon var ond eller inte. Det spelar ofta ingen roll såvida rollpersonerna inte förlorar (vilket konstruktören nästan tycks hoppas på). Så, vinner rollpersonerna är hon ond. Förlorar dom är hon god.

Fast som god så påminner hon mig lite om "skurken" i serien Watchmen som räddar världen genom att döda halva New York. Men det är som sagt egentligen bara intressant för spelledaren eller eventuella yttre betraktare. I själva spelet så får det alldeles för liten plats. Man kan förstås göra som så att rollpersonerna inte har en chans att besegra henne och hon förklarar att hon är god. Men det blir et sånt fruktansvärt antiklimax och gör äventyrandet och risktagandet (och dödsfallen!) så väldans meningslöst.

Mitt förslag är att hon är god om du tror att dina spelare kan ta det antiklimaxet och inte börjar vifta med vapen så fort de ser henne. Och att hon är ond om dina spelare är som mina spelare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hallå! Jag tänkte börja lira Barbia om ett litet tag med min spelgrupp. Eftersom äventyret har ganska stor flexibilitet med att Siratsia kan vara god eller ond, så tänkte jag fråga er om hur ni körde, och med vilket resultat."

Vår spelledare hade aldrig bestämt sig, och jag tror inte att han bestämde sig förrän i slutet.

Och slutstriden var faktiskt mycket intressant. Den började som de flesta slutstrider - in stormar våra rollpersoner, och vår sturske och övermodige ledare studsar in med draget svärd. "Haha, onda trollkvinna! Nu ska du döden dö!"

Tja, det gick som det var tänkt. Vår sturske spelledare fick en eldboll i plytet, magikern slungades in i en vägg och spräckte skallen, och det vanliga molotovcocktailtricket funkade inte på grund av ett lokalt ösregn (inomhus). Bågskytten i gänget blev söndersliten av Siratsias tama panter, och enda orsaken till att jag och tjuven inte var skadade var att vi insåg att alla anfall var menlösa och att vi mer eller mindre gav upp. Vår sturske ledare hostade och grinade illa av brännsåren och väste "...men Ondskan kan aldrig vinna över godheten...", totalt jätteförvånad över spelledarens hänsynslöshet och effektivitet.

Siratsia tittade föraktfullt på vår sturske ledare. "Ondska? Vad vet du om ondska? Om du ens hade vett att förstå vad jag är på väg att göra så skulle du aldrig ens hävda något sådant." Och sedan berättade hon om sin grandiosa Plan...

...varvid jag inte längre kunde hålla mig. Jag spelade någon slags överfilosofisk krigarmunk av pseudoösterländskt snitt. "Valet!" utropade jag. "Vilken rätt har du att ta bort människans val mellan ont och gott? Vilken rätt har du att gå emot gudarnas vilja?"

Vad som därefter följde var en intensiv filosofisk/teologisk debatt på ungefär en kvart om ondska, godhet, gudar, valet mellan ont och gott och människans fria vilja, och den slutade med att både jag och spelledaren ungefär samtidigt insåg det oundvikliga: Siratsia var antingen ond eller förblindad, men inte "god". Nånstans vid det tillfället fattade spelledaren sitt beslut, Siratsia stängde av ösregnet, slog ihop sin formelbok, tog sin panter och gick mot dörren. Liksom av en baktanke så sträckte hon över boken till mig, och sade "Jag antar att ni har en metod för att förstöra den."

Sen gick hon.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
varken-eller

Jag har inte totalkoll på äventyret ifråga men detta är nog ett fall där man kan tala om mål och medel, och huruvida ändamålet helgar medlen. Alltså att Siratsia mycket väl kan ha höga ideal men att andra kommer i kläm som ett resultat av hennes världförbättring.

Jämför med Romarriket eller Rymdimperiet, som båda i princip vill inrätta ett fredsrike där lag och ordning råder. Detta kan givetvis vara hur hemskt som helst, men ordning och reda torde trots allt uppskattas av många om det tidigare rådit krig och kaos.

Låt alltså rollfigurerna själva ta ställning. Det behöver ju inte finnas ett färdigt svar på frågan om Siratsia är ond eller god - det är mer en fråga om perspektiv. (Siratsia lär exempelvis anse sig vara god ur sitt eget perspektiv.) Men det kräver i sin tur att rollfigurerna hamnar i en situation där de kan interagera med häxan och ta del av hennes syn på saken.

Annars har både Krille och Eksem vettiga synpunkter på saken.

/Baldyr, road av Krilles politiskt korrekta upplösning
 

Gummibarchen

Veteran
Joined
11 Oct 2001
Messages
7
Re: varken-eller

Det är inte alls dumt tänkt, Baldyr!

Då återstår egentligen bara lite tips på vägen fram till tösabiten..
 
Top