Sinkadus

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
199
Location
STHLM & Andra Världar
Asså vilken tidning det var. Snubbla förbi alexandria.dk och snurra runt i DB med allehanda grejer om och kring rpg. Minns när en bekant bror hade skaffat #2 och 3, han var inte så intresserad av rollspel, vilket i sig blev lite roligt. Köpte min egna när nummer 4 kom och tror nog att det är den som jag gillar mest till omslag. Nu efter att tittat igenom omslagen och haft en liten nostalgiresa både genom alexandria och piruett.se sinkadus måndag.

Landar jag nog i att #4 fortfarande ligger på toppen av de utkomna sinkadus när det kommer till omslag. 1-3 nja, men jag gillar formatet på dem. Iof gillar jag formatet som sinkadus fick från #4 och behöll fram till när det blev slags konstig origami, poster format. Formatet som #4 och framåt hade kändes mer tidning än de tre första som kändes som fanzin, vilket har sin charm. Det fanns ju en del fanzin omlopp där jag bodde så det blev nog extra roligt att sinkadus hade ett större format och kändes mer som en tidning bland alla andra som The Face, Okej, KP m.fl.

En liten tankfantasi guppade förbi sådär under morgonstunden. Tänk om Sinkadus skulle väckas upp igen. Vilket format och design skulle de ha nu?
Kanske vore ett format lite större än sinkadus 1-3 men i samma stil som nummer 4 och framåt. Utkomma som månadstidning, kanske är lite för tätt. Kanske varannan eller kvartalsvis skulle funka bättre. Prenumerations möjligheter eller enbart genom prenumeration.

Vad minns ni av sinkadus? Var den viktig, rolig, vilket format gillar ni? Var ngt nummer bättre än andra? Skulle ni vilja att sinkadus vakna igen eller räcker Fenix?
 
Om nån till äventyrs missat Dilandaus Sinkadusmåndag är det en bra referenspunkt.

Sinkadus var ju väldigt mycket ett fenomen av sin tid: den handlade till 100% om Äventyrsspels grejor (vilket för all del var nästan liktydigt med hela den svenska rollspelsmarknaden under den tid det begav sig) och hänger nära ihop med just Äventyrsspels period av dominans i hobbyn. Det är liksom inget som skulle kunna finnas idag.
 
Om nån till äventyrs missat Dilandaus Sinkadusmåndag är det en bra referenspunkt.

Sinkadus var ju väldigt mycket ett fenomen av sin tid: den handlade till 100% om Äventyrsspels grejor (vilket för all del var nästan liktydigt med hela den svenska rollspelsmarknaden under den tid det begav sig) och hänger nära ihop med just Äventyrsspels period av dominans i hobbyn. Det är liksom inget som skulle kunna finnas idag.
Ja det har du rätt i, det var ju verkligen Äventyrspel grejer till 100%.

Blaster Magazine är väl vad det skulle måsta vara om det gavs ut idag. Alltså, kreatörsfokus och tjockt magazin.
Den har jag inte hört talas om.
 
Jag skulle säga att Sinkadus var bra enbart för att folk var svultna på innehåll. Det gav Äventyrsspel en ursäkt för att komma med errator eller lägga till saker som inte fick plats i böcker, eftersom detta var tiden innan internet.

Jag tror inte att rollspels-Sverige har råd att ha två rollspelstidningar ... och Fenix är drivet av eldsjäl(ar). Stöd den tidningen istället.
 
Kvaliten i Sinkadus var ju väldigt varierande, men visst fanns det bra grejer där! Jag tycker att äventyren som @Magnus Seter skrev till Mutant 2089 fyllde sin funktion väl! Visst, det var mest action, men som sådana funkade de bra tycker jag. @Mekanurg skrev några riktigt bra artiklar om Drakar och Demoner i rymden som jag hemskt gärna skulle vilja att någon använde till ett äventyr till DoD23! Jag vill minnas att @Brior skreb spännande grejer om Ereb Altors metafysik. Jag har för mig att det fanns en del bra äventyr till Sagan om Ringen - Rollspelet.

Sen fanns det såklart mindre bra grejer också. Kanonartikeln är ju närmast legendarisk i hur oanvändbar den är. Men där måste jag ändå berätta något kul. En kollega till mig som undervisar i matte omarbetade artikeln till ett rollspelsäventyr där hans elever fick lösa de där alltför avancerade mattekluringarna för att klara äventyret. Så artikeln kom till nytta ändå, ca. 40 år senare 😊
 
Jag skulle säga att Sinkadus var bra enbart för att folk var svultna på innehåll. Det gav Äventyrsspel en ursäkt för att komma med errator eller lägga till saker som inte fick plats i böcker, eftersom detta var tiden innan internet.

Jag tror inte att rollspels-Sverige har råd att ha två rollspelstidningar ... och Fenix är drivet av eldsjäl(ar). Stöd den tidningen istället.
Ja, Fenix är en bra tidning och så härligt att den finns. Nog har du rätt i att två tidningar skulle bli för mycket.
Kvaliten i Sinkadus var ju väldigt varierande, men visst fanns det bra grejer där! Jag tycker att äventyren som @Magnus Seter skrev till Mutant 2089 fyllde sin funktion väl! Visst, det var mest action, men som sådana funkade de bra tycker jag. @Mekanurg skrev några riktigt bra artiklar om Drakar och Demoner i rymden som jag hemskt gärna skulle vilja att någon använde till ett äventyr till DoD23! Jag vill minnas att @Brior skreb spännande grejer om Ereb Altors metafysik. Jag har för mig att det fanns en del bra äventyr till Sagan om Ringen - Rollspelet.

Sen fanns det såklart mindre bra grejer också. Kanonartikeln är ju närmast legendarisk i hur oanvändbar den är. Men där måste jag ändå berätta något kul. En kollega till mig som undervisar i matte omarbetade artikeln till ett rollspelsäventyr där hans elever fick lösa de där alltför avancerade mattekluringarna för att klara äventyret. Så artikeln kom till nytta ändå, ca. 40 år senare 😊
Har något minne av DoD i rymden. Kommer du ihåg numret artikeln var i?
Briljant av din kollega, kul att en artikel sådär kom till nytta :)
 
HOTLIGHT 372!

Eller vad nu vapnet hette. Jag tyckte det var så sjukt snorcoolt! Andra favoriter var:

  • Kanoner [Mutant 2] (ja, jag vet att den är allmänt hånad numera men jag älskade den, och spenderade åtskilliga timmar med att försöka förstå artikeln)
  • You're just a program [2089]. Även denna verkar något hånad, men gillar den fortfarande. Att namedroppa cyberimplantat är ju skitcoolt!
  • Den lilla metafysikern. Ständigt aktuell! Den gick mig något över huvudet när det begav sig men jag har tagit igen det med råge
  • Body Bombing [Mutant 2]. Jösses. Vilken käftsmäll! Vet inte hur många bodybombare vi gjorde och hur många fajter vi spelade!
 
Sinkadus var en outlet och testballong för en massa galna idéer för en publik som sög åt sig allt. Men Altors multiversum samt en del andra saker håller än, typ Genlab Alpha. Bubblare: järnvägar i Midgård.
 
Vad minns ni av sinkadus? Var den viktig, rolig, vilket format gillar ni? Var ngt nummer bättre än andra? Skulle ni vilja att sinkadus vakna igen eller räcker Fenix?
Jag älskade Sinkadus, även om jag länge inte spelade Äventysspels rollspel. Den och White Dwarf var mina favoritrollspelsgrejor och gjorde att jag kände att jag kunde hålla koll på hobbyn även om jag spelade D&D, Call of Cthulhu, Cyberpunk och WFRP och inte svenska grejer. :D

Det jag minns mest är väl Hårda Bud, min första Sinkadus-grej, och sen Metropolis skugga, min kanske bästa Sinkadus-grej. Sen var ju äventyren som @Franz nämner inte mina bästa, men de är funktionella, och varje äventyr skrevs på några dagar, troligen för att sammanfalla med något produktsläpp.

Som de flesta andra tycker jag att det var tråkigt när Sinkadus blev en plansch, och det var väl typ då jag slutade skriva för den. Och även om A4-formatet är det som flest nummer hade, är jag barnsligt förtjust i de tre första numren. :)

Älskade idéerna i Sinkadus kanske mer än genomförandet, och samtidigt var ju Sinkadus så att säga en vägkarta in i rollspelshobbyn för mig, en karta som visade vad jag kunde göra, och hur jag kunde spela.
 
Vi har ju Karkion och Dragonzine nu också? Men Fenix är kanon för hobbyn!
Åh vad fint att det finns fanzine. Dessa har jag missat, kul att de finns på drivethrough.

Sinkadus var en outlet och testballong för en massa galna idéer för en publik som sög åt sig allt. Men Altors multiversum samt en del andra saker håller än, typ Genlab Alpha. Bubblare: järnvägar i Midgård.
Det var bra sätt att beskriva, och roligt att folk fick den möjligheten att ta del av de galna idéerna.
Du råkar inte veta om det går att läsa Genlab Alpha äventyret till M2 bättre än den bild som finns på Alexandria.dk?

HOTLIGHT 372!

Eller vad nu vapnet hette. Jag tyckte det var så sjukt snorcoolt! Andra favoriter var:

  • Kanoner [Mutant 2] (ja, jag vet att den är allmänt hånad numera men jag älskade den, och spenderade åtskilliga timmar med att försöka förstå artikeln)
  • You're just a program [2089]. Även denna verkar något hånad, men gillar den fortfarande. Att namedroppa cyberimplantat är ju skitcoolt!
  • Den lilla metafysikern. Ständigt aktuell! Den gick mig något över huvudet när det begav sig men jag har tagit igen det med råge
  • Body Bombing [Mutant 2]. Jösses. Vilken käftsmäll! Vet inte hur många bodybombare vi gjorde och hur många fajter vi spelade!
Sitter och läser Sinkadus måndagar igen, det är ju väldigt roligt. När jag drar mig till minnes av artiklarna och äventyren så är det med värme, hur snurriga, knasiga, stereotypiska eller innördat det än kunde vara. Alla dessa insändare och sidan om föreningar och spelsökare.
Och jo, nog skulle Sinkadus mest vara en nostalgitripp typ som en pod höra om författarna till olika artiklar och äventyr, vad inspirerades eller hur de tänkte då och ser på dem nu :)

Fenix är ju riktigt bra och superskojs att den finns fortfarande. Samt att det finns fanzine som @Badmojo postade. Hade ingen aning om dem.

Det var i nummer 30 och 31. Riktigt läsvärda än i dag! 😊
Tack för tips :)
 
Jag älskade Sinkadus, även om jag länge inte spelade Äventysspels rollspel. Den och White Dwarf var mina favoritrollspelsgrejor och gjorde att jag kände att jag kunde hålla koll på hobbyn även om jag spelade D&D, Call of Cthulhu, Cyberpunk och WFRP och inte svenska grejer. :D

Det jag minns mest är väl Hårda Bud, min första Sinkadus-grej, och sen Metropolis skugga, min kanske bästa Sinkadus-grej. Sen var ju äventyren som @Franz nämner inte mina bästa, men de är funktionella, och varje äventyr skrevs på några dagar, troligen för att sammanfalla med något produktsläpp.

Som de flesta andra tycker jag att det var tråkigt när Sinkadus blev en plansch, och det var väl typ då jag slutade skriva för den. Och även om A4-formatet är det som flest nummer hade, är jag barnsligt förtjust i de tre första numren. :)

Älskade idéerna i Sinkadus kanske mer än genomförandet, och samtidigt var ju Sinkadus så att säga en vägkarta in i rollspelshobbyn för mig, en karta som visade vad jag kunde göra, och hur jag kunde spela.
Metropolis skugga, går det att läsa någonstans nu på nätet?
 
Mins någon vilket nummer som hade Mutant-artikeln om farliga växter som skapades för det stora kriget? Tror en av dem var järnbär (extra elaka björnbär som fungerade som självexpanderande taggtråd), men är osäker på vad de andra var.
 
Mins någon vilket nummer som hade Mutant-artikeln om farliga växter som skapades för det stora kriget? Tror en av dem var järnbär (extra elaka björnbär som fungerade som självexpanderande taggtråd), men är osäker på vad de andra var.
Vilken Mutant utgåva var artikeln för?
Här finns lista av Sinkadus, kanske går att spår där :)
 
Back
Top