mina svar
Efter att ha kollat igenom artikel-index så lyder mina egna svar som följer.
A1: Utan tvekan Den lille metafysikern (Sinkadus #17), för att den inte bara är otroligt intressant och inspirerande, utan den ger också många förklaringar till Erik Granströms metafysik. Därför är det en given klassiker för en Trakorien-fantast som mig själv.
Andra favoriter är Arn Dunkelbrink-artikeln till Oraklets fyra ögon i #23 (av Erik Granström), Nohstril-artiklarna i diverse nummer från #25 och framåt (av Anders Blixt med flera), Alv-artikeln i #15 (av Anders Blixt), Vätte-artikeln i #15, Den sanna magin och dess utövare (#16), Ola Nilssons Nekromanti-artikel i #21, och Om älvor och irrbloss (#37) med flera. (Listan kan göra lång - det är inte utan anledning Sinkadus ofta kallas "Sveriges bästa speltidning".)
A2: Favorit-äventyret är nog Dåligt vatten i #20, eftersom den är så annorlunda, väldigt stämningsfull och dessutom lätt kan placeras i Trakorien.
Ett annat riktigt bra DoD-äventyr var nog Mardröm i mörker av Michael Petersén i #25. (Den utspelar sig i Pandarelien och är faktiskt bättre än Härskarserien, om än i kortaste laget.) En annan klassiker är nog Ärans väg del 4 av Dag Stålhandske i #16.
B: Utan tvekan det lilla strategispelet Slaget om Blodsgläntan som medföljde #16. Det var helt enkelt min första kontakt med strategispel och det gav nog också mersmak. Att det sedan utspelar sig i Ereb Altor gör nostalgin närmast ohämmad! Kan det förresten vara Sveriges mest spelade strategispel efter Risk?
I övrigt gillade jag Olle Sahlins artiklar om Arkitektur och namn i #17 respektive #23. De var helt enkelt lärorika och användbara.
C: Om jag ska rangordna favorit-nummer av Sinkadus så ser det förmodligen ut såhär (i rangordning): #15 (mycket användbart DoD-material), #16 (tjockt julnummer med äventyrsspecial, Slaget om Blodsgläntan), #17 (Den lilla metafysikern!) och slutligen #23.
Vi har förresten en hel del lösa Sinkadus-artiklar som härrör från trasiga tidningar som vi har sorterat och skänker bort gratis. Jag har tyvärr ingen lista över vilka artiklar det rör sig om men den intresserade hör med fördel av sig (
baldyr@hobbyspel.com). Annars pågår en
tidningsrea på Legend Spelantikvariat (3 tidningar till priset av 2) just nu (om man hellre köper hela tidningen).
/Baldyr, nostalgisk