Nekromanti Sinkadus-enkät för gamla stötar

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Magnus tog upp Äventyrsspels/Target Games gamla speltidning Sinkadus nedan, så jag tänkte göra en repris på Vindhands "enkät för gamla stötar". Dags för en ny nostalgi-tripp, med andra ord.

Svara på följande frågor och försök gärna motivera svaren. En förteckning över alla Sinkadus-artiklar från #1-37 finns förresten här. (Rollspelsmuseets Sinkadus-avdelning återfinns annars här.)

A1: Vilken är din favorit-DoD-artikel (eller -artiklar) i Sinkadus?

A2: Vilket är ditt favorit-DoD-äventyr i Sinkadus?

B: Vilken är din favorit icke-DoD-artikel (eller -äventyr) i Sinkadus?

C: Vilket är ditt favorit-nummer (rangordna gärna om flera) av Sinkadus?

/Baldyr
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
mina svar

Efter att ha kollat igenom artikel-index så lyder mina egna svar som följer.

A1: Utan tvekan Den lille metafysikern (Sinkadus #17), för att den inte bara är otroligt intressant och inspirerande, utan den ger också många förklaringar till Erik Granströms metafysik. Därför är det en given klassiker för en Trakorien-fantast som mig själv.

Andra favoriter är Arn Dunkelbrink-artikeln till Oraklets fyra ögon i #23 (av Erik Granström), Nohstril-artiklarna i diverse nummer från #25 och framåt (av Anders Blixt med flera), Alv-artikeln i #15 (av Anders Blixt), Vätte-artikeln i #15, Den sanna magin och dess utövare (#16), Ola Nilssons Nekromanti-artikel i #21, och Om älvor och irrbloss (#37) med flera. (Listan kan göra lång - det är inte utan anledning Sinkadus ofta kallas "Sveriges bästa speltidning".)

A2: Favorit-äventyret är nog Dåligt vatten i #20, eftersom den är så annorlunda, väldigt stämningsfull och dessutom lätt kan placeras i Trakorien.

Ett annat riktigt bra DoD-äventyr var nog Mardröm i mörker av Michael Petersén i #25. (Den utspelar sig i Pandarelien och är faktiskt bättre än Härskarserien, om än i kortaste laget.) En annan klassiker är nog Ärans väg del 4 av Dag Stålhandske i #16.

B: Utan tvekan det lilla strategispelet Slaget om Blodsgläntan som medföljde #16. Det var helt enkelt min första kontakt med strategispel och det gav nog också mersmak. Att det sedan utspelar sig i Ereb Altor gör nostalgin närmast ohämmad! Kan det förresten vara Sveriges mest spelade strategispel efter Risk?

I övrigt gillade jag Olle Sahlins artiklar om Arkitektur och namn i #17 respektive #23. De var helt enkelt lärorika och användbara.

C: Om jag ska rangordna favorit-nummer av Sinkadus så ser det förmodligen ut såhär (i rangordning): #15 (mycket användbart DoD-material), #16 (tjockt julnummer med äventyrsspecial, Slaget om Blodsgläntan), #17 (Den lilla metafysikern!) och slutligen #23.

Vi har förresten en hel del lösa Sinkadus-artiklar som härrör från trasiga tidningar som vi har sorterat och skänker bort gratis. Jag har tyvärr ingen lista över vilka artiklar det rör sig om men den intresserade hör med fördel av sig (baldyr@hobbyspel.com). Annars pågår en tidningsrea på Legend Spelantikvariat (3 tidningar till priset av 2) just nu (om man hellre köper hela tidningen).

/Baldyr, nostalgisk
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
A1: Vilken är din favorit-DoD-artikel (eller -artiklar) i Sinkadus?
Äventyrligheter (nr 23)

Äventyr i vildmarken (nr 17)
A2: Vilket är ditt favorit-DoD-äventyr i Sinkadus?
Krugal Svyvles förbannelse där Megasen dyker upp ända ifrån 70-talets TV-barnprogram.

Dåligt vatten

B: Vilken är din favorit icke-DoD-artikel (eller -äventyr) i Sinkadus?
Ambasadören som försvann (Mutant)

C: Vilket är ditt favorit-nummer (rangordna gärna om flera) av Sinkadus?
Nr 16, 12, 17 och 13 (mest för nostalgi)
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Sinkadusabstinens

För de stackars olyckliga själar som inte har en komplett samling av konstverken, finns det någon sida någonstans som faktiskt visar tidningarnas innehåll också..?

Eller måste man köpa dyrgriparna för ohyggliga summor pengar från den däringa rollspelswebsidebutiken... Det verkar inte som om något nytryck är under planering och att lägga ut 500+ kronor för ett halvtrasigt häfte är lite väl magstarkt.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Sinkadusabstinens

Information om nästan samtliga nummer finns på Rollspelsmuséet. I förekommande fall återfinns inte bara omslag utan också annan information, såsom innehåll. (Klicka på respektive omslagsbild.)

I Sinkadus #37 återfinns dessutom ett artikelindex över samtliga artiklar i alla nummer fram till det aktuella numret. Detta index återfinns även online.

Vad gäller dyra tidningar så kan du får valfri artikel gratis om du vill. (Dessutom har vi rea på hela tidningar för samlaren.) Se även mitt svar nedan.

/Baldyr
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag skriver här utifrån hur jag uppfattade sakerna på den tiden det begav sig. Skulle det kommit en tidning i nivå med Sinkadus idag skulle jag vara måttligt intresserad tror jag. Det faktum att jag minns de tidigare Sinkaduserna (nr 4 till nr 18 ungefär. 1-3 har jag inte) som bättre än de senare indikerar att åldern nog var väsentlig för vad man tyckte. Som jag längtade efter Sinkadus nr 10 t ex, ojojoj...
Har inte tid att titta igenom mina gamla Sinkaduser just nu så jag svarar på känsla och litar på att minnet inte sviker mig alltför mycket.

”A1: Vilken är din favorit-DoD-artikel (eller -artiklar) i Sinkadus?”

De nya magiskolorna i nummer 10. Drakartikeln i nummer 9. Artiklarna om äventyrande i grottor, vildmark respektive stad gillade jag starkt, men jag har för mig att de inte var specifikt knutna till DoD, även om det nog var DoD som var i åtanke i första hand. Artiklarna där man satte ut värden på figurer från fantasylitteratur tyckte jag var skräp – antingen har man inte läst boken och då skiter man i det eller så har man läst boken och då har man samma referenser som artikelförfattaren och struntar fullständigt om huruvida han tycker att Elric har 12 eller 15 i FYS; man har ju ändå sin egen uppfattning.

”A2: Vilket är ditt favorit-DoD-äventyr i Sinkadus? ”

Spökgeneralen. Drakflöjten gjorde att jag fick tillbaka min älskade rollperson så det kan jag inte klaga på. /images/icons/smile.gif
Jag noterade att Dåligt vatten nämnts i tråden; jag minns det som ett riktigt skräpäventyr! Generellt var jag besviken på DoD-äventyren i Sinkadus.

”B: Vilken är din favorit icke-DoD-artikel (eller -äventyr) i Sinkadus? ”

Favoriten är nog den om hur man gjorde äventyr och som beskrev de olika komponenterna intrig, miljö och SLP. Nya nackdelar till Kult var härlig. Sen var ju Brevspalten en given favorit, alltid det första jag läste. ”Spelandet av Gripeborgs hemlighet” var en grym insändare! Slaget om Blodsgläntan var något av en introduktion till strategispel för mig. Artiklar till CoC och Mutant framstod ofta som spännande eftersom jag inte spelledde spelen och de sålunda hade något mystiskt över sig. Body bombingartikeln var rolig även om den nog var föga användbar för de flesta Mutant-SL.

”C: Vilket är ditt favorit-nummer (rangordna gärna om flera) av Sinkadus? ”

16, 10, 9, 5, 7, 18 (som sagt så har jag inte tittat igenom tidningarna innan jag skriver så rangordningen ska inte ses som en absolut och evig sanning från min sida...)

Arcana
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Är det våren som fått det att spritta så i nostalgitarmen. Medan alla normala männsikor får romantiska vårkänslor så får rollspelare nostalgikänslor?

A1: Vilken är din favorit-DoD-artikel (eller -artiklar) i Sinkadus?

Det är rollspelskrönikan från ett spelmöte, den gav en verkligen inspiration att vilja skriva egna krönikor.

A2: Vilket är ditt favorit-DoD-äventyr i Sinkadus?

Ni får ursäkta att jag inte kan namnet men det var ett orientaliskt äventyr med en vampyr i. Jag tror det var i fler delar men jag läste bara en. Krugal Svylse var lustig att läsa också.

B: Vilken är din favorit icke-DoD-artikel (eller -äventyr) i Sinkadus?

En Chockartikel om en mystisk person som var tämligen svårfångad, från nummer 6-10 nånstans.

C: Vilket är ditt favorit-nummer (rangordna gärna om flera) av Sinkadus?

Rangordning från bäst till lite mindre bra.
Nummer 6 (första numret jag köpte, så nostalgifaktorn är hög)
..och öm, eftersom jag sålde mina Sinkaduser för en massa herrans år sedan och artikelnamnen från artikellistan inte säger mig så mycket som jag skulle önska så får de andra numren jag läst alla komma på en hedersam andraplats och det är alla nummer fram till runt Kult kom ut då jag inte längre köpte tidningen.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
A1:
Fyndtabellen tät följt av eldvapnen.
Anledning? Jo fyndtabellen var otroligt fantasifull och rolig, kan dessutom användas till andra spel.
Eldvapnen var intressanta och nyskapande.

A2: Jag har tyvvär inget sådant då jag bara läste några nummer hps en kamrat, hans storebror hade en laddning om tio nummer.

B: Kan vara utseendetabellen till mutant, som sagt så läste jag inte allt fäör många nummer..

C: Har inget svar på denna fråga, det var LÄNGE sedan..
Ack, skall vi någonsinn skåda dess ljuva dagar igen? Ack och ve oss..

MVH David
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ack ja, jag undrar om Sinkadus egentligen verkligen var så bra, med dagens mått mätt. Jag tror att de artiklar jag läst i Saga och Codex har varit bättre, generellt sett. Anledningen till att Sinkadus framstod som så bra var nog att det var äventyrsspels egen baby och att vad som än skrevs i den tidningen var som meddelanden från gud. Åtminstone resonerade man så då. Man kan hitta på en egen magiskola om man vill, men går man efter dem som kom i Sinkadus så spelade man rätt, det ger en särskild sorts känsla av samhörighet när man vet att man spelar på exakt samma sätt som alla andra. Artiklarna i Sinkadus gjorde alltså hela (nästan) rollspelssverige större och mer samordnade. Typ.

Nå, här kommer svar:

A1: favorit-DoD-artikel:
Magiskolan "spiritism" var bäst. Jag kommer ihåg en lista med intrigförslag som var helt lysande också. Jag säger bara: "Skruffar! Osynliga Skruffar!"

A2: Vilket är ditt favorit-DoD-äventyr i Sinkadus?
Krugal Svylse, tror jag. Det där med två spelledare var kul också. Tyvärr hade någon galning fått den bizarra idén att trycka den i röd färg, varpå den var nästintill oläslig. Nåja, det var ju en kul och annorlunda idé iaf.

B: Vilken är din favorit icke-DoD-artikel (eller -äventyr) i Sinkadus?
"Golabs tjänare i Stockholm" var bäst. Jag hade dålig koll på Kult innan jag läste det.
"Ambassadören som försvann" var rätt okej, också. Synd bara att spindlarna var intelligenta nog att använda vapen. Hade varit häftigare om de varit mer av bestialiska monster.

C: Vilket är ditt favorit-nummer?
Öööh, kommer inte ihåg numrerna. Jag hade inte så många, heller.

/Rising
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Var finns då bra rollspelstidningar? Codex är bra, men har inte så mycket rollspel, Saga är såvitt jag vet försvunnen. Vilka tidningar från utlandet är värda att spendera sin surt förvärvade slantar i?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om du frågar mig...

...så säger jag att det är bland fanzinen man hittar de fräckaste och bästa artiklarna. Jag brukade älska NisseNytt men jag tror den är nedlagd nu. Ehrm...jag har rätt dålig koll på nätfanzinen, men jag fick ett ryck för ett tag sedan och checkade igenom ett gäng nummer och jag tyckte det var idel bra material där. Kommer ihåg någon artikel om huruvida rollspel var politiskt eller inte och isf på vilket sätt, det kändes både djärvt och igenomtänkt. Överhuvudtaget tyckte jag att fanzinen jag kollade igenom höll en mycket hög nivå.

Så kasta ett öga på fanzinen alltså. Hittar du ett gammalt nummer av Runan på Tradition så kan du slå till på den också. Det är det enda tips jag kan ge dig. Eller tja, man kan ju skriva en egen rollspelsartikel och skicka in till Codex om man vill ta saken i egna händer. Vad vet jag?

/Rising

/Rising
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Arcana

"Var finns då bra rollspelstidningar? Codex är bra, men har inte så mycket rollspel, Saga är såvitt jag vet försvunnen."

Det är som sagt bland fansinen man får leta, på gott och ont.

"Vilka tidningar från utlandet är värda att spendera sin surt förvärvade slantar i?"

Ett tips kan jag i alla fall komma med, nämligen den brittiska (?) och numera nedlagda (?) rollspelstidningen Arcana. Välproducerat och mycket innehåll, vill jag minnas. Dessutom välgjorda och inspirerande bilagor i varje nummer. Därtill tema-artiklar, kåserier med mera. En riktig rollspelstidning, helt enkelt. (Gjord av och för rollspelare, verkar det som.)

Vi lär för övrigt ha något nummer kvar, om du är intresserad. (Tidningsrea, du vet./images/icons/wink.gif) Annars kan de nog vara småjobbiga att få tag i, men prova typ Ebay eller liknande utländsk tjänst.

Lycka till, hur som helst
/Baldyr
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Re: Sinkadusabstinens

För de stackars olyckliga själar som inte har en komplett samling av konstverken, finns det någon sida någonstans som faktiskt visar tidningarnas innehåll också..?

Det beror på vilket spel du främst är intresserad av men om du är ute efter gamla Mutant så finns de flesta artiklarna på sidorna Järnringen och Pyris Patrioter. Titta även på de sidor som de länkar till.

Om du söker igenom de webbringar som finns kan du hitta liknande material för exempelvis Drakar och Demoner. Jag googlade lite men jag hittade inga Sinkadus-artiklar förutom de till Mutant. Det kan vara så att vi på Mutant-listan är lite mer desperatare efter material och drar lite mer seriöst i önskemål om omtryck av materialet än vad andra grupper är. Det kan vara idé att googla lite själv dock, jag gjorde bara ett försök.

Både Pyris patrioter och Järnringen har självklart upphovsmännens tillstånd till att publicera materialet.

/Jonas, som bläddrade lite i sina Sinkaduser häromdan och insåg (igen) vilken klass materialet faktiskt höll.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nu har jag inte läst ens i närheten av alla så min rapport kan vara tvistad :)

A1: Vilken är din favorit-DoD-artikel (eller -artiklar) i Sinkadus?

Avancerad strid (18, Arkivet) var den artikel som startade mitt intresse för att förbättra stridsreglerna så den har berett mig mest nöje under längst tid om än indirekt... (samtidigt som den naturligtvis slog hål på tidigare naivitet :)

Den sanna magin (16, Arkivet) (som senare trycktes i Magi-boxen) var en riktig höjdare.

A2: Vilket är ditt favorit-DoD-äventyr i Sinkadus?

Inget... Måste lyckats missa alla sinkaduser med bra DoD-äventyr... Ärans väg del 4 (16) var väl bland de bättre :)

B: Vilken är din favorit icke-DoD-artikel (eller -äventyr) i Sinkadus?

Balanskonster (20) var inspirerande...

Superkomplex (14) var kul och har kommit till god användning.

Äventyrsspecial (16) var direkt nödvändig :)

C: Vilket är ditt favorit-nummer (rangordna gärna om flera) av Sinkadus?

Tja, genomgången ovan leder mig snabbt till 16... men jag har inget dåligt nummer (köpte bara lösnummer så det är kanske ganska naturligt)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ett par observationer om hobbyns utveckling

Ca 1992 uppskattade äventyrsspel antalet aktiva rollspelare i landet till att inte överstiga 30000 (och de tyckte detta var mycket). De siffror jag hört från Sverok talar om runt 100 000 aktiva rollspelare (kan komma ihåg fel men det är den storleksordningen i.a.f.). Trots det talas det ständigt om hur mycket mer livkraftig hobbyn var förr i tiden. Hur är 30000 mer livkraftigt än 100000? Är någon av de två uppskattningarna helt vansinnig? Vilken?

F.ö. känns det både intressant och tragiskt att titta på beskrivningarna av de gamla tidningarna. IMHO ser man tydligt hur kvaliteten på både tidningarna och de däri behandlade produkterna börjar dala runt nummer 21 för att aldrig hämta sig... Först "Nya" Mutant, sedan "Kult" och så vidare... chronopia och figurspelssatsningar. Jag blir litet vemodig över hur de förlorade gnistan :/
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Gnista

Tja, som jag kände det hade vi som gjorde Sinkadus på slutet ganska god gnista. Det gjordes en hel del förändringar som var roliga, spännande och intressanta (två äventyr med i varje nummer till exempel), och de spel som släpptes hade mycket nytt material. Dessutom var artiklarna mer välskrivna framåt slutet, och illustrationerna bättre. Enligt mig i alla fall. Visst var den inriktad mot de då moderna rollspel som Target gav ut, men det tycker inte jag betyder att det blev en sämre tidning. /M
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gnista

Tja, som jag kände det hade vi som gjorde Sinkadus på slutet ganska god gnista.

För mig gick värdet ned snabbare än papperstjockleken... högst subjektivt från min sida naturligtvis :)

Det gjordes en hel del förändringar som var roliga, spännande och intressanta (två äventyr med i varje nummer till exempel),

Med tanke på att äventyren hörde till de (för mig) mindre intressanta delarna t.o.m. när de var kopplade till spel jag ansåg spelbara så var det knappast en bonus i mina ögon...

och de spel som släpptes hade mycket nytt material. Dessutom var artiklarna mer välskrivna framåt slutet, och illustrationerna bättre. Enligt mig i alla fall.

Jag kan inte hålla med även om jag får gardera mig med att varna för min fläckvisa okunskap.

Visst var den inriktad mot de då moderna rollspel som Target gav ut, men det tycker inte jag betyder att det blev en sämre tidning.

Jag kan nog ha svårt att hålla mina åsikter om de spelen helt skilt från bedömningar av material _till_ de spelen. Om någon skriver en artikel som följer t.ex. nya "mutants" stil och innehåll så kommer jag säkerligen avsky den enormt, trots att en fantast av det spelet kanske skulle se den som det bästa sedan bandmatade dubbla plasmakanoner.

Tag därför mina åsikter med en valfritt stor skopa salt :gremsmile:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Sinkadusabstinens

" Jag googlade lite men jag hittade inga Sinkadus-artiklar förutom de till Mutant. "

Jag kan avslöja att jag för ett tag sedan hittade några artiklar till drakar och demoner fr. sinkadus på en sida, kommer dock ej ihåg vilken url det var, om jag får lite tid över så kan jag leta lite!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Ursäkta att jag...

...inte lämnar detta bakom mig, men jag känner ändå av morbid nyfikenhet att jag skulle vilja veta vilka artiklar på slutet som var sämre skrivna och illustrerade än de tidigare. Varför jag frågar är helt enkelt för att jag själv skrev mycket av materialet i de sista numren av Sinkadus (från 32 till 37, ja innan det blev en plansch alltså), och för att Peter Bergting illustrerade en hel del av det som skrevs. Och vi brukar få ganska bra reaktioner på det vi gör (ja, till och med Mutant Chronicles). Självklart kan vi ha gjort dåliga grejer, och det skulle för min del vara intressant och utvecklande att få reda på just vilka som anses vara dåliga. Om det nu går att göra en någorlunda objektiv bedömning, vill säga, risken finns ju att det är en praktisk omöjlighet. /M
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ursäkta att jag...

..inte lämnar detta bakom mig, men jag känner ändå av morbid nyfikenhet att jag skulle vilja veta vilka artiklar på slutet som var sämre skrivna och illustrerade än de tidigare.

Eftersom jag _slutade_ köpa sinkadus p.g.a. försämringen så har jag svårt att ge någon artikel-för-artikel genomgång av materialet.

Varför jag frågar är helt enkelt för att jag själv skrev mycket av materialet i de sista numren av Sinkadus (från 32 till 37, ja innan det blev en plansch alltså), och för att Peter Bergting illustrerade en hel del av det som skrevs.

Hur mycket skrev du som är av intresse för någon som inte vill ta i nya Mutant, Mutant R*Y*M*D eller Kult för den delen, med tång?

Jag bläddrade igenom ett och annat av de senare numren men som sagt tyckte jag inte de var värda att köpa. Kanske missade jag en och annan veritabel guldklimp i form av dina artiklar men det är svårt att veta...

Illustrationerna följde nog stilen i det material de var till för. Det gör dem säkert till bättre i funktionen _illustrationer_ men det gör dem mindre värda (och fulare) för mig. Bara omslagen tycker jag blir fulare och fulare ju längre fram i serien man kommer och illustrationenrna innanför dem följde vad jag kan komma ihåg samma mönster. Mera tunga vapen, äckel och mörker.

Min (som sagt) högst subjektiva åsikt är därför att kvaliteten på hela tidningen sjönk ganska snabbt. Det är inget personligt... /images/icons/crazy.gif


Och vi brukar få ganska bra reaktioner på det vi gör (ja, till och med Mutant Chronicles). Självklart kan vi ha gjort dåliga grejer, och det skulle för min del vara intressant och utvecklande att få reda på just vilka som anses vara dåliga. Om det nu går att göra en någorlunda objektiv bedömning, vill säga, risken finns ju att det är en praktisk omöjlighet.

Det är _mer_ än en praktisk omöjlighet med tanke på att det i mångt och mycket är rena smaksaker vi talar om.
 
Top