Brädspel [Simulationsspel] En drake, femhundra dvärgar

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
(Simulationsspel = enpersonspel som simulerar något; kan vara utan "win state"; kan spelas under zoommöten ;) )

Så jag slipar lite på ett "karaktärsblad" för situationen "en drake slåss mot en armé dvärgar". Tanken var att draken kan ha stats, bakgrund, namn, hit points etc, medan dvärgarna bara är antingen levande eller döda. Det kan finnas olika typer av soldater, t.ex. skyttar, infanteri, etc. De kan vara i mindre eller större grupper, vilket spelar roll när draken attackerar med "area of effect"-attack (eld; sveper med draken).

Jag tänkte det kunde vara kul att kryssa i cirklar när dvärgar blir dödade. Lite som karaktärsbladet till Eon för trauma, skada.

Jag funderade på om dvärgarna alltid använder små röda T6, och draken en stor svart T20 (D&D-klassiker).

OK, väldigt tidigt stadie här, let me think...

Men liten mer öppen fråga:
  • Vad är bra stridsdata för en drake, för att ge stämningen och bra simulering?
  • Vad är bra stridsdata för en armé dvärgar?
(Både draken och dvärgarmén får gärna passa på ett ark A4.)

(Ett kul alternativ till att kryssa i cirklar för skada är att plocka skadekort för draken. En annan användning för kort kan vara att slumpa ut attackmönster för draken.)

Föregående relaterad tråd: https://www.rollspel.nu/threads/hur-många-sätt-kan-man-döda-en-drak-på.78260
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Dark Souls-brädspelet är inte särskilt bra. Dock har det rätt roliga bosstrider.

Bossarna har ett antal rörelse- och attackmönster som slumpas fram med kort, både innehåll och ordning, och när det visar sig att spelarna har börjat lära sig dem genom att bossens hälsa gått under en gräns så gör man en ny blandning med några nya dödligare mönster.

Det kan förstås vara så att de bara är relativt roliga för att resten av spelet är så drygt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,846
Location
Off grid
Men liten mer öppen fråga:
  • Vad är bra stridsdata för en drake, för att ge stämningen och bra simulering?
  • Vad är bra stridsdata för en armé dvärgar?
Vad har du tänkt kring spelets skala och mekanik?
- Är man avgränsad till en specifik plats? Ska dvärgarna agera individuellt, i mindre formationer eller som en stor kaka?
- Vilka typer av val ska man göra (närstridsanfall/armborstsalva/släckning/förflyttningar/etc)?
- Vad är viktigt för dvärgarna att besegra draken (taktik? terräng? ledarskap? ammunition? belägringsmaskiner? logistik? Stridsmoral? Flamsäkerhet? Coola gadgets? Etc?)

//EvilSpook
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Bossarna har ett antal rörelse- och attackmönster som slumpas fram med kort, både innehåll och ordning, och när det visar sig att spelarna har börjat lära sig dem genom att bossens hälsa gått under en gräns så gör man en ny blandning med några nya dödligare mönster.
Ah! OK, kan jag nog kolla upp pa YouTube. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
- Är man avgränsad till en specifik plats? Ska dvärgarna agera individuellt, i mindre formationer eller som en stor kaka?
Jag tänkte plats kan vara abstrakt. :) Dvärgarna agerar i små bataljoner (fel militär term, säkert), ex. 6T6, varje sexa är en hit (kanske multiplicerat med bataljonens storlek), varje etta en död dvärg. Man kan kombinera bataljoner till större grupper, men löper då risken att förlora fler dvärgar när draken attackerar.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Ett sätt att simulera dvärgarna skulle vara att sätta dem i en militär formation med flera grupper.

T.ex.:
  • Frontlinjerna
    • Tornet (2 armborstgrupper)
    • Smedjan (2 hammarbärare)
    • Bergsryggen (1 armborstgrupp och 1 stridande spejargrupp)
  • Understödet
    • Högkvarteret (1 prästgrupp och 1 officersgrupp)
    • Svinryttarna (1 spejargrupp och 1 armborstlogistik)
  • Reserverna
    • Tornkällaren (1 armborstgrupp och 1 spjutgrupp)
    • Järnförrådet (2 hammarbärare)
    • Klippskrevan (1 yxbärargrupp och 1 tjuv halvlängsdman)
Så man de få exp och skada och behöva roteras, och draken kan bryta igenom och ta ut reserver och understöd, och man måste välja om man ska sprida ut sig på flera platser för att få deras fördelar eller satsa mer på en plats så den inte kan krossas.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
- Vilka typer av val ska man göra (närstridsanfall/armborstsalva/släckning/förflyttningar/etc)?
- Vad är viktigt för dvärgarna att besegra draken (taktik? terräng? ledarskap? ammunition? belägringsmaskiner? logistik? Stridsmoral? Flamsäkerhet? Coola gadgets? Etc?)
Bra fråga... Det kanske behövs en resurs att spendera, eller två? Guld och intiativ, som dvärgarna kan köpa trupper eller position/manövrar för. Frågan är om draken ska ha en resurs också. Men då blir det ett 2-personsspel istället.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Vad är bra stridsdata för en drake, för att ge stämningen och bra simulering?
Jag tänker att det handlar om att markera farlighet?

Så kanske någon/några av dessa:
- Drakens eldkvast dödar X dvärgar rakt av. Om det slås tärning så är det i så fall hur många dvärggrupper den har ihjäl.
- Draken är egentligen inte ute efter att döda dvärgar, utan något annat. Dvärgarna är bara ivägen. (Samla guld, äta får, kidnappa högadliga barn, vad det nu rör sig om)
- Draken kan flyga! Flytta sig var som helst, hur som helst, och mycket fortare än dvärgar kan knalla ikapp den.
- Draken har fjälligt pansar som inte ens dvärgyxor biter på hur som helst.

Vad är bra stridsdata för en armé dvärgar?
Dvärgarna står ju mot ett monstrum. De behöver ju inleda med att motverka dess fördelar.

- Skydda sig mot eldkvastar. Kanske genom att locka draken med bräkande får eller dansande gycklare så mördardvärgarna kan inta en effektiv mordposition.
- Hindra draken från att nå sitt riktiga mål med snaror, fällor, taggtråd, illaluktande mögelost, eller vad nu drakar inte gillar.
- Stoppa draken från att flyga iväg genom att harpunera den eller berätta något sorgligt så den blir ledsen och måste sätta sig ned och snyfta.
- Sätta upp ett bra skott med en oheligt stor ballista, stryka särskilt vässade yxor med gift som är farligt för drakar, eller på något annat sätt motverka drakens pansar.


Tror det är någonstans i den här änden du behöver börja. Vad gör draken till den farliga fiende den är, och hur motverkar dvärgarna det? (Och hur kan du representera det genom mekanik?)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Ett sätt att simulera dvärgarna skulle vara att sätta dem i en militär formation med flera grupper.
Hmmm, problemet är att man då behöver fysiska figurer att placera ut. Jag hade hoppats på att komma undan med papper, penna, tärningar och kort.

Det går lätt att gruppera tärningar i högar, vilket fungerar som formationer, men ganska inexakt. Utan för mycket besvär kan man se vilka som är tillsammans och vilka som är fram eller bak. Sen kanske man kan "köpa" vidare formationer i form av kort, genom att spendera intiativpoäng?

Ja, eller om man har ett formulär för kartan istället för en faktisk karta, som i DoD Gigant länkat ovan. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag tänker att det handlar om att markera farlighet?

Så kanske någon/några av dessa:
- Drakens eldkvast dödar X dvärgar rakt av. Om det slås tärning så är det i så fall hur många dvärggrupper den har ihjäl.
- Draken är egentligen inte ute efter att döda dvärgar, utan något annat. Dvärgarna är bara ivägen. (Samla guld, äta får, kidnappa högadliga barn, vad det nu rör sig om)
- Draken kan flyga! Flytta sig var som helst, hur som helst, och mycket fortare än dvärgar kan knalla ikapp den.
- Draken har fjälligt pansar som inte ens dvärgyxor biter på hur som helst.
Liknande "special abilities" kan dras ur en lek. Dra fler kort för varje extra level som draken har.

Konflikt om guld är ju en klassisk konflikt mellan drakar och dvärgar. :D
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Ja, eller om man har ett formulär för kartan istället för en faktisk karta, som i DoD Gigant länkat ovan. :)
Ja det enda du behöver är någon form av ark med olika tillstånd du kan checka.
 
Top