Nekromanti Simpla premisser

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om jag skulle skriva en berättelse, vet ni vad för sorts berättelse jag skulle vilja skriva?

En som höll fast vid en simpel premiss.

En av mina favoritfilmer är Spielbergs första film; Duellen, som handlar om en snubbe som åker bil ute på den amerikanska vischan, och som där stöter på en långtradare. De åker fram tillsammans längs vägen; ibland kör snubben om långtradaren, och ibland kommer långtradaren och kör om snubben. Vad som börjat med något helt vardagligt och odramatiskt börjar dock snart ta obehagliga former, då det verkar som att långtradarchaffisen har något emot vår protagonist, och börjar att djävlas med honom. Först ganska harmlösa spratt, men snart tar det sig allt mer hotfulla och farliga former, och innan vår protagonist hunnit ana det så har långtradaren tagit honom som gisslan på landsvägen, och börjar leka en grym katt-och-råtta-lek med denne.

Det är en oerhört spännande och välberättad film - en riktig skräckklassiker (går att se i sin helhet på Youtube, förresten) - och det som får mig att tycka att den är så nagelbitande är just att den håller sig kvar - från början till slut - vid denna enkla premiss; som går att sammanfatta med några få meningar.

Det är egentligen en rätt lustig form av spänning; jag oroar mig ju inte i första hand för huruvida huvudpersonen skall klara sig, utan jag oroar mig för huruvida manusförfattaren och regissören skall klara att bygga en hel långfilm runt en enda enkel premiss. Det är lite som att se en utbrytarkung få handklovar och bli bunden med kedjor; berättaren ger oss liksom ett löfte: "Jag ska inte ge mig själv några enkla outs."

Ty; Att berätta en fantasyhistoria med hjältar som rider från den ena faran till den andra och utför bedrifter på vägen, det är ju enkelt. Man håller bara igång en scen tills man har fått slut på idéer och sedan låter man hjältarna vinna för att därefter rida vidare till någon nytt ställe där man kan hitta på några nya grejer som skall hända. Som berättare har man hela tiden en massa enkla utvägar. Det är ingen utmaning. Ingen spänning.

Men att hålla sig kvar vid en och samma enkla premiss och ändå kunna mjölka den på allt den har att erbjuda, och långsamt bygga upp en stegrande spänning som klarar att hålla en hel långfilm (eller roman) igenom, det kräver skicklighet.

---

Det finns en bok av Stephen King som jag blev helt besatt av tanken på att läsa så fort som jag hade fått höra talas om den; The Long Walk. Den utspelar sig i en framtid där unga män tas ut till en tävling som går ut på att försöka vandra så länge som möjligt. De som inte orkar gå längre arkebuseras, och den siste som återstår firas som en hjälte och belönas rikligt.

Det var samma sak här; vem som helst fattar ju att huvudpersonen kommer att vinna till slut, så det var inte för att få reda på hur boken skulle sluta som jag kände mig nödgad att läsa den, men det som jag bara var tvungen att få se med egna ögon, det var hur i helvete King skulle ro i land med att skriva en hel bok som bara handlade om unga män som promenerade.

Jag brukade tänka på den där boken - och hur jag själv skulle gå till väga om det hade varit upp till mig att skriva den. Hela mitt huvud var fullt av idéer; "huvudpersonen måste helt klart börja bli bekant med några av de andra vandrarna. Vänskapsband måste börja uppstå - såväl som rivaliteter - och sakta men säkert måste man börja luckra upp vad de olika vandrarna kan ha haft för skilda motiveringar för att ställa upp i tävlingen, osv. Av de andra vandrarna borde man låta några vara imponerande atleter som tidigt blir förhandsfavoriter, och som alla de andra vandrarna därför är rädda för. Och man måste försöka komma på en rad olika sätt för folk att dö; någon skulle kunna få kramp, någon kanske skulle kunna bli sjuk, några kanske kan bli galna och börja angripa varandra..."

Det verkade oerhört svårt. Jag var bara tvungen att få läsa boken och se om King skulle klara det, och hur han i sådana fall skulle gå till väga.

---

Är det någon annan som känner igen sig i vad jag skriver, och som delar min fascination för de här berättelserna som håller sig fast kring simpla premisser?

---

Och så skulle jag vilja ha tips på andra sådana här berättelser - både filmer och böcker - om ni skulle ha något att rekommendera.

Battle Royale - om japanska ungdomar som placeras på en ö i ett spel som går ut på att de skall döda varandra - är ett exempel på en sådan film.

Cube - som handlar om några personer som placerats i en labyrint med dödsfällor - en annan.

Phone Booth - om en snubbe som hålls som gisslan i en telefonkiosk - har även den vissa drag av vad jag eftersöker.

Några fler i den stilen?

---

/Rising
som var nära att skriva om de här funderingarna på Rollspelsmakande; eftersom jag tror att jag skulle älska att försöka samberätta historier som dessa. Jag gjorde dock bedömningen att jag förmodligen var ensam om det.

Synd. Jag tror att det skulle ha kunnat vara skithäftigt att försöka samförfatta en sådan här berättelse på Forumsrollspel-avdelningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
Livet på en pinne är en holländsk film som handlar om en man som sitter på en pinne i en älv.

EDIT: Och sedan finns väl den där om Tom Hanks som sitter fast på en flygplats. Caught In Transit, tror jag den heter.

Lost in Translation har vissa tendenser till samma sak. Den är dessutom olidligt tråkig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Genesis said:
Lost in Translation har vissa tendenser till samma sak. Den är dessutom olidligt tråkig.
Vad skulle premissen vara där, då? "Två personer befinner sig i Tokyo"? :gremtongue:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag delar helt din fascination här, och håller helt med dig om allt du skriver. Att kunna göra väldigt mycket av ett väldigt litet ämne brukar vara ett gott tecken på genialitet.

Stephen King har skrivit flera andra böcker i den här stilen: 'Gerald's Game' handlar om en kvinna som råkar sparka ihjäl sin man under en bdsm-lek, och nu finner sig själv fastkedjad i en säng ute i en stuga långt borta från alla människor. 'The Girl who loved Tom Gordon' handlar om en flicka som går vilse i skogen. De är båda väldigt bra, men Gerald's Game har en irriterande flaw som den andra boken saknar, så läs den senare om du bara ska läsa en.

I fantasyväg finns David Gemmels 'Legend', som helt enkelt handlar om ett belägrat fäste och folket i det. Det är inget nytt koncept, och boken är inte direkt nåt mästerverk, men det är en väldigt väldigt bra premiss; man lyfter liksom ut hela Helm's Deep-grejen och broderar ut karaktärerna och relationerna innanför murarna inför den stundande avgörande anstormningen från den övermäktiga fiendestyrkan utanför. Jättekoolt, imo.

Men ännu bättre är det när filmskapare lyckas med det här, givet att det av någon anledning verkar vara så att bara genuint vettiga regissörer klarar av minimalism.

Ett praktexempel är Zhang Yimous 'Berättelsen om Qui Ju', som handlar om en gravid kvinnas försök att stämma bychefen för att han sparkat hennes man i skrevet. 'Vikarien' är snarlik i sitt stuk. Wong Kar-Wais samlade filmproduktion handlar typ om snubbar som äter ananas och blåbärspajer och Noir:iga loners som röker i sin ensamhet tills de finner varandra i pölar av blod, svett och tårar; det är inte för inte som han är världens främste nu levande regissör. Fast iofs, come to think of it, det är minimalistiska filmer, men det är inte så att de hårt håller fast vid en tydlig premiss...låt mig tänka om...

(observera att alla filmer jag nämner är bra)

Hirozaku Koreeda verkar gilla simpla, tydliga premisser: 'Wandafuru raifu' handlar om en plats i limbo där några skrivbordsnissar måste hjälpa nyligen döda att välja ett enda minne att ta med sig till efterlivet. 'Dare mo shiranai' handlar om några barn barn som överges i en lägenhet av sin mamma.

och socialrealismens mästare bröderna Dardenne, förstås; 'L'Enfant', tex, handlar om en lowlife som säljer sitt nyfödda barn för att få cash.

och så har vi Gaspar Noe. 'Irreversible' handlar ju basically om hur två snubbar drar runt i Paris en natt och letar efter snubben som våldtog och slog sönder deras gemensamma kärleksobjekt. Fast baklänges.

Den minimalistiska superklassikern 'Cykeltjuven' handlar om en man under depressionen i Italien som precis fått jobb som affischuppsättare, men så finner han att hans cykel, obligatorisk för jobbet, blivit stulen. Omfg panik.

'L'interieur' handlar om en höggravid kvinna som vaknar en natt av att någon försöker skära upp magen på henne. Den är genial.

Den geniala skräckfilmen '[REC]' handlar om en journalist och hennes kameraman som följer några brandmän under en natt i Barcelona, och stängs in i ett bostadshus som mystiskt satts i karantän. Att förklara premissen vore egentligen att spoila hela rullen, men ja...den är tämligen fokuserad, helt klart. Bäst av allt är att dess regissör vill göra en mer psykologisk remake av 'L'Interieur'.

'Blair Witch Project' kräver väl ingen närmare presentation.

'Brända av Solen' handlar om en mysig familj en vanlig sommardag innan Stalins agenter knackar på.

'Apocalypto' handlar egentligen inte om något annat än en snubbe som blir tillfångatagen, gömmer sin fru, tar sig fri, och springer hem till frun igen. Plotten däremellan innehåller egentligen nästan inga som helst komplikationer; filmen sysslar mest med att visa upp superhäftiga bodymods. 'tis awesome.

'4 månader, 3 veckor och 2 dagar' handlar om en tjej i Tjartjeskuellerhurdetnustavasjagidsinte-Rumänien som ska hjälpa sin kompis att göra abort. Bästa filmen på flera år, typ.

hmm...ju mer jag skriver desto mer osäker blir jag på vad som egentligen kvalificerar som en tajt premiss. Ta Kurosawas 'Natthärbärget', som bara handlar om en bunte vinddrivna existenser som möts på ett natthärbärge en kväll. kvalar den in? Och 'Korpen flyger'? Den handlar ju helt och hållet om en snubbe som kommer till bygden och dödar alla, pretty much. Det -borde- vara fokuserat nog, men ändå...känns det inte riktigt rätt, även om jag inte kan sätta fingret på varför. Du kanske har nån tanke om det här? Jag hade säkert kunnat komma med massor av fler tips, givet hur mycket konstig prettofilm jag sett, bara jag själv kunde sätta fingret på vad jag är ute efter här.

- Ymir, drabbad av tvivel
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
The Running Man och Death Race 2000 är ju båda enkla "tävlningsfilmer" i stil med ditt promenadexempel... Vanishing Point är ju också kanske byggd på en enkel premiss.

Ska fundera, kommer säkert på fler...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Boken Den Flyende Mannen (som inte har mycket mer gemensamt med filmen än några namn inklusive titeln och tävlingskonceptet) påminner mycket om Den Långa Marschen; det märks att den är skriven av samma författare under samma tid. Filmen ser jag ingen större mening med, ens betraktat separat.

Men för att återgå till ämnet, mycket av survival-horrorgenren har ungefär samma simpla premisser: vi har en klase med zombies och ett band med huvudpersoner som försöker ta sig igenom klasen till ett zombie-fritt land. Det är egentligen grunden i hela genren från Night of the Living Dead till Dawn of the Dead.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
När jag var ung gillade jag en schweizisk film med titeln Jonas som blir 25 år 2000. Huvudpersonerna är 6 st thirtysomething (3 par) kompisar. En blir gravid och man får följa deras vardagsliv till bebisen kommer. Enkel premiss, mycket livsglädje.
 
Top