Nekromanti Simpla attacker

Avslagen_Cola

Warrior
En sak jag stör mig på i Eon är att om man ger två icke-stridstränade personer en varsin klubba så är det i princip omöjligt för dem att träffa varandra. Samma sak gäller om man blir lite skadad eller utmattad, då kan man plötsligt inte träffa.
En regel som väger upp detta är "Simpla attacker", vilket innebär att det blir en nivå lättare att träffa, men försvararen får också en nivå lättare på sitt försvar, samt en nivå lättare på sitt VINIT-slag. Sist men inte minst så kan man inte få perfekt slag med ett simpelt anfall.
Detta är regelmässigt en motsats till "Fint", bortsett från regeln om perfekta slag.

Jag skulle uppskatta åsikter och förslag på förbättringar samt information om andra extra stridsregler som ni kommit på.

Gastono

Hero
Detta var faktiskt ett riktigt bra förslag, det stämmer att om man blir utmattad och är dålig så finns det inte en chans att träffa.

Den har tror jag att jag skall börja köra med!

Kanturi

Swordsman
PERSONLIGEN så tycker jag att det är en väldigt bra idé. Jag har funderat på samma sak men aldrig riktigt haft tis att sätta mej ned och fundera. BRA GJORT!

Carnin

Veteran
Re: Simpla attacker [ANT]

Jag håller med de andra! En väldigt bra regel helt enkelt.

/Carnin

ZaiToh

Warrior
Mycket bra och finurligt. Fortsätt så!

Här är en liten regel jag kör med. Under striden så känner man på grund av adrenadelin inte smärta lika mycket (om ens någon) varför jag tar svårighetsökning från trauma isf smärta i stridens hetta. Detta för att simulera att smärtan egentligen inte hindrar dig så mycket, däremot gör avhuggna senor och andra muskelskador det. Efteråt när man lugnat ner sig kommer smärtan smygandes och tar överhanden (alltså ungefär som i verkligheten alltså). Chockslag slås däremot alltid som vanligt.

Jag skulle gärna gå lite längre på dina regler. Sänk respektive höj svårigheten ObXT5, där X är svårigheten från anfallarens utmaning. Då blir det klarare när regeln ska användas, plus att vid grym utmattning för anfallaren blir det jättelätt att försvara sig/ta initiativet. Att det inte går att lyckas perfekt vid grym utmattning stämmer ju också in då man helt enkelt inte orkar tänka lika mycket.

Välkommen till forumet och jag hoppas få se fler bra regelförbättringar från din sida.

/ZaiToh

Gastono

Hero
Här är en liten regel jag kör med. Under striden så känner man på grund av adrenadelin inte smärta lika mycket (om ens någon) varför jag tar svårighetsökning från trauma isf smärta i stridens hetta. Detta för att simulera att smärtan egentligen inte hindrar dig så mycket, däremot gör avhuggna senor och andra muskelskador det. Efteråt när man lugnat ner sig kommer smärtan smygandes och tar överhanden (alltså ungefär som i verkligheten alltså). Chockslag slås däremot alltid som vanligt.
En till bra regel här.
Jag undrar dock om smärta inte borde bli en faktor i längre strider t.ex. då det är många personer och/eller varelser?
Man kan ju köra med att denna regel gäller i de första 15 rundorna eller så och sedan börjar smärtan komma, typ att en ny rad blir en faktor efter varje runda.

Alltså kortat:
0-15 rundor = inga smärt svårighetsökningar
16 rundor = en nivå svårare (förutsatt att man har en hel rad)
17 rundor = två nivåer svårare (förutsatt att man har 2 rader)
18 rundor = tre nivåer svårare (förutsatt att man har 3 rader)
osv...

Svart_ohyra

Veteran
Jag tycker den regeln är mycket bra,det gör min spelgrupp med för vi har kört med en liknande väldigt länge :gremgrin:
Skillnaden är mycket liten, det ända vi inte tänkte på var det där vinitgrejset men det ska jag genast införa :gremgrin:

ZaiToh

Warrior
Jo, har loborerat lite med tanken att leka med dem här reglerna:

def: Chockvärde antal rundar = CAR

CAR inget från smärta.

CAR+1 till 2xCAR Lägg till en tärning från smärta

2xCAR+1 till 3xCAR Lägg till två tärningar från smärta

osv...

Dock har jag aldrig haft några längre strider så jag har kunnat testa idé. Återkom jättegärna med kommentarer om hur det funkade (eller rent teoretiska idéer också givetvis). Förslag på bättre lösning mottages också (vore det t ex bättre att ta max(AGG, Chockvärde)?

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior
Vet inte vad jag tycker om att smärtan ska fördröjas, låter mest komplicerat... Man får ju tänka på att om man får ett köttsår så gör det inte speciellt ont, får man däremot ett slag i huvudet så blir man lite borta.

Vill bara säga att simpla attacker inte ska kunna bli perfekta en extra gång, eftersom det är så lätt att slå perfekt med Ob2T6.

Avslagen_Cola

Warrior
Om man är utmattad så använder man sig ju oftast av simpla attacker, men bara till en viss gräns, annars kan det bli konstigt. Blir det för svårt så blir det.

ZaiToh

Warrior
Anledningen till att jag kör med är för att smärta helt enkelt är en psykisk illusion. Känner kroppen att den har viktigare saker för sig än att lyssna på diverse nervsignaler, såsom att överleva, går smärtan oregistrerad och således helt obemärkt. Tja, lite förenklat men principen stämmer. När adrenadelinet pumpar känner du inte om handen är bortsprängd, foten kapad eller spjutet som sitter i bröstkorgen. Däremot hindras kroppsfunktionerna rent mekaniskt. Dock blir det en otrevlig överaskning när adrenadelinnivån går ner.

Som vanligt är det fritt fram att använda reglerna om man tycker att dem tillför något, annars skiter man i dem. Jag gillar dock att simulera det mesta och skaffar regler för det. Lyckligtvis är jag utrustad med lydiga spelare som dessutom är utrustade med skarpa hjärnor som konsumerar nya regler likt ett barn gör med godis på julafton.

Märk väl att chockvärdet inte modifieras det minsta.

Gastono

Hero
Det finns ju definitivt potential i reglerna och jag skulle säga att de (iaf nästan) är färdigarbetade.

Längre strider är det inte helt ovanligt att jag stötter på i form av fältslag (inte med speciella regler för fältslag i helhet utan kanske delar av ett fältslag) eller då det är stora "gäng" som drabbar ihop.

Avslagen_Cola

Warrior
Är iofs sant... Brukar vara väldigt konservativ när det gäller regler. Skulle fördröjningen vara Chockvärdet stridsrundor? Tycker att all smärta ska appliceras då, det kommer ju lite som en chock. Sen regeln om att trauman ger svårighetsökning direkt tycker jag verkar bra.

Leopaexd

Veteran
Att man inte känner så mycket smärta i strid kan jag nog intyga då jag av erfarenhet vet att svärdshugg i armen inte gör särskilt ont, dock kan man bli något distraherad av det faktum att det rinner en massa blod ur ett huggsår :gremlaugh:

Det hela var ju förstås ingen riktig strid, bara lite skojbråk med ett svärd som var oväntat vasst :gremcrazy:

ZaiToh

Warrior
(o)Trevligt med någon som har erfarenheter av klingor. Ändå antar jag att du inte fruktade för ditt liv så värst mycket i den situationen? Det enda jag har personlig erfarenhet av är att springa med 30-kilospackning med stukad fota och inte märka det förrns man är framme, få träppinnar (jo) i huvudet och fullfölja tekniken trots att jag borde legat ner och åmat mig... Får man fråga var träffen satt och hur djupt det var?

ZaiToh

Warrior
Att applicera allt på en gång är ju en idé... fast personligen tycker jag att det ska liknas vid att adrenadelinnivån i kroppen sjunker undan för undan. Kan bli lite lustiga falla annars där svårigheten ökar 4-5 tärningar på en runda trots att man inga träffar får.

Däremot tycker jag att så fort striden är över (läs vilar) så kommer smärtans svårighet tillbaka med en per runda till sin fulla kraft. Man ska absolut inte kunna dra sig tillbaka, slicka sina sår och sen återvända med adrenadelinet på topp.

Problemet med att använda chockvärde som intervallängd blir att det blir sådan asykron bokföring. 15 rundor är i det avseendet bättre då den följer låga blodförluster och således redan bokförs på något sätt. Vad man väljer av dessa två sätt beror nog helt och hållet på smak och vilken bokföringsrutin man har.

Är inte fullt lika konservativ med regler. Skapar alltid regler in i minsta detalj och skiter i dem under stora delar av tiden. Dock kommer de alltid väl till använding någon gång.

/ZaiToh

ZaiToh

Warrior
Då nästan måste du rapportera hur det gick om du använder dig av något liknande system. Är jättenyfiken på hur det skulle fungera iil (in imaginary life). Mina spelare kommer att ge sig in i lite större och större oroligheter allt eftersom, men regelrätta fältslag ligger långt fram i tiden. Nu ligger allt på krogslagsmålsnivå. Ska dock införa taktikort nu och hoppas och tror att det blir en riktig hit det.

/ZaiToh