Nekromanti Silver i volym

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Hej alla glada nissar!
Har undrat en tid nu hur mycket silver det igentligen är lämpligt att bära med sig? Hur mycket får det plats i en pung? När kraggen Kenar är ute och ser sig om i vida världen och äger en sammanlaggd förmögenhet av 1200 silver daler, hur mycket är rimligt att ta med sig? Kommer han att kånka runt på en liten kista med mynt (låter krångligt och tungt, specielt när det kommer svartsvin) eller har han med sig två pungar med 100 silver i varje (vilket borde räcka ett tag) och svär högt när han upptäcker en vacker pläd att köpa nere i cirfalien.

Frågan kommer utifrån en längre tids spelande då splarna alltid tycks ha med sig alla sina pengar. Iförsig var det rätt roligt när den snikna alven hade gömt bankväxlar på ca 2000 silver i ett dålt utrymme i skorna. Gissa vem som inte ville lämna kvar sinna skor (som några intilegenta apor i träden hade snot) på den ö dom pracis lyckats sätta eld på.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Man kan växla

Nej, jag vet inte hur stort ett givet silvermynt är i kubikcm.

Men, jag kan ge ett enkelt tips. Har man massor med silvermynt och vill frakta det, så kan man med fördel växla in det till motsvarande guldmynt. Någon handelsman utför säkert växlingen, kanske att dom tar några silver i betalt också.
Samma värde i guldmynt både väger mindre och tar upp mindre plats.

Fast, kan man inte växla någonstans så är det iofs ingen tröst.

/Naug,
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I regelboken finns bilder på mynt i naturlig storlek. Tjockleken är inte stor - en halv till en millimeter, eller så. Ett pund silver (240 silver) skulle ge en omkring 15-18 cm hög stapel med mynt.

Annars är det rätt enkelt. Silver har en densitet på 10,5 gram per kubikcentimeter. Ett pund silver väger 454 gram, vilket ger 43 kubikcentimeter silver. Om man räknar med att det finns en massa mellanrum mellan silvermynten så kommer ett pund silver (ungefär ett halvkilo) att uppta ungefär 100 kubikcentimeter, dvs en deciliter eller ett halvt dricksglas. En typisk stor colaburk bör med andra ord vara ungefär så mycket som 1200 silver, och väga omkring 2,3 kg.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Vet inte hur det är på Mundana men är inte guld mynt rätt ovanliga.
Det vill säga alla större mynt.
Man tycker att det inte borde vara alt för vanligt med Dukater och Guldlibra.
Eller har jag fel.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Har undrat en tid nu hur mycket silver det igentligen är lämpligt att bära med sig?
Tillräckligt för att klara sig innan den resande kan använda sina bankväxlar igen. Skall äventyran på en strapats i vildmarken behövs inte mycket silver, då de som kan tänka sig att handla med äventyraren troligvis är mer intreserad av byteshandel än ädelmetaller. Det är troligtvis bara vid handelsplatser (Byar, städer mm) som det finns ett större behov av mynt och där finns förhoppningsvis en plats att använda bankväxlar på.

Hur mycket får det plats i en pung?
Vet inte. Kaske 50 silvermynt à 1,9g. Denarer mm har ungefär samma storlek som femtiöringar så det är bara ta en påse och prova hemma.

Kommer han att kånka runt på en liten kista med mynt (låter krångligt och tungt, specielt när det kommer svartsvin) eller har han med sig två pungar med 100 silver i varje (vilket borde räcka ett tag) och svär högt när han upptäcker en vacker pläd att köpa nere i cirfalien.
Att bära på en kista tycks lite extremt, enklare vore att skaffa bankväxlar, attraktiva varor för byteshandel eller investera i jordegendom (För att säkra förmögenheten, banker kan gå i kk och det är inte lätt att förutse vad folk är intresserade av i byteshandel.).
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Re: Bankväxlar

Eftersom du är nyligen utnämnd hedersdoktor vid Camrads högre lärosäte för merkantilistiska studier :gremgrin: och dessutom är författare till Sjöfarar-modulen kanske du skulle kunna svara på en eller två frågor?

1. Hur noggrant kommer mundanas ekonomiska system att beskrivas i modulen?

2. Hur funkar det egentligen med bankväxlar? Finns det regelrätta banker, eller är det rika och mäktiga handelsfamiljer som garanterar växlarna? Kan vilken tjomme som helst vandra in i en "bank" med mössan i hand och be om ett litet lån? Jo....erhm.....bäste Herr bankdirektör.....det var så......att......harrmpff...jag tror att..... Om jag bara kunde få de där 2000 silverdalerna och köpa det där fina svärdet nere hos mäster Crillon skulle jag kunna.....ehh....döda den där draken och sen betala tillbaks alltsammans med god ränta......... :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bankväxlar

"Eftersom du är nyligen utnämnd hedersdoktor vid Camrads högre lärosäte för merkantilistiska studier och dessutom är författare till Sjöfarar-modulen kanske du skulle kunna svara på en eller två frågor?"

Jag tror att min herre har fumlat lite. Det enda jag har gjort är att skriva och tycka lite om fartygystypen sabrier.

"Hur noggrant kommer mundanas ekonomiska system att beskrivas i modulen?"

Har ingen aning.

"Finns det regelrätta banker, eller är det rika och mäktiga handelsfamiljer som garanterar växlarna?"

Det är det senare fallet som gäller.
 
Top