Nekromanti Sikta

Dark_Moon

Veteran
:gremconfused: :gremconfused: hej nu måste jag fråga är det så att man inte kan sikta med kast vapen som typp att man siktar på hals eller måstan man sikta högt lågt eller mitt i mellan och att man inte kan skita just på en speifik kropsdel :gremconfused: :gremconfused:

Gastono

Hero
Du kan sikta på hals men inte t.ex. strupe precis som man kan sikta på ansikte men inte öga.
Dock är det ganska svårt att sikta på en specifik del på kroppen så att sikta högt eller lågt är vanligtvis ett klokare alternativ om man inte har ganska mycket i "kastvapen".

Jaggernaut

Hero
hej nu måste jag fråga är det så att man inte kan sikta med kast vapen som typp att man siktar på hals eller måstan man sikta högt lågt eller mitt i mellan och att man inte kan skita just på en speifik kropsdel

Vet inte vilken upplaga av regelboken du har men i Eon II hittar du den frivilliga regeln "Måtta" på sidan 128 och på sidan 32 i Spelledarens Guide.

I alla fall är det så här det ser ut.

<table border=1><tr><td>Område</td><td>Svårighet</td><td>Exempel</td></tr><tr><td>Träffområde</td><td>+Ob1T6</td><td>Arm, bröstkorg, huvud</td></tr><tr><td>Delområde</td><td>+Ob2T6</td><td>Hand, hals, knä, underliv</td></tr><tr><td>Glipa</td><td>+Ob3T6</td><td>Glipa i rustningen</td></tr></table>

Det måste dock finnas en glipa i rustningen för att det ska gå.

Sedan kan man i stridskonster ha en teknik som heter "Precisionsanfall: Avstånd/Närstrid" i ditt fall gäller det Avstånd. Då blir det en nivå enklare att träffa än i tabellen ovan.

/Jaggernaut - alviska bågskyttar