Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Johan Okker och jag har börjat utveckla ett Stockholmssupplement med arbetsnamnet Sigurd Röd. Följande punkter sammanfattar vår vision:
- Rakt på sak: Tre kapitel plus bilagor. Johan Okker skildrar Stockholm i stort (jfr Expert Partisan kap 2 och bilaga B), medan jag skapar två kampanjförslag (jfr kap 4 & 5).
- Kärvhet: Röda Armén har skakig kontroll över Stockholm, hemvist för Kremls quislingregim. Sigurd Röd är bistrare än Dackeland, eftersom Ivan saknar hunnernas preussiska disciplin och skicklighet. Kampanjmiljön är fortfarande röd -- stockholmarnas vardag kännetecknas ju av osäkert lugn.
- Ruiner: Vid krigsutbrottet evakuerades en stor del av Stockholms befolkning till Svealands inland enligt civilförsvarets detaljerade planer. Moskva uppmuntrade uttåget, eftersom man då slapp hantera en massa civilister. Sex månader senare ser man ruiner överallt i den halvtomma staden; en del härstammar från Sovjetunionens inledande attack, andra från ockupationssoldaternas plundring, vandalisering och mordbränder.
- Underjorden: Under Stockholm göms ett vidsträckt nät med tunnlar (t.ex. vägar, tunnelbanan, järnvägar), civilförsvarsanläggningar, skyddsrum, och serviceinstallationer för vatten, avlopp, el och gas. Ockupanterna har utforskat några bitar av denna mörka labyrint, men mycket är fortfarande okänt för dem. Johan och jag tänker skriva en hel del om de underjordiska partisanerna; som vanligt blandar vi fakta och fiktion.
Last edited: