Nekromanti Signaler från zonen - Fria Ligan diskuterar Blorb

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,041
Location
Ereb Altor
Så, nu har jag lyssnat. Tycker det var vettigt och trevligt att lyssna på. Jag tycker att de har rätt i mycket. Och hyllar med rätta 2097 och blorben. Kanske lite olyckligt att de anser att blorb är prepp heavy OSR dungeon. Men i nästa mening lyfter de fram blorbigheten i Svärdets sång ("Du kan ju faktiskt spela Svärdets sång som ett solospel") så det fattar nog egentligen. En blorb behöver inte vara en prepp heavy OSR dungeon. Faktum är att det är typ det enda jag inte vill använda blorben till. Men det är nog ämne för en annan tråd.

?????
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Monokel;n336580 said:
Det jag inte förstår är protester mot att blorb beskrivs som "prepp heavy OSR dungeon".
Jag spelar prepp heavy OSR dungeon själv så<3
Min protest är så här: det ska inte, eller får inte ens, vara preppat vad som ska hända. Utan bara vad som finns.
Och så ville jag inte att dom skulle säga nåt dumt om mig personligen eller om mig som person. Har fortfarande inte hört avsnittet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
2097;n336584 said:
det ska inte, eller får inte ens, vara preppat vad som ska hända. Utan bara vad som finns.
Kort och koncist och tydligt. Superbra!

/M
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
2097;n336584 said:
Jag spelar prepp heavy OSR dungeon själv så<3
Min protest är så här: det ska inte, eller får inte ens, vara preppat vad som ska hända. Utan bara vad som finns.
Och så ville jag inte att dom skulle säga nåt dumt om mig personligen eller om mig som person. Har fortfarande inte hört avsnittet.
Har också lyssnat nu och tycker avsnittet var intressant och diskussionen ödmjuk. Det kanske kan bli ett nytt avsnitt där du går in som gäst och pratar mer Blorb?

En annan tanke när jag låg och hade svårt att sova. Börjar fundera lite på om brädspelet (Mice and Mystics) jag köpte till ungarna här hemma är Blorb. Färdig dungeon med rumsbrickor, där varje bricka innehåller hot som dras slumpmässigt från en korthög och en klocka som eskalerar hotet.

Kan brädspel vara Blorb?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har inga ljudprylar (#luddit2097) så dom får ta sig till Stockholm isf!

Kan brädspel vara blorb?

Ja… nu har ju inte Mice & Mystics (vilken tur att du valde ett spel som jag faktiskt har spelat) några diegetiska mekaniker eller öppna ludemklasser, och sen är det snarare en kedja av miniblorbar än en enda stor fri och öppen blorb.

Men oblorbighet skulle kännas heeelt koko i brädspelsvärlden. "Vad menar du justera tärningsslaget i smyg?"
Det ligger helt klart närmare.

I min något skeva och blorbfokuserade världssyn så är det också därför Magic the Gathering och Gloomhaven och andra kort- och brädspel tog över. Folk hade ett sånt sug efter blorbighet och påtaglighet och att saker skulle hända i spelet! "Oj shit den där lighting bolten kom i rättan tid!" så kanske en Magic-spelare eller en blorb-spelare kan säga, och verkligen känna den lättnaden. Medan i ett oblorbigt spel, ja visst kan man gestalta eller förmedla en lättnad men det blir ett illustrativt gestaltad lättnad— en "framberättad" lättnad. Sagan om den i-rättan-tid–kommande bolten…

Men nu när jag har blorbiga rollspel så vill jag inte gå tillbaka till brädspel. Uppskattar så mycket att det handlar om att beskriva platser, situationer, och som svar på det beskriva sina handlingar. Med ord, med naturligt språk, som i sin tur hakar in i mekaniker och siffror i mån det behövs.

Vi använder ex vis inga miniatyrer eller kartor vid vårt bord utan vi säger vad vi gör. "jag drar fram min dolk!" osv osv. Det är på det sättet ganska långt från Mice & Mystics.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Det var å andra sidan inte jättelänge sen Ligan i signaler inte hade någon aning alls om vad (valfritt annat begrepp) betydde. De har ingen som sitter och ägnar eoner av tid åt teoretiserande, de mer... gör saker. Kirurger, inte forskande läkare, eller hur man nu ska uttrycka det. De är ju däremot snabbare än många andra förlag på att ta in vad som pågår i teoretikernas hörna i sina spel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, det kändes som att det var det som var deras grej lite, när Svavelvinter kom in, att här var det nån som hade kollat på Burning Wheel m.fl.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
2097;n336599 said:
Jag har inga ljudprylar (#luddit2097) så dom får ta sig till Stockholm isf!
De har kontor på Hornsgatan där de uppenbarligen spelar in (påtalats vid flera tillfällen)...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Nu har jag lyssnat och jag instämmer i att det var en bra diskussion. De hade läst på och jag tyckte de tog upp de relevanta punkterna. Vilket är fint tycker jag – det är ju inte många rollspelsmakare som gör den här ansatsen att sätta sig in i vad som snackas om på forum. Och det var också en av de grejerna som lockade mig till Fria Ligan till att börja med (kan därför tycka det är lite synd att de bara fokuserar på variationer av YZ-motorn numera, men det är väl ämne för en annan tråd).

En sak jag tänkt på när det snackas blorb, som också dök upp i avsnittet, är att det ofta pratas om mängden prepp som behövs, och att det riskerar att bli väldigt mycket jobb. Jag kan förstå det perspektivet men tycker också att det implicit verkar vara väldigt mycket fokus på så kallade 1-sanningar*. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg även 2- och i viss mån 3-sanningarna. Ta en bok som till exempel Yoon-Suin – en hel kampanjbok som i princip bara består av 2-sanningar (alltså tabeller för att generera setting). Tycker det är en fantastisk modul, inte minst för att den visar på att en kampanjbok kan skrivas på det sättet, och inte behöver vara sidor med brödtext. Däremot har den också gett mig en viktig lärdom, efter att jag spelat en kampanj med den: det blir lätt ohanterligt när all prepp består av 2-sanningar. Det som är lätt att glömma när man (som jag) charmas av en bok som Yoon-Suin är att det också behövs någon sorts struktur eller system för att hålla koll på allt som du genererar med dina tabeller. Därför är preppen till min personliga ideal-blorb-kampanj (som ännu är hypotetisk och jag inte lyckats uppnå i spel) en hälsosam blandning av 1- och 2-sanningar. Inte för många 1-sanningar, då blir det för mycket fokus på att preppa allt innan man kan komma igång och spela. Men inte heller för många 2-sanningar, för då kan det bli svårt att hantera allt som genereras under kampanjen.

* Här är 2097:s ord om de tre nivåerna av sanning (från det här inlägget):
2097 said:
Dom tre nivåerna av sanning

När ni behöver ett svar, ex vis "vad finns i kistan":
  • 1-sanning: Står svaret i preppen? Använd det. Om inte:
  • 2-sanning: Kan du få fram svaret med någon regel eller med någon slumptabell? Använd det. Om inte:
  • 3-sanning: Du måste tyvärr hitta på ett svar. T_T Förlåt dig själv men försök täppa igen luckan till framtiden.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Att köpa en färdig bok full av 1-sanningar som är lätt att hitta i är delish. Ska se ut typ såhär:
(Spoilers för "Novastenen")

Fast ännu bättre: jag skulle vilja att det fanns plats på varje rum att med blyerts kunna uppdatera vad som händer efter spelarnas framfart. "Järngallret nedfällt", "Halsbandet taget" osv.

Och sen gott om 2-sannings-tabeller också. Ja precis som du säger klops, en bra mix. Ett moln med stålskelett.

Jag älskade slottet Ravenloft i Curse of Strahd av den anledningen. Det blev verkligen levandegjort med alla vandrande monster och personer och flygande bägare, samtidigt som slottet i sig var gediget möblerat med mycket variation och intressanta och svåra rum.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sen att jag ska ha lite vad-var-det-jag-sa–poäng ang din Yoon-Suin för jag sade ju det innan du började köra den <3<3<3

dvs att det var min erf av den typen av böcker<3 Känns myyyycket enklare än en tjock textbok i början av kampanjen men efter några spelmöten så är ens anteckningar kladd och röra och bara åh nej
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
2097;n336599 said:
Jag har inga ljudprylar (#luddit2097) så dom får ta sig till Stockholm isf!

Kan brädspel vara blorb?

Ja… nu har ju inte Mice & Mystics (vilken tur att du valde ett spel som jag faktiskt har spelat) några diegetiska mekaniker eller öppna ludemklasser, och sen är det snarare en kedja av miniblorbar än en enda stor fri och öppen blorb.

Men oblorbighet skulle kännas heeelt koko i brädspelsvärlden. "Vad menar du justera tärningsslaget i smyg?"
Det ligger helt klart närmare.

I min något skeva och blorbfokuserade världssyn så är det också därför Magic the Gathering och Gloomhaven och andra kort- och brädspel tog över. Folk hade ett sånt sug efter blorbighet och påtaglighet och att saker skulle hända i spelet! "Oj shit den där lighting bolten kom i rättan tid!" så kanske en Magic-spelare eller en blorb-spelare kan säga, och verkligen känna den lättnaden. Medan i ett oblorbigt spel, ja visst kan man gestalta eller förmedla en lättnad men det blir ett illustrativt gestaltad lättnad— en "framberättad" lättnad. Sagan om den i-rättan-tid–kommande bolten…

Men nu när jag har blorbiga rollspel så vill jag inte gå tillbaka till brädspel. Uppskattar så mycket att det handlar om att beskriva platser, situationer, och som svar på det beskriva sina handlingar. Med ord, med naturligt språk, som i sin tur hakar in i mekaniker och siffror i mån det behövs.

Vi använder ex vis inga miniatyrer eller kartor vid vårt bord utan vi säger vad vi gör. "jag drar fram min dolk!" osv osv. Det är på det sättet ganska långt från Mice & Mystics.
Sant, det finns ingen riktig prepp i M&M utan där är ju reglerna alls (om man inte ser scenarioboken som en slags prep).

Någonstans känns det som en del gamla DoD äventyr var rätt blorbiga (definierad dungeon på rumsnivå, slumptabeller på möten, tärningar). Funkade inte tex Spindelkonungens Pyramid så?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Henke;n336656 said:
om man inte ser scenarioboken [i Mice & Mystics] som en slags prep
Men det tycker jag man kan gott kan göra. <3
Det är inte där skillnaden mot blorben ligger.

Henke;n336656 said:
Någonstans känns det som en del gamla DoD äventyr var rätt blorbiga (definierad dungeon på rumsnivå, slumptabeller på möten, tärningar). Funkade inte tex Spindelkonungens Pyramid så?
Ja då. I begynnelsen var det blorb!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hej allihopa!

Det är mycket blorb-trådar. Jag vill att ni fortsätter den här diskussionen i defitiniontstråden istället. Vi (jag inräknad) har ju glidit från själva ämnet ... Fria Ligan pratar blorb. Nu är det vi som pratar blorb och det kan vi väl göra i en och samma tråd?


https://www.rollspel.nu/threads/66009—nässes-definition

MVH

/Magnus
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,041
Location
Ereb Altor
2097;n336605 said:
Ja, det kändes som att det var det som var deras grej lite, när Svavelvinter kom in, att här var det nån som hade kollat på Burning Wheel m.fl.
Det är naturligtvis ingen som har noterat det men i Tomas H:s första spel (Version Noll, alltså innan Mutant) så är undertecknad tackad som "guru" eller något liknade. Vi snackade rätt mycket spelteori på den tiden.

Kanske hade FL inte varit en ledande global rollspelsproducent utan mig? ;)

Edit: Sorry, såg inte moderatorinlägget. Men jag kan verkligen inte försitta den här chansen så låter inlägget vara kvar! :)
 
Top