Nekromanti Sig själv (undersökning)

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Någon som försökt (eller testat) göra en RP som liknar en själv, med de kunskaper man själv behärskar. Alltså inte sätta INT 18 (närman har IQ 90), INT 18 bör väl nästan motsvara en IQ 140-150, eller så...

Inte STY 7 när man själv lyfter 200 kg i bänkpress etc...

Inte Svärd 15, när man aldrig hållit i ett svärd...

Riddaren - allmänt nyfiken
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
En gång skulle hela spelgruppen försöka göra det, men det slutade bara med att alla såg ut som de själva gjorde i verkligheten, och tämnligen stark modifierade färdighetsmässigt. Inte helt seriöst men roligt var det när vi spelade i alla fall. Och det är ju som i idrott. "Det viktiga är att man har roligt". /images/icons/smile.gif

/Erik, som aldrig fattat hur man har roligt när man boxas (om man nu kan kalla boxning en sport)...

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Har tänkt tanken men ansett att det nog skulle bli tråkigt.
Hela idén med rollspel (nåja, inte hela idén men...) är, tycker jag, att spela en karaktär olik en själv. Det blir roligare att "vara" ngn annan. En utmaning.

/Sir Foilan flummar vidare

And Heaven Eternally Burns....
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Nepp, i vilket spel skulle det passa in? Om man hade de kunskaper man har IRL så skulle det ju inte passa i ett fantasyspel så som EON eller ett FS spel som NeoTech...

Aagar - Den okunnige
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Hmmm...jag tänkte bara om INT 18 är en människas högsta möjliga intelligens (och den översätts i IQ) så borde INT 18 motsvara en högre IQ än 140-150. Det har ju funnits personer med IQ över 200.

Don Kennetho
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jovisst...men för att räknas som geni har jag för med gränsen ligger runt IQ 169...

Fanns i någon vetenskaplig tidning för några år sedan en kvinna som hade IQ på något omkring 140 vid tolv års ålder, det skulle motsvara ett IQ på en 220 eller så som fullvuxen.

Det fanns förövrigt en pojke på 7 år förra året iaf, som gick i Oxfords universitet 2 gånger i veckan, för att han skulle ha stimulans...var för enkelt i första klass....

Men tanken var inte att IQ skulle motsvara 140-150, det var bara att man inte placerade INT 18, om man hade IQ 90-100... Kanske är INT 16 eller 17 motsvarande för 140-160 eller så i IQ.

Riddaren
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
PSY 18 är inte högst, man kan få "slå om två gånger och använd båda resultaten" ett antal gånger och få "smart" som fördel... :)

// P|uT0NiUm
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Yup det har jag gjort /images/icons/smile.gif
Och de andra i min spelgrupp också...

Vi var skitdåliga i allting, hade typ 5 och 6 färdigheter och sen fick vi alla 11 valfria poäng att dela ut (hallå, vi är bara 15, 16 och 17)... jag slutade med en kula i huvudet /images/icons/smile.gif

// P|uT0NiUm
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Kult? /images/icons/smile.gif
Det kanske var mer än ett skämt... Det kanske skulle funka...

Annars så borde väl det gå att spela N2 med sig själv som RP, visst kanske någon liten anpassning, men inte så extremt...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Man får nog ta och ignorera åldersgrejer när man gör sig själv som RP. För man bör väl ha mer än 5-6 i ganska många färdigheter när man exempelvis gått ut gymnasiet...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Eller extraordinärt intelligent så att du får slå om PSY med 2T6+9. Då kan du få 21 + 1 för smart. Resultat: 22...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Å andra sidan är ju IQ ingen bra sammanfattning av en persons intelligens. IQ innefattar kanske ens logiska förmåga, men det finns massor av saker som förändrar ens IQ utan att det har med ens intelligens att göra. Ursprung, utbildning, uppväxt o.s.v.

/Emil
 

lice

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
19
man kan väl göra en Rp som man vill vara eller är.Men frågan är om dagens egenskaper passar den tiden.

Defy physical laws /LiQuiD Ice\
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Jag har väll tänkt på det men tycker personligen att idén suger....det kan juh inte vara kul att vara sig själv(missupfatta inte!)......gämför dig själv (ex. En kille med taskig fysik, älskaar chips å datorer) med t.ex. en lokal skogshuggare....vilket vill man helst spela i EON? Skogshuggarn så klart!

Alltså, jag tycker att idén inte verkar så kul....

Men det kan väll inte skada å prova om man nu vill det...


//MooSe af RUIN
 
Top