Nekromanti Sid Meier's Civilization

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Är det någon som testat det "nya" Civ-brädspelet? Alltså inte nyutgåvan av det gamla från 80-talet, utan det som är mer eller mindre baserat på datorspelet... I så fall, är det något att ha, eller är det bara skräp? Jag kan inte tro att det är lika bra som det gamla hederliga Civ, men det kan ju vara kul att testa något nytt :gremcool:

//David
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vi prövade på en testomgång i spelet i påskas, och det verkade rätt OK - gigantiska mängder pluttar bara. De borde vara lättare att hålla reda på i ett datorspel - undrar när det kommer....

Skämt åsido, det verkade rätt bra. En grej jag kom på som skiljer sig väsentligt från datorspelet är att det är mycket lättare att hålla folket glatt i några få stora städer än i många små, eftersom man i grund och botten kan göra X städer per omgång "glada" (där X i grunden är 1, plus för diverse prylar man bygger, och städer med vin eller ädelstenar är automatiskt glada) i stället för Y medborgare (där Y beror på svårighetsgrad samt vad man har byggt i just den staden) i varje stad. Dessutom blir alla byggnadsverk värdelösa när man byter era (antik, medeltid, renässans, modern), så då får man bygga upp den nya erans versioner i stället.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det finns en hel massa alternativa regler på nätet. Jag har bara spelat en gång så jag har inte testat någon av dem, men flera av dem verkar göra spelet betydligt bättre.

Gå in på Forum Pantang och sök under brädspelavdelningen.

/Henrik
 
Top