Siarkonungen, en dålig äventyrsidé

joth1006

rollspelskollektivet
Fick ett idé till ett äventyr häromdan, och tror jag skriver om det här för att någon ska förklara för mig att det är en dum idé och att jag därmed kan släppa den.

Äventyret heter Siarkonungen och vill utforska "meta-spel" som begrepp.

Det öppnar i Arkham, 70-tal. Utredarna undersöker ett märkligt självmord på Miskatonic University. En professor har hittats död på sitt kontor, i sin döende stund hen har skrivit "SIARKONUNGEN" i sitt eget blod. Lite luskande leder till att det just nu pågår en Hieronymus Bosch-utställning på stans konstmuseum, där ett verk heter just Siarkonungen. Det är en triptyk, en altartavla i tre delar. De första två tavlorna innehåller detaljer som påminner om katastrofer som hänt under världshistorien. Den sista tavlan föreställer två torn och två drakliknande monster som flyger in i dem. Det ena tornet är redan träffat och en pelare av rök stiger från det. Uppenbar, rentav övertydlig, 9/11-ikonografi, det vill säga.

Här är det alltså spelarna, snarare än rollpersonerna, som dras till New York, där något slags upplösning väntar (i vilken rollpersonerna kanske ifrågasätts hur de hittade dit, tvingas inse att de är just rollpersoner, osv osv).

Vad tror vi? Det är kanske på sin höjd en kul idé i tanken, men svårt att få till bordet? Svårt att få spelare att meta-spela utan oerhört nudgeande?
Vill som sagt mest kolla om detta äventyr har fötter, eller ännu hellre: säg åt mig att släppa det!

(Skickar med en Bosch-tavla på ett brinnande torn, bara för att)1000017806.jpg

Jag fattar inte.
Hm, det är nog en till brist i äventyret - svårt att förmedla... men tanken är alltså att den enda ledtråden till upplösningen är att spelarna snarare än rollpersonerna kommer känna igen 9/11-ikonografin (pga äventyret utspelar sig före den händelsen). Så spelarna måste luta sig in i meta-spel för att nå upplösningen.

(och här är ju en annan brist: allting hänger på avläsandet av en enda ledtråd)

Här är det alltså spelarna, snarare än rollpersonerna, som dras till New York, där något slags upplösning väntar
Jag tycker att detvlåter spännande, det är väl vad som ska äga rum i NY som behöver bli mer detsljerat? Vad innebär ”något slags upplösning”? Vadzstår på spel?

Jag tycker att detvlåter spännande, det är väl vad som ska äga rum i NY som behöver bli mer detsljerat? Vad innebär ”något slags upplösning”? Vadzstår på spel?
Har inte riktigt kommit så långt än.
Min - obakade - idé är att det kretsar runt en anställd vid New Yorks stadsarkiv (som grundades på 70-talet). Medan hen arbetade med att organisera det nya arkivet så fick hen åtkomst till något som kan likna W.B. Yeats Spiritis mundi eller Jungs tankar om gemensamma symboler - mänskligheten har ett delat medvetande som kan väckas av symboler osv (och in game så väcks ju spelarnas gemensamma minne av 9/11-bilden).

Hen vill genom denna insikt typ frigöra människans medvetande, eller något ditåt. Som sagt: har inte tänkt klart denna tanke.

Last edited:
ÄLSKAR DET! :D Enda sättet framåt är att använda kunskap som bara spelarna har men inte karaktärerna och det får dem att inse att de är meningslösa/påhittade? Så jävla elakt. Gör det till ett King in Yellow scenario och gå hårt.

Håller med om att det här är King in Yellow mer än Cthulhu Mythos.

Men ja, normala spelare kommer väl att säga ”weird, men inget min rollperson kan begripa något om, så jag gör inget”, och så händer inte det du tänkte?

Men ja, normala spelare kommer väl att säga ”weird, men inget min rollperson kan begripa något om, så jag gör inget”, och så händer inte det du tänkte?
Det är ju huvudbristen med äventyret. Tänker att det får riktas till lite vana rollspelare och att man har något slags warm up-snack om metaspel?

ÄLSKAR DET! :D Enda sättet framåt är att använda kunskap som bara spelarna har men inte karaktärerna och det får dem att inse att de är meningslösa/påhittade? Så jävla elakt. Gör det till ett King in Yellow scenario och gå hårt.
Ooo, har inte läst det, men köper as we speak!
Ps: har det en sån snajdig 3rd party-licens?

Last edited:
Ooo, har inte läst det, men köper as we speak!
Yellow King är mycket mer meta än Cthulhu Mythos.

I rollspelet spelar man i tur och ordning i tre olika tidpunkter i två olika tidslinjer - en i Paris på 1890-talet, en i ett alternativt 1930/40-tal med världskriget under Castaigne-regimen, en i den tidslinjens nutid där den regimen till slut kastats omkull, och till slut i vår värld fast där saker från den andra tidslinjen börjar komma in genom sprickorna (och där vad som händer påverkas av vad rollpersonerna gjort i den andra tidslinjen).

Yellow King är mycket mer meta än Cthulhu Mythos.

I rollspelet spelar man i tur och ordning i tre olika tidpunkter i två olika tidslinjer - en i Paris på 1890-talet, en i ett alternativt 1930/40-tal med världskriget under Castaigne-regimen, en i den tidslinjens nutid där den regimen till slut kastats omkull, och till slut i vår värld fast där saker från den andra tidslinjen börjar komma in genom sprickorna (och där vad som händer påverkas av vad rollpersonerna gjort i den andra tidslinjen).
Hm. Är tidshoppen en avhängig del av varje äventyr, eller kan man skriva ett äventyr som är oberoende av de tidslinjerna?

Stoppa in nån mer ledtråd i fiktionen som är lätt att knäcka. -”Siarkungen fasar för de två tornen i Nya Amsterdam, så snart de byggts klart kommer de bringa olycka”.

Sen visar det sig att professorn varit delaktig i designen av tornen och att denne varit insyltad i den ockulta utformningen av dem. Detta då inför färdigställandet den 9 November 1975, som visar sig vara precis när äventyret utspelar sig.

De behöver därför besöka tornen för att få reda på mer om vad professorn gjort och vem han jobbade för och spelarna gör nu självgoda kopplingar till 9/11.

När de befinner sig högst upp i torn 2 kommer såklart en riktig drake och slår in i torn 1 som börjar brinna kraftigt. Äventyrets slutscener handlar såklart om att varna så många som möjligt och sedan ta sig ut innan drake 2 dyker upp, och tornen kollapsar.

//EvilSpook

Hm. Är tidshoppen en avhängig del av varje äventyr, eller kan man skriva ett äventyr som är oberoende av de tidslinjerna?
Det är hur rollspelet är upplagt, men inget direkt hindrar väl att man gör om det.

Spelet antar att Castaigne tar makten som i The Repairer of Reputations i den alternativa tidslinjen, men vill man skriva något som inte använder det ska väl det gå bra.

Det är hur rollspelet är upplagt, men inget direkt hindrar väl att man gör om det.

Spelet antar att Castaigne tar makten som i The Repairer of Reputations, men vill man skriva något som inte använder det ska väl det gå bra.
Jäklar vilken kul premiss! Så han är inte bara en tok?

Jäklar vilken kul premiss! Så han är inte bara en tok?
Nejdå, han har en övernaturlig kanal. Så den tidslinjen får saker som självmordscentralerna (något som även Alan Moore tog tag i i Providence).

1749300833333.jpeg

Robin Laws har varit otroligt drivande i Yellow King-renässansen.

Stoppa in nån mer ledtråd i fiktionen som är lätt att knäcka. -”Siarkungen fasar för de två tornen i Nya Amsterdam, så snart de byggts klart kommer de bringa olycka”.

Sen visar det sig att professorn varit delaktig i designen av tornen och att denne varit insyltad i den ockulta utformningen av dem. Detta då inför färdigställandet den 9 November 1975, som visar sig vara precis när äventyret utspelar sig.

De behöver därför besöka tornen för att få reda på mer om vad professorn gjort och vem han jobbade för och spelarna gör nu självgoda kopplingar till 9/11.

När de befinner sig högst upp i torn 2 kommer såklart en riktig drake och slår in i torn 1 som börjar brinna kraftigt. Äventyrets slutscener handlar såklart om att varna så många som möjligt och sedan ta sig ut innan drake 2 dyker upp, och tornen kollapsar.

//EvilSpook
Älskar det!! Lite mer pulp än jag tänkt just detta, kanske - men hur fett??

Om det inte funnits något i äventyret som pekade mot New York hade jag som spelare ärligt talat inte ens fattat att du ville att vi skulle åka dit, även om jag fattade att du refererade till 9/11.

Det skulle inte ha med motvilja mot metaspel att göra, utan jag hade förutsatt att vi missat något och fortsatt leta.

Jag skulle behöva nånting i spel som faktiskt pekar mot new york "in game".

Man kan köra det i King in Yellow spelet antar jag. Men jag tänkte snarare att köra det i Delta Green eller CoC.

Back