joth1006
rollspelskollektivet
- Joined
- 14 Mar 2017
- Messages
- 266
Fick ett idé till ett äventyr häromdan, och tror jag skriver om det här för att någon ska förklara för mig att det är en dum idé och att jag därmed kan släppa den.
Äventyret heter Siarkonungen och vill utforska "meta-spel" som begrepp.
Det öppnar i Arkham, 70-tal. Utredarna undersöker ett märkligt självmord på Miskatonic University. En professor har hittats död på sitt kontor, i sin döende stund hen har skrivit "SIARKONUNGEN" i sitt eget blod. Lite luskande leder till att det just nu pågår en Hieronymus Bosch-utställning på stans konstmuseum, där ett verk heter just Siarkonungen. Det är en triptyk, en altartavla i tre delar. De första två tavlorna innehåller detaljer som påminner om katastrofer som hänt under världshistorien. Den sista tavlan föreställer två torn och två drakliknande monster som flyger in i dem. Det ena tornet är redan träffat och en pelare av rök stiger från det. Uppenbar, rentav övertydlig, 9/11-ikonografi, det vill säga.
Här är det alltså spelarna, snarare än rollpersonerna, som dras till New York, där något slags upplösning väntar (i vilken rollpersonerna kanske ifrågasätts hur de hittade dit, tvingas inse att de är just rollpersoner, osv osv).
Vad tror vi? Det är kanske på sin höjd en kul idé i tanken, men svårt att få till bordet? Svårt att få spelare att meta-spela utan oerhört nudgeande?
Vill som sagt mest kolla om detta äventyr har fötter, eller ännu hellre: säg åt mig att släppa det!
(Skickar med en Bosch-tavla på ett brinnande torn, bara för att)
Äventyret heter Siarkonungen och vill utforska "meta-spel" som begrepp.
Det öppnar i Arkham, 70-tal. Utredarna undersöker ett märkligt självmord på Miskatonic University. En professor har hittats död på sitt kontor, i sin döende stund hen har skrivit "SIARKONUNGEN" i sitt eget blod. Lite luskande leder till att det just nu pågår en Hieronymus Bosch-utställning på stans konstmuseum, där ett verk heter just Siarkonungen. Det är en triptyk, en altartavla i tre delar. De första två tavlorna innehåller detaljer som påminner om katastrofer som hänt under världshistorien. Den sista tavlan föreställer två torn och två drakliknande monster som flyger in i dem. Det ena tornet är redan träffat och en pelare av rök stiger från det. Uppenbar, rentav övertydlig, 9/11-ikonografi, det vill säga.
Här är det alltså spelarna, snarare än rollpersonerna, som dras till New York, där något slags upplösning väntar (i vilken rollpersonerna kanske ifrågasätts hur de hittade dit, tvingas inse att de är just rollpersoner, osv osv).
Vad tror vi? Det är kanske på sin höjd en kul idé i tanken, men svårt att få till bordet? Svårt att få spelare att meta-spela utan oerhört nudgeande?
Vill som sagt mest kolla om detta äventyr har fötter, eller ännu hellre: säg åt mig att släppa det!
(Skickar med en Bosch-tavla på ett brinnande torn, bara för att)
