Nekromanti shrek

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: www.shrek.com

Snygg hemsida men varför har Shrek två stycken kantareller på huvudet?
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
DN

Läste en kul artikel i DN idag som handlade om Shrek... Där stod det att Shrek, till skillnad från Disney-filmernas klichéeande och impregnering av stereotyper i småbarn, handlade om trollet Shrek som ställde sig upp för vad han trodde på och visade att han hade mer mod än alla riddarna tillsammans.

Rätta mig om jag har fel nu... men är inte det en av de fetaste klichéerna genom tiderna?

/[color:green]Bosse</font color=green>, som inte ser fram emot releasen av Shrek.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: www.shrek.com

Hör man bättre om man har två kantareller på huvudet? Det visste jag faktiskt inte.
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
DN citat

"Ett tjurig, grönt troll med trattöron har svingat sig upp på kritikertoppen. Det låter som en saga, men i branschtidningen Screen fick familjefilmen "Shrek" nästan full pott tidigare i veckan bland recensenter från olika länder. Det är som att svära i kyrkan, inte sedan början av sjuttitalet har någon animerad film bevärdigats en plats i tävlingserien (i Cannes, Sols anm.). Lika udda som "Shrek" ter sig i sällskap med de finkulturstämplade konkurrenterna, lika anarkistiskt löper den amok bland den klassiska sagans traditionella berättar mönster. Och i stället för att -som Disneykoncernen- stoppa ungarna fulla med fordomar och klicheér kring kön och etnicitet, vågar upphovsmännen vända upp och ned på allt.
Det enstöriga trollet Shrek visar sig modigare (och charmigare) än alla riddare. Han räddar prinsessan - och sitt eget kungarike på köpet. De datoranimerade varelserna känns dessutom nästan otäckt levande - ett strå vassare än "Toy Story"-filmerna- och så taktila att man tästan tycker sig kunna sträcka ut handen och röra vid dem"
citerat från Helena Lindblads artikel "Nedslag Cannes", Dagens Nyheter, onsdag 16 maj 2001

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 
Top