Nekromanti Shrek

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Har precis sett klart på Shrek (på DVD) och uppskattade den mycket. Jag och min spelargrupp funderade lite på om man skulle kunna använda Eons regeler på något sätt, i shreks värld. Finns det någon annan spm har funderat på hur man skulle göra? Är det tillåtet, med tnake på copywrights och sånt?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Rollspelsmakar forumet är nog bättre att fråga i. Ang copyrights så hör av er till neogames och fråga.... så länge ni inte försöker tjäna pengar på er skapelse sår är det nog okej...men prata med neogames för säkerhets skull..

Lycka till, idén verkar rolig.

Midar- Skadeglad och trött
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Är det bara Ob-delen av Eon ni vill åt så är det inte någon copyright ni behöver bry er om från det hållet. Ska ni trycka och sälja idén så är det nog en bra idé att prata med Dreamworks (vilket nog tyvärr kommer ge noll utedlning). Men hade ni bara tänkt att använda det inom din spelgrupp så är inte copyrighten något problem.

Det är en tuff idé, utan tvekan, men jag måste fråga. Väljer du Eon för att du tycker det är bästa systemet eller för att du inte spelat några fler? Ta inte illa upp. Varför jag frågar är för att jag inte riktigt vet om Eons system är det mest praktiska (även om det troligtvis skulle fungera). Jag skulle nog välja Krilles d10 från bland annat Västmark, mest för att systemet är smidigt och där finns det redan sagostämning på ett annat sätt än i Eon. Lycka till i vilket fall!
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Ob delen

Jag har spelat några andra spel, men är ganska övertygad om att eons regler är dom bästa. Jag kan inte komma på ett enda spel som har mer relistiska och genomarbetade regler än Eon. Därför tycker jag att de passar bra in i en lowfantasy värld så som shreks.

Ps Eddie Murphy e KUNG. Ds.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ob delen

Jo, men realism är inte alltid det bästa: Shrek är väl inte särskilt realistisk/trovärdig fantasy?

/Joel
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
high and low

Därför tycker jag att de passar bra in i en lowfantasy värld så som shreks.
Shrek är väl så långt ifrån low fantasy som det är möjligt att komma. Det är till och med så att det passerat förbi high fantasy och blivit så orealistiskt så att den bästa genrebeteckningen är "saga". Och att hålla reda på blödningstakt, trauma och utmattning känns inte som något som bidrar till sagostämningen.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: Sant

Det du säger är nog sant. I filmen förkommer knappt något blod eller några jack i kraniet =). Vilka regler föreslår du?
Jag skulle nog föreslå Västmark (som Yassilus redan påpekat) med vissa modifikationer, till exempel att skador skulle vara snällare än vad de är där och i Verkligheten. I Västmark finns redan djurmänniskor och andra sagoelement. Annars kan man använda vilket system som helst som är mer heroiskt och mindre grisigt än Eon, till exempel D&D. Det man bör tänka på är antagligen att figurerna man skapar är ganska extrema och att våldet ska vara mer komiskt än dödligt. Då borde man närma sig den rätta stämningen.

/tobias
 
Top