Nekromanti Showdown: Berlin, nån som spelat det?

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Spelledarjobb

Ja! Få höra vad ni tycker (även om ni inte har spelat det). Själv så tycker jag att det känns som att spelledaren har en hel del framför sig innan äventyret är färdigt att köra. Visst, det är bara ett introduktionsäventyr (?) men det känns ändå rätt blodfattigt och ganska mycket som kretsar kring våldande. Fleshar man ut det lite så tror jag nog att det kan bli rätt kul. Kudos till författaren för originell idé med att sno filmattiraljer, bättre än den slitna sno-det-topphemliga-programmet/viruset/techet-klyschan.

Vad säger ni andra om saken?

Ah! Spela Decker eller gå å lägga sig? Alltid detta gissel...
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Bokmoms

Jag måste säga att det är tur att regeringen sänkte bokmomsen, för så dyrt som allt varit sedan årsskiftet hade det inte varit roligt att betala den gamla momssatsen också...

120 kronor för ett scenario som känns blodfattigt och till stor del kretsar kring våldande. Ett kap, mina damer och herrar.

// olav
(som vill tillägga att han inte spelat äventyret)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Någonting helt annat

I ditt meddelande sätter du också fingret på något helt annat, och åtminstone lika intressant.
citat:
Visst, det är bara ett introduktionsäventyr (?) men det känns ändå rätt blodfattigt och ganska mycket som kretsar kring våldande.

Hur dumt är det på en skala? Om något så borde väl introduktionsäventyret vara det bästa äventyret som författarna skrivit, det är ju trots allt det som skall locka presumtiva spelare att inte bara börja spela men också fortsätta spela.
Skolexemplet på detta är faktiskt Äventyrsspels introduktionsäventyr till DoD 91, som var korta, enkla, varierade och framförallt visade upp en sann bild av rollspelet - allt som var häftigt fick plats.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Får väl ta och svara lite...

Ja! Få höra vad ni tycker (även om ni inte har spelat det). Själv så tycker jag att det känns som att spelledaren har en hel del framför sig innan äventyret är färdigt att köra. Visst, det är bara ett introduktionsäventyr (?) men det känns ändå rätt blodfattigt och ganska mycket som kretsar kring våldande.

Jag ser inte riktigt vad det skulle krävas för förberedelser innan man börjar spela. Jag erkänner villigt att jag inte tycker om alltför detaljskrivna äventyr eftersom det är omöjligt att förutse exakt hur rollpersonerna kommer att agera. Just därför är grundpelaren i Showdown: Berlin att beskriva ett händelseförlopp och alla viktiga saker som rör detta. Medan att gå in på djupet och säga exakt vad som kommer att hända och vilka konskevenser detta får snarare är något man gör i en roman.

Möjligtvis kräver äventyret en viss förmåga till improvisation som kanske inte den allra nyaste spelledaren besitter, men å andra sidan är inte Neotech 2 ett rekommenderat nybörjarspel.

Fleshar man ut det lite så tror jag nog att det kan bli rätt kul. Kudos till författaren för originell idé med att sno filmattiraljer, bättre än den slitna sno-det-topphemliga-programmet/viruset/techet-klyschan.

Tanken bakom hela äventyret, eftersom det är ett startäventyr, var att på ett skämtsamt sätt ge spelarna en god bild av världens olika samhällsskikt. Kul att höra att du gillade resultatet.

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Bokmoms

Det kanske vore idé att i fortsättningen läsa äventyr innan man uttalar sig om huruvida de är bra eller dåliga?

/Emil - bara en tanke...
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Får väl ta och svara lite...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag erkänner villigt att jag inte tycker om alltför detaljskrivna äventyr eftersom det är omöjligt att förutse exakt hur rollpersonerna kommer att agera. Just därför är grundpelaren i Showdown: Berlin att beskriva ett händelseförlopp och alla viktiga saker som rör detta. Medan att gå in på djupet och säga exakt vad som kommer att hända och vilka konskevenser detta får snarare är något man gör i en roman.


<hr></blockquote>



Jo, det stämmer och som sagt så blir det nog kul om man biffar på det lite. Men jag tror att många yngre och/eller mindre erfarna spelledare har svårt för det extrajobbet som krävs. De vill ha ett färdigt äventyr (det ville i alla fall jag när jag var liten). Detta blir förstås extra viktigt när det är ett introduktionsäventyr (för det är väl det här tänkt som, eller har jag missat nåt?) så på den punkten håller jag med Olav.
Hur som helst så tänkte jag spelleda Showdown: Berlin som ett introäventyr till vår spelgrupp (som av någon anledning inte har kommit igång med Neotech trots att vi haft det sen N1). Det ska bli kul, får skriva en ny post då och meddela hur det gick.

Sen får man ju vara tacksam för att det kommer äventyr till N2 överhuvudtaget /images/icons/wink.gif

/Martin
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Bokmoms

32 sidor, för 120 kronor. Jo, det kanske är för mycket. Har inte tänkt så mycket på det eftersom jag inte behövt köpa boken själv... /images/icons/wink.gif

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Får väl ta och svara lite...

Jo, det stämmer och som sagt så blir det nog kul om man biffar på det lite. Men jag tror att många yngre och/eller mindre erfarna spelledare har svårt för det extrajobbet som krävs. De vill ha ett färdigt äventyr (det ville i alla fall jag när jag var liten). Detta blir förstås extra viktigt när det är ett introduktionsäventyr (för det är väl det här tänkt som, eller har jag missat nåt?) så på den punkten håller jag med Olav.

Kan inte säga att jag helt håller med dig, eftersom jag inte förstår vad det är för slags extrajobb som du anser krävs. Jag kan inte se något som behövs förberedas, men du har rätt i att det krävs en viss förmåga till improvisation. Men resultatet blir ju å andra sidan roligare än ett spårvägsäventyr...

Sen får man ju vara tacksam för att det kommer äventyr till N2 överhuvudtaget

Det beror nog mycket på att det redan finns ett par äventyr, även om alla är till N1.

/Emil
 
Top