Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - spelet slut

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,372
På riktigt tror jag dock att fyrfältaren är ett inte helt oanvändbart verktyg. Den illustrerar att vi är olika och spelar olika och gör oss kanske bättre att inte hänga bybor bara för att de inte spelar som vi själva gör. Jag tror också att den kan ha en pedagogisk poäng i spel: "jaha, Basse brukar ju vara si, men nu är han så, kolla på den här illustrationen". Inte helt dumt.

Det sagt är det här förstås ett verktyg som låtsas att det är exakt när det egentligen inte är det. Men jag tror det kan finnas en poäng med att se extrempositionerna som någon form av idealtyper som vi förhåller oss till i spel.

(Sedan borde den ju vara i 3D med en dimension extrovert - introvert! Jag ser ju ut att ligga nära Xyas i den här, men egentligen ligger vi ju på varsin ände av en annan skala!)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Härligt byn! Skönt med seger trots att jag var ute på villospår och harvade. Känns ju dock som att även om jag rykt denna runda så hade nog Hellzon farit nästa. Min lärdom är väl att inte underskatta livets tyngd under första veckorna på jobbet och mitt i en flytt, men varulvsspel är en tung drog som är svår att avstå ;)

Och jag gillar fyrfältaren, den visar ju bland annat exakt varför jag typ alltid tror att Basse är ulv 🙂

Eloge til Basse och Sidd, och mina kondoleanser till Vimes för oturen att bli siad direkt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
Tack för ett bra parti!

Det var en sabla tur att jag siade Vimes första rundan - det var ren tur. Jag satt och funderade på om jag skulle sia honom eller Basse, de vad jag vet mest erfarna varulvsspelarna i partiet. I och med att det sällan är mycket att gå på i första partiet brukar det vara en bra taktik vad jag vet.

Kul med nya (för mig?) spelare också!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Tack allihopa.

Efter att ha arrat håller jag med om att byn numera är så stark så att siaren är för stark i spel med färre än tio personer. Tror inte det skulle vara katastrof att ta bort siaren helt i sådana partier (det har ju funnits spel där byn vunnit även när de röstat ut siaren runda 1), men man kan börja med att nerfa med sianden varannan runda eller kombination med galen/naiv siare.
Fast här har ni väl ändå gjort fel analys? Siaren är ju inte alls starkare i mindre partier, sannolikheten att lyckas sia rätt på någon är ju enbart beroende av hur många ulvar det finns i förhållande till bybor. Sen är det ju såklart mäktigare att träffa 1/2 ulvar än 1/4 men jag är rätt säker på att det vägs upp av att ulvarna också har mycket större chans att 'råka' döda siaren under natten, plus att det finns en större risk att siaren blir avslöjad av att den blir drevad runda etta.

Det som däremot händer i ett mindre parti med siaren gör ju att det blir mer slumpmässigt och fler extremutfall, eftersom alla utfallen:

1. Siaren blir drevad runda ett och tvingas ut
2. Siaren blir dödad av maffian första natten
3. Siaren siar den som dör under första natten
4. Siaren hittar 50% av maffian

Alla har mycket större chans att inträffa än i ett stort parti. Då tycker jag den här märkliga kulturen vi har (som iofs verkar gälla alla online-varianter) att vi avslöjar färgen på de som har dött "förstör" mycket mer än i ett kort parti.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Fast här har ni väl ändå gjort fel analys? Siaren är ju inte alls starkare i mindre partier, sannolikheten att lyckas sia rätt på någon är ju enbart beroende av hur många ulvar det finns i förhållande till bybor. Sen är det ju såklart mäktigare att träffa 1/2 ulvar än 1/4 men jag är rätt säker på att det vägs upp av att ulvarna också har mycket större chans att 'råka' döda siaren under natten, plus att det finns en större risk att siaren blir avslöjad av att den blir drevad runda etta.

Det som däremot händer i ett mindre parti med siaren gör ju att det blir mer slumpmässigt och fler extremutfall, eftersom alla utfallen:

1. Siaren blir drevad runda ett och tvingas ut
2. Siaren blir dödad av maffian första natten
3. Siaren siar den som dör under första natten
4. Siaren hittar 50% av maffian

Alla har mycket större chans att inträffa än i ett stort parti. Då tycker jag den här märkliga kulturen vi har (som iofs verkar gälla alla online-varianter) att vi avslöjar färgen på de som har dött "förstör" mycket mer än i ett kort parti.
Men i ett litet parti är ju en siad bybo även det väldigt mycket information. Om siaren lever första natten och sen kanske kan vaktas natt 2 så är det en rätt rejäl swing. Kommer såklart dö natt 3 men två säkra bör en komma ganska långt på :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Men i ett litet parti är ju en siad bybo även det väldigt mycket information. Om siaren lever första natten och sen kanske kan vaktas natt 2 så är det en rätt rejäl swing. Kommer såklart dö natt 3 men två säkra bör en komma ganska långt på :)
Absolut, på precis samma sätt som 5 gröna dag 6 är en rejäl sving i ett stort parti, men visst klart det finns skillnader men jag tror inte på att siaren är mer kraftfullt i ett mindre parti, däremot som sagt om den överlever så kommer det oftare att handla om vem den råkade sia men det är många om där, och när det är en av två specialroller så är det klart att den blir viktigare än i partier med alla olika möjliga specialroller men det har ju inte heller något med antalet spelare att göra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Absolut, på precis samma sätt som 5 gröna dag 6 är en rejäl sving i ett stort parti, men visst klart det finns skillnader men jag tror inte på att siaren är mer kraftfullt i ett mindre parti, däremot som sagt om den överlever så kommer det oftare att handla om vem den råkade sia men det är många om där, och när det är en av två specialroller så är det klart att den blir viktigare än i partier med alla olika möjliga specialroller men det har ju inte heller något med antalet spelare att göra.
Ja, det är sant.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,372
Du får hjälpa mig här, BDG. I ett parti på 8 spelare har vi 2 ulvar och 1 siare. I ett parti på 20 spelare har vi 5 ulvar och 1 siare. Chansen att siaren prickar en ulv på ren slump i R1 är drygt 28 % i det lilla partiet (2/7) , och typ 26 % i det stora (5/19). Om en bybo röstas ut och en nattmördas, men siaren överlever, får jag det till 40 % (2/5) mot 29 % (5/17) i R2. Eller missar jag något?

Detta alltså om siandet är helt slumpat. Man kan också argumentera för att det är lättare för siaren att göra ett genomtänkt val av vem som ska sias i ett mindre parti. Därtill kommer att ett grönt siande är betydligt mer värdefullt i ett litet parti (i det hypotetiska partiet med åtta spelare är det nog inte helt dumt att outa sig som siare i R2 och meddela vem man siat som grön, förutsatt att den siade fortfarande lever.)

Å andra sidan är det som du säger att siaren förstås löper större risk att dö tidigt. Om vi kollar på de spel som spelades 2020 var det ju så att siarna nästan utan undantag dödades av - antingen av byn eller av ulvarnas nattmord - rätt tidigt.

Slutligen är det här kanske mer av en stabilitetsfråga än en balansfråga, som du är inne på. Chansen att pricka rätt i R1 är något högre än 25%, i ett stort parti är en siad ulv i R1 inte hela världen, men i ett litet parti kan det vara direkt avgörande.
 
Top