Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - spelet slut

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Western.jpg

Kulorna var slut … men så var även Varulverados.



Showdown in Bad Pelt Gulch är härmed över med utröstandet av sista ulven Hellzon. Tack alla för gott spel, och grattis till byns vinst.


Roller:
Varulv - Hellzon
Varulv - Vimes


Siare – Khan
Vigilante - Stövelkatten
Väktare – Xyas


Bybo – Basenanji
Bybo - Empiricus
Bybo – Korpa
Bybo – Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nämen! Så kul!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tackar för ännu en lärorik hårdkokt uppgörelse.
Skönt att vara på rätt spår nån gång i alla fall.
Tack Basse för att du övertygade mig om rätt val på sista.

Är det inte lite svårt för bara två på valulvssidan mot 7 bybor?
Vidare vart det ju även lyckoträff direkt på Mr V och sen mkt trevande...

...ETT STORT MÄSTERGRATTIS till Basenanji !!!
Vilket jobb, fantastisk speciellt med nattgrävet om falska siare och offrande av ulvar osv...riktigt kul.

Tackar alla deltagare och speciellt LJSLarsson för gott arrande.

Ser fram mot mer...

God kväll.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Åskådarkommentarer:
  • Är inte siare mycket roligare roller i ett parti med ~20 deltagare än i ett parti med ~10? Det är lite för troligt att en hög procent av rundorna kommer att avgöras av nåt annat än spelaranalys? Borde man få sia runda 1?
  • Det blir mycket meta-resonemang i ett wrnu-spel med relativt konstant speluppsättning.
    • "Vad konstigt att Vimes inte blev nattmördad direkt"
    • Person X spelar annorlunda fäller utlåtande snarare än Person X spelar skumt (fast nu var jag lite orättvis, det var inte en issue i det här partiet, men kommentaren får stå kvar)
    • Hade varit kul om alla fick temporärkonton med anonyma namn under spelet (fast nog inte, då hade det lagts en massa kraft på att analysera vem som var vem istället för att lägga kraften på spelet)
  • Jätteglad att Basse inte var varulv för då hade jag blivit så jäkla lurad av banan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Vigilante - Stövelkatten
Vi har haft den ena vilda teorin efter den andra om vad Stöveln var för hemlig roll. Först funderade vi på om han var Doktor med instabil personlighet från LJS första arr - blir ulv om den nattmördas.

Sen när Basse började kaoza i R3 funderade jag på om han blivit smittad av Stövelkatten på nåt vis, eller om hemliga rollen hoppade.

Och så var han vanlig vigilante. :D
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Oh shit. Jag är glad att jag inte blev varulv i det här partiet, det hade varit redigt svårt! Bra kämpat och grattis byn!

Mina favoritgrejer från partiet var dels Vimes som siad ulv och dels Basses siarteori om att Khan kanske var ulv?!?!?!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag vill säga att @Khan och @Sidd spelade mästerligt!

Khan som bytte till Hellzon och Sidd som stöttade och tänkte hela partiet!

Och vi funkade bra som by!

Sedan vet jag inte hur en vigilante skulle vikta spelet, men jag var helt säker på att vi hade Vimes, Hellzon och Empiricus som ulvtrio.

Jag hade lika gärna kunnat rösta ut Empi och då hade nog ulvarna vunnit.

Sedan vore det intressant att få höra något om hur @Stövelkatten tänkte!

Till sist: nu tar jag paus från varulveriet. Jag måste ladda batterierna eller nåt för jag är ganska less på min egen stil.

Tack LJS för arret! Kul!

😀
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Vi har haft den ena vilda teorin efter den andra om vad Stöveln var för hemlig roll. Först funderade vi på om han var Doktor med instabil personlighet från LJS första arr - blir ulv om den nattmördas.

Sen när Basse började kaoza i R3 funderade jag på om han blivit smittad av Stövelkatten på nåt vis, eller om hemliga rollen hoppade.

Och så var han vanlig vigilante. :D
Haha, ja, jag försökte smula det här. Sen tänkte jag, äsch va fan jag har inte varit så aktiv och vanillaspel är inte så av naturen spännande, så körde min outning. Hann inte riktigt komma ut med den helt dock då en massa skit kom emellan haha. Men tja, det blev ju ett diskussionsunderlag ändå vilket var poängen.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Mina favoritgrejer från partiet var dels Vimes som siad ulv och dels Basses siarteori om att Khan kanske var ulv?!?!?!
Jag som åskådare var helt säker på att Basses teori var korrekt. Jag hade själv ett likande misstankar redan runda två när vimes la sig platt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Från läkaren:

Grattis byn, väl spelat ulvar!

Bra av @Vimes att hålla fanan högt med roliga inlägg även efter du siades! I slutänden är det ett spel som spelas för att ha kul, och lite sköna memes och banter lättar upp stämningen!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tack för fin match, @LJSLarsson och alla deltagare!

Hur jag uppfattade matchen
Jag tyckte att jag och @Hellzon hade en bra R1. Vi var båda helt utanför diskussionen om misstankar och jag tyckte jag lyckades mycket bra med att skådespela mitt bybopersona. Såhär i efterhand är det ju uppenbart att allt jag skrev mest rörde spelupplägg och strategi - och det är ju ett diskussionsrum som är tryggt och fint att befinna sig i som ulv. Jag vet inte om jag hade resonerat särskilt annorlunda om spelupplägget om jag varit bybo. Jag trodde verkligen att Stöveln var förrädare på något vis, och hade han sprattlat lite hade jag nog försökt rädda honom. Men nu gick inte det. (Och såhär i efterhand så spelade det inte någon roll.)

Jag var beredd på att försvara mig mot "varför nattmördades inte Vimes?" i R2. Men jag var inte beredd på att försvara mig mot ett siande. Så min Gru-meme var ärligt känd. Jag trodde att jag spelat övertygande nog i R1 för att undkomma siande, men tydligen inte! Dessutom tänkte jag att många skulle förvänta sig att jag skulle bli nattmördad, och att jag därför skulle undvika siande. Men jag läste metat fel. @Khan, hur kom det sig att du valde att sia mig? Jag la mig platt för att: extrarollen var outad och utröstad och vi vet att det finns en helt normal siare i spel. Enda vägen hade väl varit att göra ett counter-claim mot Khan, men det kändes som ett långskott. Hade jag börjat sprattla hade jag eventuellt gett ifrån mig information som skulle dra in Hellzon i det hela också. Genom att inte sprattla tänkte jag att jag inte gav er något att ta ställning till. Det funkade rätt bra ändå! I R2 hände verkligen ingenting. Sen kunde jag inte låta bli att trolla lite i tråden...

I R3 satt jag och Hellzon och himlade med ögonen över @Basenanji och hans vilda teori om att Khan ändå kanske var ulv. (Jag tycker inte det var helt dumt dock. Det är klart man ska testa olika scenarion - däremot hade jag själv nog inte lagt så många inlägg på det :) ). Men sen hände något. Byn blev bra, riktigt bra, under R3. Basse fungerade som byns motor (jag ville egentligen nattmörda dig redan i R1 för att döda energin i byn), @Sidd var stabil och logisk och @Empiricus skötte sitt försvar föredömligt. Bara att lyfta på hatten. Byns sista runda var riktigt bra.

Design och balans
Jag gillar semi-öppna upplägg. Och jag gillade konceptet "Klassiker med hemlig roll och två möjliga varulvsantal". Den hemliga rollen gör det här till något form av pseudo-öppet upplägg. Det var en klassiker men ändå med något att diskutera vad gäller hur upplägget ser ut. Snyggt koncept. Däremot håller jag inte med om att upplägget, så som det faktiskt såg ut, var balanserat. Två ulvar på nio spelare kräver en ulv-buff, alldeles oavsett att man behöver ta hänsyn till den starka WRNU-byn. Vigilante tänker jag är en ganska neutral roll, om något är den en svag buff till byn. De upplägg vi diskuterade i tråden (2 ulvar + naiv siare/förrädare, eller 3 ulvar + svag bybuff) tror jag är betydligt mer balanserade.

@Feuflux nämnde en viktig sak ovan också. Siar-rollen blir starkare (och kanske tråkigare!) ju färre spelare som är i spel. I små spel (10 eller färre) kan det absolut vara en bra förändring att inte låta siaren sia första rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
En sak till! Jag gillade Basses fyrfältare! Tror absolut att den modellen kan vara byn till hjälp (däremot menar jag nog att jag borde vara mer spontan än genomtänkt! Och @Xyas är förstås mycket genomtänkt och typ mitt mellan känsla och logik.)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack allihopa.

Efter att ha arrat håller jag med om att byn numera är så stark så att siaren är för stark i spel med färre än tio personer. Tror inte det skulle vara katastrof att ta bort siaren helt i sådana partier (det har ju funnits spel där byn vunnit även när de röstat ut siaren runda 1), men man kan börja med att nerfa med sianden varannan runda eller kombination med galen/naiv siare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Och jag förstår att eftersom @Basenanji totalförintade mig förra spelet så är jag inte ens värd att vara med i hans nya sexiga fyrfältare. 😭
JODÅ! DET ÄR DU!

Här är du med och några till! :D
1613298277088.png

Men hörni, ta det här för vad det är: ett skojsigt försök att tala om att jag är en gycklartyp som inte klarar av att spela varulvsspel förnuftigt. ;)
 
Top