Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 1

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Varulv 1.jpg

”Det är ute med oss! Spring för livet!”

Det var tidigt på morgonen – för tidigt för de flesta bybor – så det var med sura minner och halvmosiga ögon de betraktade mjölnaren och garvaren. Paret sprang längs nerför Bad Pelt Gulchs enda huvudgata och skrek för full hals.

”De är på väg! Vi måste lämna byn!”

Sheriffen steg ut från sitt kontor för att möta de två panikslagna männen. Handen vilade på revolvern i bältet; de som stod nära kunde se att handen darrade.

”Vad är det som pågår? Vilka är det som är på väg?”

”Det värsta gangstergänget på den här sidan atlanten! De får bröderna Dalton och Billy the Kid att se ut som en förskoleklass för barn med konflikträdda föräldrar!”

”Vad då för gäng?”

Men garvaren och mjölnaren var redan på väg ut ur byn. Det sista som hördes från dem var hur de skrek:

”Los Varulverados!”



Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvar vinner om hälften eller mer av de kvar i spel tillhör varulvslaget. Bybor vinner när det inte finns några varulvar kvar i spel.

I slutet av varje runda röstar byn ut en spelare de vill lyncha för att se om hen är varulv. Den med mest röster åker ut och dess fraktion (bybo/varulv) avslöjas.

Röster skrivs så här (gärna på egen rad eller post för extra tydlighet):

Röst: LJSLarsson

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet
2: Ni får inte redigera/radera inlägg
3: Bara röster som skrivs i fetstil enligt ovan kommer att räknas.
4: Blir det oavgjort i röstantal så blir det den som fick den tidigaste rösten som åker ut.
5: Gör man inga inlägg alls under en hel runda så blir man utesluten ur rådet.


Rundor varar i två dagar. Första rundan avslutas tisdag 9 feb, 21.00
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
ROLLER

Bybo

Du är en vanlig bybo. Ditt lag vinner när det inte finns några varulverados kvar i spel.


Väktare (1 med i spel)
Varje runda kan du skydda en annan spelare mot nattmord. Du väljer spelare genom att skicka meddelande till spelledaren. Du kan välja att skydda dig själv, men du kan inte välja samma spelare två gånger i rad.

Du är med i bybolaget.


Siare (1 med i spel)
Varje runda kan du sia en annan spelare, genom att skicka meddelande till spelledaren, och får då reda på om den är varulverado eller ej.

Du är med i bybolaget.


Varulverado (2-3 med i spel)
Du tillhör det laglösa gänget Varulverados. Ditt lag vinner om hälften, eller mer, av alla spelare kvar i spel är varulvar.

Ert lag får till varje nattfas välja en annan spelare som nattmördas och får lämna spelet.

Du får kommunicera med de andra i ditt lag utanför speltråden.


Hemlig extraroll (1 i spel)

Utöver de ovan nämnda rollerna förekommer en hemlig roll. Den har tidigare förekommit på Rollspel.nu, men det var ett bra tag sedan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
DELTAGARE

Basenanji
Empiricus
Hellzon
Khan
Korpa
Sidd
Stövelkatten
Vimes
Xyas
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag gillar att vi får veta så mycket från start!

Som jag nämnde i anmälningen har jag nyss flyttat och Internet har inte riktigt hängt med. Det innebär att det inte blir några långa och fancy inlägg med citat från mig förrän det är ikapp. Plus att jag inte kommer kunna läsa eller skriva när jag är på jobbet då jag inte har telefonen på mig då. Trots det så ska jag göra mitt bästa att hänga med och bidra så gott jag kan!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sådärja!

Nu ska det bli skönt att få spela lite varulvsspel som omväxling från Polytopia förnedring och knepig rollspelsteori!

Jag gillar klassikerupplägget! Kul också det som omväxling från andra fluufftunga historier.

R1 brukar vara svår eftersom vi inte har så mycket att gå på eller prata om, men ett givet tema att fundera på är ju förstås extrarollen.

Det brukar anses ulvigt att spekulera i sånt, men jag tror att byn vinner mer på att hjälpa varandra här genom att diskutera.

Frågor:
-Tror ni att rollen buffar/nerfar ulvarna?
-Vad tror ni att LJS menar med att rollen användes för länge sedan?
-Vad kan det vara för roll?

Mina funderingar:

Jag utgår för närvarande att det rör sig om en ulvbuff. Extrarollen gör det svårare för byborna. I ett "rent" klassikerspel är WRNU-byn för stark.

Jag undrar vilka partier LJS kan tänkas hänvisa till. Har han tittat på egna partier eller andras? Här blir det tråd-arkeologi och jag tror att byn tjänar på att vi alla letar lite i varulvsspel historien för att diskutera.

Till sist fruktar jag mest en roll som smittar. På upplägget sex bybor, två ulvar och en extraroll känns det ändå skumt.

Är extrarollen en naiv/galen siare? Miller är utesluten eftersom den använts i flera senare partier.

Sedan krävs röster för att få kunskap och ställningstaganden:

Röst: Stövelkatten

Vad tror du? Vilka strategier tror du på? Hur ska jag skriva "mindre pratugt"? 🙂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kul att vara igång! Vad jag tycker om hur man ska spela varulvsspel vet ni ju. Men jag ska vara lite mindre dogmatisk i det här spelet än vad jag var i Varulvarnas kyrkogård, så att jag inte drevar ut väktaren eller så.

Hur som helst: den här extrarollen är ju superspännande att fundera över och jag ska bläddra i WRNU:s varulvsannaler för att försöka luska ut vad det är för roll. Nu kanske någon tycker att vi inte ska diskutera den här rollen, men jag tror vi kommer behöva det. Rimligtvis avgör den om vi spelar mot 2 eller 3 ulvar. Den som har rollen får ta ställning till om det är värt att outa den direkt. Med tanke på att vi vet att vi har väktare och siare i spel ser jag inte att outande av den här rollen är en större deal än om någon säger att de är vanilla.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Några tankar:
På 2 ulvar:
-extrarollen är en siarnerf (typ en naiv siare)
-extrarollen är en förrädare (varulv som inte vet vilka de andra ulvarna är)
-extrarollen är en DTF av något slag

På 3 ulvar:
Här tror jag att extrarollen typ är neutral, och alltså inte petar spelets balans tydligt åt något håll.
-extrarollen är Vigilante
-extrarollen är en mycket svag bybuff (typ tracker som mer eller mindre verkar meningslös i det här upplägget)
-extrarollen kan vara en annan typ av DTF
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Eftersom jag och Basse verkar tänka i tandem får jag en teevlig vibb av honom initialt. Så jag lägger min röst till hans och ropar efter kattskrället.

Röst: Stövelkatten
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Cool cool
Iom inget fluff eller sånt att rota i så blir det ju svårare, åtminstone för mig som gärna har trådar att dra i medans hjärnan vaknar upp. Värt att notera kan vara att eftersom rollerna kom först nu på morgonen så har ju nog los varulverados inte haft tid att snacka ihop sig.

Extrarollen är spännande och det som sticker ut. Att spekulera om rollen ter sig ju naturligt, och i brist på bättre är det väl rimligt att börja där. Jag tänker som såhär att om det är en typ av extraroll som Larsson tycker verkar spännande nog för att återuppväcka från historiska spel "en gammal fin roll" så är det rimligtvis en roll som tillför någon märkbar dimension till spelet. DTF, vigilante eller liknande känns troligast då småbuffande roller känns lite för tråkiga för att vara intressanta nog att återuppväcka.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag har laddat puffrorna.
Det här med vad det varit för gammal extraroll får ni erfarna desperados verkligen jaga fram så vi hittar nån ledtråd där.
Vid första anblicken så är det väl 3 skummisar bland oss på 9..jag har svårt för det här med DTF sen senast då det var omöjligt att ”läsa” spelet med det ...kan ”special”rollen vara typ nån slags ”lagman” som får extrainfo från SL?
...eftersom det verkar vara ”ett gäng” så är väl Vulverados fler än 2 —alltså 3 banditer och vi andra är Bad Pelt Gulchs bybor.
Extrarollen?
1612769118598.gif
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Empiricus said:
Värt att notera kan vara att eftersom rollerna kom först nu på morgonen så har ju nog los varulverados inte haft tid att snacka ihop sig.
Bra Empiricus! Med reservation för att vi utgår från att ulvarna inte fått sina roller tidigare än vad LJS säger.

Empiricus said:
DTF, vigilante eller liknande känns troligast då småbuffande roller känns lite för tråkiga för att vara intressanta nog att återuppväcka.
Fast de där rollerna har väl använts för inte länge sedan? Det skulle vara en vigilanteroll i så fall. När användes en sådan senast?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Min spontana tanke om extrarollen: Klart vi ska diskutera den. Jag håller med om att den avgör hur många ulvar vi har.

Jag hoppas djupt och innerligt att vi bara har två ulvar mot oss, för på tre så kan spelet vara slut på två dåliga rundor. Personligen vågar jag mig inte på en gissning men jag kommer vara negativ och utgå från att det är tre.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jo tjena. Tekniskt sett är jag på jobbet redan men lite teori kan jag väl spåna.
Frågor:
-Tror ni att rollen buffar/nerfar ulvarna?
-Vad tror ni att LJS menar med att rollen användes för länge sedan?
-Vad kan det vara för roll?
- 2-3 ulvar på 9 spelare. Om vi antar att väktaren inte träffar rätt så kan vi sjabbla bort en (3 ulvar) eller två (2 ulvar) hängningar innan vi måste hänga ulvar för att inte dö. Dessutom udda totalantal i byn - fördel ulvarna (fler att gömma sig bland).
(Stoppa mig om jag räknat galet här, måndagströttheten gör sig påmind.)
Visst är byn duktig men det känns ju inte som att ulvarna behöver nån buff, och på tre ulvar är det nog rentav en OK buff för byn.

- Jag överreagerar som vanligt och funderar på om LJS har dragit fram nåt gunk ur Risings gamla varulvspartier från 00-talet. Då kan det ju vara precis vad för galenskaper som helst. De flesta jag kommer på är varulvsboosts men jag minns Riddler från Gotham City som delade ut paket till två spelare - spelmässigt fick de siarsvar på varandra. Fast det låter lite mäktigt - två extrasianden per runda mot att vi hamnar i läget att två spelare hävdar att den andre är ulv... Det är absolut läge att gräva i gamla spel.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Fast de där rollerna har väl använts för inte länge sedan? Det skulle vara en vigilanteroll i så fall. När användes en sådan senast?
Har inte riktigt grävt djupt i det mer än ögnat igenom arkivet lite snabbt. Och visst har DTF varit använd nyligen, men det är en roll som verkar varit populär ofta tidigare också.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Innan jag läser igenom tråden eller börjar analysera det som redan skrivits vill jag bara tacka @LJSLarsson för skurknamnet Varulverados. Jag skrattade högt och fick torka kaffe från skrivbordet. :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Några tankar:
På 2 ulvar:
-extrarollen är en siarnerf (typ en naiv siare)
-extrarollen är en förrädare (varulv som inte vet vilka de andra ulvarna är)
-extrarollen är en DTF av något slag

På 3 ulvar:
Här tror jag att extrarollen typ är neutral, och alltså inte petar spelets balans tydligt åt något håll.
-extrarollen är Vigilante
-extrarollen är en mycket svag bybuff (typ tracker som mer eller mindre verkar meningslös i det här upplägget)
-extrarollen kan vara en annan typ av DTF
För mig som inte är så bevandrad, vad betyder DTF, tracker och/eller vigilante?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Så alla vet vad vi pratar om. LJS skrev;

LJS said:
(men en gammal fin roll från Rollspel.nus historia som kommer få göra comeback)
Så kriterierna torde vara:

  • Gammal och fin
  • Från rollspel.nus historia

Jag väljer att tolka det som att en gammal och fin roll från länge sedan får göra comeback.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Dessutom udda totalantal i byn - fördel ulvarna (fler att gömma sig bland).
Jag tror att udda antal spelare är till fördel för byn. Kolla:

Runda9 spelare, med 3 ulvar9 spelare, med 2 ulvar10 spelare, med 3 ulvar10 spelare, med 2 ulvar
16 - 37 - 27 - 38 - 2
24 - 35 - 25 - 36 - 2
3Ulvarna vinner3 - 2Ulvarna vinner4 - 2
4-Ulvarna vinner-Ulvarna vinner

I det här scenariot röstar vi alltid ut en bybo och ulvarna prickar alltid sitt nattmord. Den extra spelaren vid 10 deltagare spelar ingen roll för utfallet. Ett udda antal kan landa oss på 4-3 eller 3-2, vilket blir som en extrarunda.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hej på er alla!

Lite förhållningsregler för mig - jag kommer vara aktiv under dagar, men sämre under kvällar och helg, med tanke på att barn och så. Det är lättare att hänga på WRNU mellan c:a 8 och 15, mao. Ska försöka hålla mig uppdaterad även andra tider, men då är det telefonen som gäller, och då går det inte att vara så utförlig.

När det gäller varvulsspel på WRNU är jag nog den som är mest ny och förvirrad, som vanligt. Det här är mitt fjärde (?) varulvsspel, och det var ett tag sedan senast.

Jag har ingenting mer att tillföra för stunden, men återkommer så fort jag har tänkt en vända till.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Om jag ska sätta på mig designerhatten tänker jag såhär:

  • extrarollens huvudsyfte är att avgöra huruvida vi spelar mot 2 eller 3 ulvar. Det är ett sätt att balansera ett semiöppet upplägg.
  • av stabilitetsskäl tror jag mindre på DTF än på Vigilante, Förrädare eller Naiv siare (kan förstås finnas andra möjliga roller!)
  • hade jag varit designer hade jag tyckt det varit lättast att designa ett spel med 2 ulvar.
 
Top