Nekromanti Shogun RPG

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Tjohej på er alla historieintresserade rollspelare!
Jag (bara jag, ingen annan!) håller på att konstruera ett rollspel baserat på det Feodala Japan (700-1868 e.kr) och har en del funderingar.
1. Vilken tid skall det utspela sig i? 1500-talet är ju vanligast i böcker,filmer,spel etc. Då var alla Japans klaner mot varandra i strid om platsen som Shogun. Men jag tänkte att 1600-talet vore bättre? Då var Japan i fred och saker som Kabukiteatrar, Geishor och Ukiyo-E (Träsnittsbilder). Det vore kanske mer rollspelande i en sådan period. Om jag faststället ett datum som spelet utspelar sig i, behöver jag inte skriva så JÄKLA mycket.
2. Ska jag ha med mytiska inslag i spelet? T.ex spöken och andar efter urgamla samurajer, Ninjor med magiska krafter, Förtollade svärd och liknande. Det vore kanske en intressant krydda till spelet, men jag har verkligen ansträngt mig för att få allt att vara exakt som i historien. Skulle mytologiska saker då rubba balansen?
Hjälp mig!
/Sei-i Tai Shogun Daniel Sund
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Du kanske borde ta dig en titt på Sengoku eller Legend of the Five Rings, även om det sistnämda inte utspelar sig i Japan.

Sengoku
http://www.sengoku.com Legend of the Five Rings
http://www.alderac.com/ Jag har förresten lite material om svärd om du är intresserad. Ett tunt häfte på ett fåtal sidor som jag tog på ett museum i Tokyo. Tar upp lite historia om olika typer av svärd och hur de tillverkas, stötsel osv. Jag kanske kan scanna in sidorna om du vill?

 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mystik

Angående mystiken: Det funkade för Västmark!
(Dvs, västmark kombinerar historia och mystik.)


/Dä bli int nån signatur ida.. Oh fann.. De blev't visst.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Lite tips: Ha inte TV-serien Shogun som inspiration. Den är mer än lite felaktig.

Gör dig av med alla vanliga missuppfattningar, som t.ex. att ninjor var klädda i svart och hade korta raka svärd.

För övrigt tycker jag 1870-talets Japan låter mycket mer intressant, eftersom man bl.a. får en högre kulturell utveckling och mer inverkan från västvärlden. Samurajer och andra tomtar med långa knivar finns ju kvar ;-) Japan under 1500- och 1600-talen täcks ju redan av flera andra rollspel, t.ex. Bushido och GURPS Japan.

/E
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Shogun Assasin...

...eller hur det stavas. Hum, en riktigt bra film. Min kompis lyckades komma över ett ex av den, import, för 350 spänn. Rätt gore'ig liksom... det står på utansidan att den varit förbjuden sedan 1983. Men det är en bra film annars, rätt coola strider och så. Köp, se och ta inspiration av den...

Mac - kanske inte så hemskt? /images/icons/laugh.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett S till

Shogun Assassin är ett hopklipp av de två första filmerna i en serie om shoguns skarprättare Ogami Itto, nämligen Sword of Vengeance och Baby Cart at the River Styx. Fyra filmer till finns i serien om Kozure Okami (ensamvargen med valpen), och de fyra första (de två ovan nämnda plus Baby Cart in Hades och Baby Cart in Peril) finns att skaffa på DVD från SF-bokhandeln (Video - Samtliga DVD - Action från öst). Alla sex har tidigare funnits på laserdisc.

Leta även efter mangan Lone Wolf and Cub, översättningen av Kozure Okami, på vilken ovanstående filmserie baseras. Även denna finns på SF-bokhandeln: klicka på Böcker - Manga och Anime - Seriekatalogen - Koike, Kazuo & Kojima, Goseki. Den gick under några år i den svenska tidningen Samurai och kan med lite flyt även fås tag på hos något serieantikvariat.

Länk till SF-bokhandeln: <A HREF="http://www.sfbok.se" target="_new">http://www.sfbok.se</A> - Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Ha!

Fy fan Krille - kan du allt? Som någon sa innan, "den levande nationalencyklopedin" eller hur fan det stavas!

Men visst är Shogun Assassin bra? Nej kanske inte... satt å tänkte på det med detdär lilla barnet. Utan honom hade filmen bara blivit en 1½ timme lång slaktrulle. Så den kanske inte är så bra som inspiration i alla fall.

Mac - nu är det svenskalektion.. hum...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Mina förslag äro :

<I> "bara jag, ingen annan!" </I>

En slurk maktgalenhet ?

<I>
"Om jag faststället ett datum som spelet utspelar sig i,
behöver jag inte skriva så JÄKLA mycket."</I>

Jag skulle personligen skriva <B>jäkligt mycket</B> men om
man inte känner för det så kan du ju koncentrera dig på en
tid och vid ett senare tillfälle lägga till det andra
förslaget för att ha något att skriva om.
Alternativt kan du ju kortfattat beskriva en av tidevarven
och gå mer ingående på den andra.

<I>
"Ska jag ha med mytiska inslag i spelet? "</I>

Varför inte ? Kan faktiskt vara roligt. Det skulle inte
rubba nån balans utan skapa en något roligare atmosfär.
Som alternativ kan du ju skriva om att <U>om</U> en spelledare
anser att dessa mytologiska grepp förstör kan det ju vara
bra att ha en naturlig förklaring till allting, te.x att
samuraj-spöket i själva verket är en skurk som använder
effekter som dimgranater eller dylikt och på så sätt bara
verkar vara ett spöke men är i själva verket kan det vara
en girigbuk som försöker jaga undan innevånare ur en by
för att få tag på deras guld, osv.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Aj äm dö supreme ninja!

Fy fasen vad den komentaren är go!

David: Kollade filmen med Aikido klubben

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Shogun Assasin...

Shogun Assassin är namnet på en amerikansk version av den japanska filmserien Lone Wolf and Cub (ja, den är baserad på serien med samma namn). Det är en filmserie i sex delar, och Shogun Assassin (som kom ut i USA första gången 1980) är egentligen en hopklippt version av de två första filmerna i serien: Sword of vengeance och Baby Cart at River Styx. Shogun Assassin-versionen kanske verkar fräck, men jag rekommnderar alla som kan att se hela filmserien, som verkligen är packad med blodsvåld, otroligt bra stridsscener, coola kommentarer och japanskt kulturliv (!). Filmerna i serien är:
Lone wolf and cub: Sword of vengeance (1972)
Lone wolf and cub: Baby Cart at river Styx (1972)
Lone wolf and cub: Baby Cart at Hades (1972)
Lone wolf and cub: Baby Cart in Peril (1972)
Lone wolf and cub: Baby Cart in the Land of Demons (1973)
Lone wolf and cub: White Heaven in Hell (1974)

Se dem om ni kan, det är en otrolit maffig filmserie där stridsscenerna och våldet bara blir mer och mer groteskt och överdrivet ju längre serien går...

mvh
Örnie
Väktaren av De Obskyra Filmerna
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Ha!

Lönnfet, men fortfarande en otroligt skicklig mästare på stridskonst...

För er som däremot gillar lönnfeta stridskonstkillar rekommenderar jag vilken film som helst där Hong Kong-skådisen/regissören Sammo Hung slåss (t ex Close Encounters of teh Spooky Kind (1980) eller Kung Fu Cult Master (1993). Plufsig, vig, skicklig - och rolig!

mvh
Örnie
Väktaren av de Obskyra Filmerna
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Scooby Doo

Ja, ja. Det kanske var i det doo-igaste laget, men det
funkar väll nästan (ibland) att köra på det sättet också.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ok om jag var du skulle jag satsa på 1500 talet. Mycket intriger gör det enklare att knåpa ihop äventyr av olika slag. Dessutom är det ju som sagt enklare att hitta material om 1500 talet. Vad det gäller mystiska inslag klarar jag mig bättre utan eller med väldigt nedtonade.

Per<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-01-12 19:56.</EM></FONT></P>
 
Top