Nekromanti Shanghai Noon

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
En ny västern har nyligen släppts i USA: Shanghai Noon. Det skall vara en fartfylld actionspäckad västernkomedi där slemma vita skurkar får på pälsen av Jackie Chan, den kinesiske krigare som kommit för att rädda både den bortrövade prinsessan och en massa guld. Till sin hjälp har han en skurk med tvivelaktigt rykte och indianer (efter att han ingripit tidigare på deras sida). Enligt en amerikansk recension är Shanghai Noon den succé Wild Wild West misslyckades med att vara... Se mer om Shanghai Noon på följande hemsida: http://studio.go.com/movies/shanghainoon/shang_intro.html

Shanghai Noon - the classic western gets a kick in the pants

/anders & tove
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Vadå sjukt?

Utbytet Hong Kong/Kina och Western har ju en gammal om än en smula obskyr tradition! Vem minns inte Kung Fu (TV-film från 1972 med David Carradine, gick faktiskt upp på bio i sverige om jag inte missminner mig), som senare blev TV-serien Kung Fu-legenden - eller Jet Lis återkomst som Wong Fei Hung i Once Upon a Time in China VI: Once Upon a Time in China and America (1997)!

Blunda inte för de kuligheter som kan uppstå när man blandar genrer! Jag vet att jag har framhållit dem förut, men diggar du lite mer udda western, kolla t ex in El Topo (av Alejandro Jodorowsky) eller Sundown: The Vampire in Retreat (av Anthony Hickox, med David Carradine (igen!) som Dracula och Bruce Campbell som vampyrjägare!

mvh
Örnie
 
Top