Nekromanti Shammanism och Qadosh

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Räknas shammanism som en magisk färdighet så att man inte återhämtar Qadosh om man använder det, om det är så så känns förlusten av Qadosh inte farlig vid kroppsbyten.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Shammanism och Quadosh

Först och främst heter det qadosh, inte med u. Alltså QADOSH och inte QUADOSH.

/images/icons/wink.gif

Och för att besvara din fråga: Schamanism borde inte vara en magisk färdighet, eftersom att man lallar runt på andeplanet och inte leker med filament och magiska kraftkällor.
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Re: Shammanism och Quadosh

Shammanism skulle jag räkna till religösa färdigheter då den utnyttjas i ett religöst sammanhang. Shammanen är ju stammens kontakt med andevärlden som man tillber genom att offra och hedra andar./images/icons/wink.gif
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Re: Shammanism och Quadosh

Å andra sidan är ju Qadoshförlust ett mått på att ens själ är skadad, och att gå ut och in ur kroppen på ett mer eller mindre våldsamt sätt borde ju ge samma slags påfrestningar som användandet av magi. Om jag hade en spelare som försökte vila bort quadoshförlust så skulle jag nog säga att det är ett bortslösat år åtminstone om han gör något dumt, som att fumla, med 'gå ur kroppen'- slaget.

Joakim, jag vet inte om det är det du antydde men qadoshförlust stannar inte med kroppen (om jag inte missat något högst vitalt någonstans), utan följer med själen. Om du har en massa negativ qadosh och håller på att tona bort, sedan lämnar din gamla kropp och besätter en ung ny kropp kommer kroppen drabbas av all negativ qadosh och borttoning (den gamla kroppen blir troligtvis yngre när din förstörda själ lämnar den, sen dör den förstås...).
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Hmm.. den ingår under mystiska färdigheter.. så nej.. inte om du använder den så får du inte tillbaka quadosh..


(hoppas du kommer att spela din karaktär så som shamaner är.. dvs de använder inte sina krafter till att döda en annan individ.. så vida det inte finns en verkligt bra anledning.. de främjar snarare peace love and understanding.. mer eller mindre.. shamaner är GRYMT mäktiga.. och bör användas varsamt.. )
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Av vad jag kommer ihåg ås räknas inte det som en "magi färdighet".
Qadosh förlorar man förövrigt bara om man fumlar med filamenten så att säga.
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Re: Shammanism och Quadosh

Jag är inte säker på att jag har förstått det hela rätt men enligt exemplet på kapitlet Shamanism så förlorar Shamanen Qadosh när han blir dödad, kan någon förklara det hela för mig.
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
[lite OT] Angående Qadosh

Hur mycket har någon av er fått i Qadosh från början?

Jag gjorde en munk i går han fick 24. Jag räknadeut att max ver 39, men det förutsatte att man slog sex sexor.

Ibland undrar jag om det inte finns nån gud där uppe som spelar spratt med en. Jag lyckades slå en massa religion slag på bakgrund, så jag beslöt att bli Munk i stället för köpman som det var tänkt.
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Hmm.. den ingår under mystiska färdigheter.. så nej.. inte om du använder den så får du inte tillbaka quadosh..
Är inte Ceremoni också en mystisk färdighet? Jag tycker att det skulle vara lite underligt om man inte kan återhämta förlorad Qadosh för att man är aktiv i en religion... :)

/Cernael san
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Re: Shammanism och Quadosh

Gör han, det måste jag missat..... kanske är det i den nya boken?
 
Top