Nekromanti Shaman

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Nej, dåligt behöver det inte vara. Grejen är att jag är lite ryggmärgsskeptisk till nya core classes. Egentligen tror jag att man skulle kunna stryka en eller ett par av de i PHB, men det är en annan sak. Jag menade bara att namnet plus klassbeskrivningen inte ger en självklar association till någonting som inte redan täcks av existerande klasser. Attityd och filosofi hör till sådant jag var nyfiken på."

Fler standardklasser tycker jag också inte behövs, inte i någon större utsträckning överhuvudtaget, utan endast göra endel mindre modifieringar, som t.ex. Urban Rangern i Masters of the Wild.

Tilläggsklasser däremot har inte jag något motstånd till hur många, är det någon man själv inte tycker passar är det bara och stryka den, eller om man tycker det är för många, flytta någon till en annan setting...

// Radagast
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Barder (börjat OTa sig)

Jag skall väl förtydliga att jag inte har några planer på att förbjuda barder i mina kampanjer. Inte heller har jag någonting emot att mångsidiga musiker drar land och rike runt. En bard är på många sätt en både realistisk och fantasieggande äventyrartyp som kan vara en väldig tillgång för såväl spelare som kampanj.

Men jag frågar mig varför just multiklasstypen bard skall ha en egen klass i PHB. Den sociala tjuvmagikern har väl ungefär lika mycket eller lite existensberättigande som krigarmagikern, bärsärkdruiden, tjuvkrigaren, och andra vanliga multiklasser. I teorin tycker jag helt enkelt att det räcker med Krigaren, Tjyven, Magikern och Prällen som arketyper. I praktiken ser jag fördelarna med att särskilja wizard och sorcerer, ha lite utpräglade vildmarksnissar som ranger och druid, och lite sådant, men skall jag välja bort den klass som tillför minst till grundreglerna är det nog barden som ryker.

TSR/WotC har ju själva vacklat en del genom åren i definitionen av vad en bard är egentligen. I 1st ed AD&D hade vi den hiskeligt komplicerade dubbelklassade tjuvkrigaren som fick ett slags druidisk prestigeklass decennier innan konceptet infördes. Gamla D&D brydde sig aldrig om att införa någon bard, trots att allt annat från AD&D på ett eller annat vis dök upp. I 2nd ed byttes druidstuket ut mot magikerbesvärjelser. Dark Sun omtolkade konceptet till att bli giftmördande härolder. Nu har det plötsligt blivit gnomyrket framför andra. Vem vet vad det blir härnäst? Jag vet det inte.
 

Jivez

Veteran
Joined
19 Feb 2004
Messages
5
Location
Sandviken
Re: Paladin bort... För fan inte!

Man kan ju inte ta bort Paladin så är det ju bara..
Man kan inte ta bort någon det är ju bara så...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Paladin bort... För S:ta Birgitta inte!

Man kan ju inte ta bort Paladin så är det ju bara..
Man kan inte ta bort någon det är ju bara så...
Rollen är underbar, helt klart. Den riktigt gode och rättrådige riddaren på sin magiska häst. Men speltekniskt tycker jag Anthraxus har en poäng. Paladinen är ju i allt väsentligt en multiklassad fighter/cleric.

Men att ta bort en balanserad klass ur reglerna känns som onödigt jobb, det håller jag med om. Fast skulle man göra en ny PHB och vilja spara på utrymmet tycker jag barden skulle bort, och jag skulle utan vidare acceptera att paladinen rök också, eftersom möjligheterna att spela rollpersoner som var som barder och paladiner skulle kvarstå.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Paladin bort... För fan inte!

Man kan ju inte ta bort Paladin så är det ju bara..
Kan du motivera varför Paladin ska vara en Base Class, men Assassin och Blackguard bara är Prestige Classes?
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Paladin bort... För fan inte!

Jag tycker nidingen ska vara basklass. Men lönnmördaren får gärna vara en tilläggsklass, då det är en specialicerad rackare.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Paladin bort... För fan inte!

Jag tycker nidingen ska vara basklass. Men lönnmördaren får gärna vara en tilläggsklass, då det är en specialicerad rackare.
Lönnmördaren borde kunna vara en tilläggsklass, men som de har skrivit den är den istället en rackarmagiker, på samma sätt som nidingen (och paladinen) är en krigarpräst. Så jag ser ingen större skillnad i det avseendet.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Paladin bort... För fan inte!

jag kan iofs. förstå din poäng, men jag tycker snarare att lönnmördaren borde ändras. Mer gift åt folket!
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Barder (börjat OTa sig)

TSR/WotC har ju själva vacklat en del genom åren i definitionen av vad en bard är egentligen. I 1st ed AD&D hade vi den hiskeligt komplicerade dubbelklassade tjuvkrigaren som fick ett slags druidisk prestigeklass decennier innan konceptet infördes.


Visst, jag minns; det är kanske givetvis också därför jag av mer eller mindre nostalgiska skäl gärna ser att den fortsätter att existera, som egen klass eller prestigeklass.. Min absolut första karaktär var nämligen bard. Antar att det satt sina spår!

:gremlaugh:

Nu har det plötsligt blivit gnomyrket framför andra. Vem vet vad det blir härnäst?

Ja du, säg det? Jag har ingenting emot att det existerar som egen klass, men just gnompreferensen kan man kanske ifrågasätta..*S*
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Barder (börjat OTa sig)

Visst, jag minns; det är kanske givetvis också därför jag av mer eller mindre nostalgiska skäl gärna ser att den fortsätter att existera, som egen klass eller prestigeklass.. Min absolut första karaktär var nämligen bard. Antar att det satt sina spår!
Jag har själv ingen långvarig bard på lager, men i min hittills längsta kampanj (~19 år realtid, även om vi numera spelar rätt sällan) har en alvbard varit med från början, även om han sedan länge muterat till magiker. Och gud. Så helt fri från nostalgi känner jag mig inte. :gremwink:

Vad tycker du är själva essensen i bardklassen? Vad utmärker världens bästa bard?
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Essensen av en bard..

Vad tycker du är själva essensen i bardklassen? Vad utmärker världens bästa bard?


En bard för mig är egentligen väldigt mycket mer en thief-acrobat, nästintill gycklarliknande figur som behärskar mer än endast sång och musik för att trollbinda andra; det må vara akrobatik, gyckleri, poesi, illusionism och historieberättande (därav legend lore). Bard enligt oxford guide to the english language har den något torftiga benämningen "Celtic minstrel; poet", men man ska ju då givetvis ha i åtanke att de måhända även fungerade som förlängningar av de heliga druiderna (det mesta rörande ursprunglig keltisk religion är givetvis teorier). Med det i åtanke borde deras magi / spells endast bestå av druidspells, vilket de för övrigt faktiskt gör i AD&D first edition.

Hur som helst, funktionen för barder är trots allt inte den primitiva (läs: ursprungliga), historiskt korrekta varianten, och om man dessutom ser till att den för kelter kända magin bestod av bardernas (i mänsklig form) så är det väl egalt om de besitter D&D's arcanespells.. *S*

Lustigt nog har jag med mina resonemang om hur mycket de måste kunna, faktiskt kommit fram till att de kanske egentligen borde vara en prestigeclass. Even i can change my mind..

:gremlaugh: :gremlaugh:

Jag kommer att tänka lite på Hal Fosters' senare prins Valiant album när det gäller D&D's adaption av bardklassen: det finns flera sektioner där han använder sig av alla sina förvärvade kunskaper för att infiltrera fientliga borgar, etc.. I princip allt som tillskrivs klassen i fråga använder han sig av; illusionism, jonglering, sång, musik (i subversivt syfte, på olika språk, så att endast vissa ska höra varnande ord i texter osv) och historieberättande / fabulerande. Han simulerar även magi i ett annat bardliknande avsnitt för att rädda Sir Gawain ur en fängelsehåla. En helt underbar beskrivning faktiskt..*flin*

Även min första bard var alv btw, fast han dog en neslig död vid anblicken av en Medusa. *gråter en skvätt* Har dock en annan karaktär som blev bard. Och gud. Men hans föregångsklasser ska vi kanske tala tyst om, för då lär du väl få fnatt..*S*
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Essensen av en bard..

Stackars barder - det är ju inte deras fel att andra klasser har lagt beslag på valda delar av deras breda kompetenser...

Även min första bard var alv btw, fast han dog en neslig död vid anblicken av en Medusa. *gråter en skvätt* Har dock en annan karaktär som blev bard. Och gud. Men hans föregångsklasser ska vi kanske tala tyst om, för då lär du väl få fnatt..*S*
Mina kondoleanser för medusans offer, fast sammantaget verkar dina barder ha lyckats väl. Ännu en bard alltså som tagit steget från konstnärlig till reell odödlighet! Är detta vanligt, kan man undra? :gremshocked:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Essensen av en bard..

Stackars barder - det är ju inte deras fel att andra klasser har lagt beslag på valda delar av deras breda kompetenser...

Nej, precis, de är ju en som en schysst förlängning; som jag skrev förut. Den ultimata "äventyraren". In my humble opinion..

:gremlaugh:

sammantaget verkar dina barder ha lyckats väl. Ännu en bard alltså som tagit steget från konstnärlig till reell odödlighet! Är detta vanligt, kan man undra?

Inte vad jag vet, men ett par andra av mina bardkaraktärer lyckades väl dessutom uppnå demigod / hero-status. *S* Det tenderade liksom att toppa en annars lovande karriär antar jag..
 
Top