Nekromanti Shall I kill my darlings?

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Jag behöver någon att tala ut hos/med. Eftersom de flesta sociala människor i min omgivning har svårt att förstå min hobby, så ställer jag frågan till er och era skarpa hjärnor.

Jag är i slutskedet av mitt rollspelsprojekt - Arxedus - och sitter just nu och försöker ta bort all onödig text, utveckla det som utvecklas bör och rätta stavfel etc. etc.

Det mesta finns där, men alla som tagit sig tid att göra ett rollspel hoppas jag, håller med mig om att det aldrig blir "riktigt klart".

Hursomhelst har jag en ganska klassisk fantasy (som jag vet av onda tungor kallas fjantasy :gremtongue:). Men det är så att jag verkligen gillar fantasy, så därför gör jag ett sådant rollspel. :gremsmirk:

I mitt spel har jag en värld, där alver, människor och dvärgar finns. Med tonvikten lagd på människornas liv och leverne. Givetvis finns det trolltyg och andra oknytt som påverkar livet och fyller det med både äventyr och spänning (för somliga).
Gudarna, religioner och dess krafter spelar en ganska viktig "roll" i mitt spel och det är problemet kommer in.

Jag har skapat en ras, som vi kan kalla "änglar". De ser ut som människor men har vingar och skapades av en gud för att bli hans undersåtar och tjänare. Guden har sedan länge övergett sina "änglar" av olika orsaker och sedan dess är änglarna bara pjäser i gudarnas spel.

En människa ser dessa änglar som "fantastiska väsen" och enligt de skrifter som finns så kommer änglar med många profetior. Egentligen är inte änglarna intresserade av människorna, utan kan både spela dem ett spratt eller jaga dem för nöjjes skull. Men vanligast är att de fullkomligt struntar i de jordiska livet och håller till ovan molnen.

Hur som helst. Jag har inte vävt samman all historia just med änglarna, då jag är lite tveksam. Hör de hemma här?

Är det någon som tycker att det är en jättebra idé (i så fall får jag lägga ned lite tid och skriva lite mer om dem), men har ni tvivel så vill jag höra dem.

Alla funderingar är välkomna!


ps.
vill ni ha ytterligare - men kortfattad info, så finns det på min websida nedan.
 
G

Guest

Guest
Tycker änglarna låter balla, skriver själv på ett rollspel med änglar, men i mitt fall är det Guds tjänare det handlar om.

Nu har jag inte läst ditt rollspel men det känns som om de är de enda som inte är fullt standardfantasy...
Jag tycker också om fantasy men det känns som om du uppfinner hjulet för femtielfte gången om du inte slänger in lite nya roliga saker...

Om de dessutom nästan aldrig syns bland människor så kan det inte vara så svårt att skriva deras historia ur människans synpunkt.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Jag tycker faktiskt att änglarna lät som en intressant idé och faktiskt ett av de ting som ger ditt rollspel och värld en egen karaktär. Om du spånar en del på idén kan du säkert få ett ganska starkt koncept ur det, om du nu inte redan har det:). Jag tycker alltså att du inte skall skrota idén, det är mycket starkare och mer givande än de flesta standardfantasy-varelser brukar vara.

Själv har jag en liten idé med pseudoänglar i en fantasyvärld men där skall man spela änglarna (fast jag tänkte kalla dem för keruber efter de som Gud satte ut för att vakta Eden med sina flammande svärd), så det skiljer sig ganska mycket från din idé.

"Hursomhelst har jag en ganska klassisk fantasy (som jag vet av onda tungor kallas fjantasy ). Men det är så att jag verkligen gillar fantasy, så därför gör jag ett sådant rollspel. "

Du skall naturligtvis inte bry dig om vad andra säger och göra ditt egna rollspel precis som du vill. Du behöver alltså inte motivera dig inför någon annan.

Att jag däremot själv exempelvis inte gillar fantasy (och speciellt inte standardfantasy) är alltså inget du eller någon annan behöver bry dig om, ni gör vad ni vill. Jag hejar på oavsett, det är urkul när man ser kreativiteten flöda:).

Hur skall du förresten göra med ditt rollspel, skall du låta trycka det eller skall det ges ut på nätet? Det vore riktigt kul att veta:).

Du kanske skulle vara intresserad att skriva om ditt rollspel eller rent av skriva ett kåseri om att skapa rollspel i e-postfansinet Rollspelaren ?

Nella - Independenthusmor;)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
WOW!! [OT] *förlåt*

Fan vilken gullig isbjörn du fixat! :gremlaugh:
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Som Guds tjänare kan de aldrig vara fel. Biblen lär vara ett bra skafferi med uppslag - har jag hört... :gremwink:

Hursomhelst - måhända att jag uppfinner hjulet för femtielfte gången. (Det borde gjort det enklare, men det har ändå tagit drygt 3 år med svett, blod och tårar! :gremgrin:)

Är det rätt att slänga in något "annorlunda" bara för att det just skall skilja sig ifrån mängden?

Måste det verkligen "sticka ut" ifrån mängden? Jag har större förståelse om man skapar något som man absolut vill tjäna pengar på - då måste det fylla en nisch. Men något man bara gör för "the fun of it" kanske man skall låta det vara enhetligt istället...

Men - du tycker att de låter balla och det skall jag ta till mig. Jag räknar det som en röst - att behålla änglarna! :gremwink:

Ser fram emot ditt rollspel!
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Jag tycker alltså att du inte skall skrota idén, det är mycket starkare och mer givande än de flesta standardfantasy-varelser brukar vara.

Okej, jämför man med andra varelser i fantasy så är de ju ganska "orginella". Hittils är alla (båda :gremgrin:) positiva till att ha dem kvar, så jag börjar nog redan fundera på att utveckla deras historia. Tack för tankarna!


Att jag däremot själv exempelvis inte gillar fantasy (och speciellt inte standardfantasy) är alltså inget du eller någon annan behöver bry dig om, ni gör vad ni vill. Jag hejar på oavsett, det är urkul när man ser kreativiteten flöda:).

Det är givetvis inget som jag tar illa vid mig att någon inte gillar fantasy... (hur skulle det se ut om man försökte tvinga ner dvärgar, alver och magiska drakar i halsen på folk?!? :gremgrin:) Nej, nej... det fina med rollspel, som vi alla är intresserade av, är att det finns något för alla.

Ang. mitt rollspel och hur det skall ges ut är tankarna eller "drömmarna" såhär...

Presentera det "runt" nyår på min hemsida, och kanske även här (om jag får) i PDF format. Jag har redan flera spännande äventyr klara och flera i lager som kommer ges ut efterhand...

Eftersom sidantalet är ganska stort, kommer jag att kunna erbjuda några utskrivna exemplar i pärmar (väldigt praktiskt för independentspel, då uppdateringar av texter lätt går att byta ut). Jag har tillgång till bättre typer av skrivare så den biffen skall ordna sig - men det är ju frivlligt. Man kan lika gärna ladda ner och skriva ut själv! :gremwink:

Att trycka det har jag varken namn eller ekonomi till att göra.. tyvärr :gremsmirk:

Jag ställer gärna upp att skriva lite i Rollspelaren (trevligt att du frågar). MEN inväntar först domen över Arxedus när det är klart... jag får be att återkomma ang. det. :gremwink:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Är det rätt att slänga in något "annorlunda" bara för att det just skall skilja sig ifrån mängden?
Det beror ju på. Det är inte rätt att göra det annorlunda "bara för sakens skull" men många som skapar rollspel för egen del vill nog också väldigt gärna se andra personer spela rollspelet.
Vill man att andra ska spela (och kanske köpa) ens eget rollspel går det, med största sannolikhet, inte att göra ett "standardiserat genrespel", oavsett hur bra spelsystemet och spelvärlden är. Det måste finnas något speciellt som lockar folk att spela, för om det är precis som alla andra spel, bara av lite bättre kvalitet, varför ska man då spela det?
I slutändan ska man dock ändå alltid göra det man själv känner är rätt. Men det gäller ju för allt här i livet. Låt ditt hjärta bestämma.
("Vad? Hur ska min blodpump kunna avgöra om jag ska köpa en Volvo eller en Saab???)

För att diskutera änglarna: Jag tycker att de är intressanta, eftersom änglar sällan används i rollspel överhuvudtaget. Att de sedan kombineras med ett fantasyspel är ännu ovanligare. Det låter som en kul idé och jag tycker helt klart att du ska behålla änglarna!

För övrigt: Är det inte jobbigt att inte ha några rollspelare i bekantskapskretsen? Hur står du ut? Jag umgås bara med rollspelare, för det är bara med dem jag håller kontakten. Övriga personer vill ut och supa skallen av sig varenda helg och det är ointressant för mig, därför har jag inga "vanliga" kompisar. Därmed inte sagt att rollspelare inte kan gå ut och supa skallen av sig nån gång ibland, men oftast upptas ju våra helger av att vi spelar rollspel.

Och en sista kommentar: Även namnet är annorlunda och jag gillar det! Arxedus. När du känner att rollspelet är "klart" (som vanligt, med förbehåll för regeluppdateringar och expansioner till spelet) är du välkommen att kontakta mig, så kan jag lägga upp en länk till spelet på min rollspelslista (se länken här nedanför).

/Skuggvarg - spelar hellre rollspel än super
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Jag tycker också ''änglarna'' låter intressanta. En liten kul grej i sammanhanget är att de ''fanns'' även i andra religioner än kristendomen. Segergudinnan Nike i grekisk mytologi var bevingad där hon stod i Athenas hand på Partenon. Om jag inte minns fel nämnde Kornella härom tråden dessutom några teorier om fjärilsbevingade entiteter i någon medelhavsmytologi. Därtill har jag för mig att kejsarna brukade framställas med örnvingar när de steg upp till gudarna. Så både en hel del andra och även jag tycker bevingade människor är häftigt :gremsmile:

Jag instämmer också med vem det nu var som sade att man inte skall vara annorlunda för sakens skull. Personligen tycker jag det är viktigare med en värld som fungerar, vilket i och för sig kanske är orginellt jämfört med en del andra :gremtongue:
Å andra sidan, bara en åsikt, inget du behöver bry dig om egentligen...

Presentera det "runt" nyår på min hemsida, och kanske även här (om jag får) i PDF format. Jag har redan flera spännande äventyr klara och flera i lager som kommer ges ut efterhand...

Väntar nyfiket...
Det borde inte vara några problem för dig att få presentera spelet här på Rollspel.nu om du bara skickar oss en pdf vi kan lägga upp, eller flera. Det går bra med andra vanliga format också men om du gör pdf själv blir den som du vill ha den. Om det skulle uppstå någon felaktighet med ditt worddokument kontra inställningarna i mitt MS Word så är det ju inte säkert att jag upptäcker det eller ens hinner sitta och korrekturläsa allt. En annan fördel är om du själv skickar med en liten kort beskrivning/ingress av spelet som jag kan utgå från när jag skriver ingressen här så blir även det så mycket som möjligt som du vill ha det.

/Illern, independentrollspelsansvarig

P.S. Hur fasen blev keruberna så'na där små ungar med bulliga kinder och söta fjollvingar? D.S.
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
För att diskutera änglarna: Jag tycker att de är intressanta, eftersom änglar sällan används i rollspel överhuvudtaget. Att de sedan kombineras med ett fantasyspel är ännu ovanligare. Det låter som en kul idé och jag tycker helt klart att du ska behålla änglarna!

Okej... tack. Jag skall nog behålla dem... jag har mycket matrial till dem, så det är nog lättare för mig att behålla dem än att plocka bort dem.

För övrigt: Är det inte jobbigt att inte ha några rollspelare i bekantskapskretsen?

Det är en sanning med modifikation. Jag växte upp med rollspelare i min omgivning, men fick flytta för ett antal år sedan och min nya bekantskaps krets har inte riktigt samma stora intresse. Visst spelar de rollspel ibland, men inte i samma utsträckning alls. Men jag har en liten spelargrupp här då vi lirar Arxedus. De tenderar att vara lite omedvetet partiska... och kanske inte är så instatta i just rollspelsskapande.

Kul att du gillar namnet! Jag lovar att höra av mig när det är dags för att lägga upp det på din rollspelslista! Tack!
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Så både en hel del andra och även jag tycker bevingade människor är häftigt

haha... jag trodde att jag skulle få höra några negativa röster, men så var icke fallet. Kul att du gillar det. Jag lovar att göra dem "bra"!
Bevingade människor har i alla tider förknippats med en nära relation till gudarna. Det är tydligen någots speciellt med dem.

Det borde inte vara några problem för dig att få presentera spelet här på Rollspel.nu om du bara skickar oss en pdf vi kan lägga upp, eller flera.

Tack tack. Jag kommer att göra det, så snart jag känner mig mer färdig. Tack för hjälpen!

Hur fasen blev keruberna så'na där små ungar med bulliga kinder och söta fjollvingar?

De är också väldigt otäcka! :gremshocked: brrrr..... :gremwink:
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
"Var det keruber som vaktade Edens lustgård? Är inte keruber de där typerna med krysolithjul och fyra huvuden? "

Nu är jag inte riktigt så kunnig om änglar som jag egentligen skulle vilja vara. Men jag vill dra distinka skillnader mellan de kristna medeltida varianterna och de gamla hebreiska sådana.
Keruberna tenderar till och med i hebreisk tradition skilja sig åt dramatiskt på olika vis. Den vanligaste sorten är väl människor med vingar (änglar) men i vissa bibelberättelser omnämns de till och med som djurlika.

I 1917 års bibelöversättning sägs det följande i första Mosebok, tredje kapitlet vers 24: "Och han drev ut mannan, och satte öster om Edens lustgård Keruberna jämte det ljungande svärdets lågor, för att bevaka vägen till livets träd"

Nella
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Även jag använder änglar, på fler håll...

I Öriket har jag en(fysiskt) ganska traditionell form av änglar, dock är de rent magiska väsen, och inte bundna till några gudar.
De ser mer eller mindre ut som vanliga änglar och bor i kyliga besrtoppar, ovan molnen. Många hävdar att de var änglarna som byggde olympen.

I Sisu har jag dock valt en mer innovativ approach till änglarna, och egentligen finns få likheter med änglarna fysiskt, en större likheter i deras samband med övre makter...

Det fore faktiskt kul med ett fantasyrollspel inspirerat från kristendommen. Hade faktiskt planer på att göra ett rollspel runt år 200, då kristendommen spridit sej något, alternativt i bilbisk tid(moses'n shit)...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fjollvingar (OT)

P.S. Hur fasen blev keruberna så'na där små ungar med bulliga kinder och söta fjollvingar? D.S.

Världens ondska, min vän, världens ondska.

Faktum är att de kreaturen egentligen heter putti (i pluralform, alltså. Eftersom jag inte är så bra på italienska vet jag inte vad de heter i ental. En putt, kanske), och det tycker jag att är ett ganska beskrivande namn. Av någon outgrundlig anledning kallas de keruber numera. Om jag någonsin får reda på varför ska jag tala om det.

Antagligen har det något med kulturens allmänna förfall och religionens ökande mjäkighet att göra -- bulliga kinder i stället för flammande svärd.

-JPS-
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jag baserar mig på första kapitlet i Hesekiel, där Hesekiel stöter på keruber. Där har de fyra huvuden, ett mänskligt (vilket inom astrologisk mysticism symboliserar Vattumannen och luftens element), ett örnhuvud (symboliserar Skorpionen (som också framställdes som en örn eller skarabée och till) och vattnet), ett tjurhuvud (Oxen/jord) samt ett lejonhuvud (Lejonet/eld). Nämnas bör att dessa fyra symboler (ängel/människa, örn, tjur och lejon) senare användes för att representera de fyra evangelisterna, Markus, Johannes, Lukas och Matteus. Hesekiel säger senare i texten att det mänskliga huvudet såg ut som det hos en "kerub".
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Då kan jag väl dra mina "ängelrollspelskoncept":).

Jag har inga häftiga konceptnamn på alla utan endast skrivit ned dem lite slarvigt i min rollspelskoncept-wordfil:).

Uppenbarelseboken: Ja, självklart den är baserad på den mest uttjatade bibelkapitel någonsin (Johannes uppenbarelsebok) men till skillnad från de flesta andra koncept så skall den utspela sig i den tid Johannes ansetts ha levat, och därmed kommer händelseförloppet passa in bättre med hans text. I detta koncept skall självklart änglar ränna runt.

Keruber: Ett koncept som utspelar sig i en kufisk fantasyvärld där man spelar snudd på ospelbara änglar som faktiskt till viss del påminner om insekter. Ingen varelse eller företeelse i hela detta koncept är något som finns i vår mytologi eller i någon annan fantasy, utan allt skall vara helt egenpåhittat. Självklart är det ytterst svårt att vara originell men det är iofs inte heller tanken. Man spelar alltså pseudoänglar som bor högt upp i bergen i jättelika skimrande palats bland molnen. Markytan är täckt av en tjock dimma och är nästan helt outforskad och ytterst primitiv. Men även överbevuxna rester efter svunna civilisationer skall finnas där. Blablabla, jag skulle kunna berätta hur länge som helst, men man vill egentligen inte avslöja allt;).

Sjunde dagen: Ett rollspelskoncept som utspelar sig innan Syndafloden. Där den gammelhebreiska världsbilden och moralen representerar det absolut goda. (En ganska hemsk världsbild, med andra ord!) Gud är dock frånvarande och människorna förfaller därför till synd. Men med tanke på den gammelhebreiska moralen utgör synd ofta sådant som vi moderna människor anser vara självklarheter eller rent av något gott i sig. Spelets stil och kläder skall helt baseras på gamla bibeletsningar av Doré från 1800-talet. I spelet kommer dock flera olika sorters änglar förekomma, däribland de fallna änglarna som blivit gudar på jorden och lärt människan allsköns elakheter som att bota sjukdomar, upphävande av förtrollningar, astrologi, "jordens tecken" men även en del andra saker såsom konsten att göra vapen och använda magi. Det kommer bli ett ganska avancerat spel men samtidigt en väldigt "modern" värld, då vissa av de fördärvliga värderingarna (enligt Gud) som sagt passar väldigt bra in på oss moderna människor. (Såsom individualism, jämlikhet, frihetsideal och till och med demokratier. Men samtidigt är det en ganska hård och cynisk värld där människovärdet inte står högt i kurs.). I detta koncept skall även Nephilim och en massa allsköns proto-hebreiska demoner finnas:).

Corpus Christi/Anno Domini: Ett koncept som utspelar sig i medeltida Europa, men i en sorts absolut mörkaste medeltid. En värld där Den katolska kyrkan är den absoluta sanningen och Gud verkligen finns, och där det finns klart definierad metafysisk ondska och godhet. Rollfigurerna tar rollen som kyrkans (alltså det godas) förkämpar, som med bön och svärd bekämpar Satans hantlangare och sina egna frestelser. Ett rollspel där spelarna undersöker olika tecken och bränner syndare och demoner i Guds namn, men även frälser folk från synd. Ett spel där avhållsamhet och sexualdrift verkligen har en reel betydelse för rollfigurens väg till himmeln eller mot helvetet, och där bönen (och tron) är det främsta vapnet framför andra. Bibeln skall förövrigt fungera som ett spelhjälpmedel i form av räddningslag och/eller äventyrsgenerator. Eftersom katolicismen i konceptet är sann kommer det naturligtvis finnas änglar, även om fysiska manifestationer kommer vara väldigt nedtonade. Goda kunskaper om Bibeln samt om katolsk teologi rekommenderas!;)

Nella
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Kul tråd :gremlaugh:
Änglar e bra. Men jag tycker det behövs en motkraft. Ta inspiration från serien spawn. Det är mitt råd!
Där har dom även sållat ut ur bibeln, precis allt som en rollspelare vill veta om änglar. Alltså coola saker som fightande änglar. Spawn är ofta ganska töntig, men utmärkt att ta inspiration från. (Iofs så diggar jag spawn just för att den ÄR så töntig.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Änglaspel

Jag har faktiskt funderat på ett ängelrollspel, och det konceptet kom till i samband med att jag såg på animen/senare mangan/ännu senare rollspelet Tenchi Muyo!.

Pretty Angel: I bästa "magical pretty girl"-tradition. Änglar är också människor. De är precis som vi, och har samma problem som vi, fast de bor i himlen, har vingar och en kasse balla magiska förmågor. Och en del av dem, speciellt de yngre änglarna, går vilse och gör korkade saker ibland, till exempel förälskar sig i normala människor. Och hur koolt det än skulle vara att ha en ängel som pojk/flickvän, så kan det ställa till lite problem när ens halväkta hälft tillhör Herrens härskaror, har krafter därefter, har hårdare moral än hela Moral Majority, och i allmänhet saknar all kunskap om normala mänskliga aktiviteter. Omvänt, det måste vara förbaskat påfrestande för en ren, God och odödlig varelse att ha en helt normal dödlig respektive, som gör en massa omoraliska saker hela tiden (gå mot röd gubbe, supa, äta fel mat, pussas osv).

Med andra ord, en totalt korny parodi.
 
Top