Nekromanti Shagul hur gör man !

G

Guest

Guest
Jag håller på att dra i gång Kampanjen "svavelvinter" och behöver lite råd hur man ska kunna använda sig av spelare till Shagul, Arn och Da kelve är det någon som har en bra lösning på problemet ?


... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag tycker inta att du ska bry dig om denna kampanj!!! Spela inte DoD 6´. Tycker jag (spela istället DoD expert, mycket bättre)

//Även de onda kan vinna, Rach
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Det är ju det han gör!

FYI, så är kampanjen Svavelvinter skriven till EDD (och DoD -91) så jag förstår inte alls vad du menar...

/Gloria Excelsior, som tycker att alla som inte gjort det bör spela Svavelvinter.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Jag håller på att dra i gång Kampanjen "svavelvinter" och behöver lite råd hur man ska kunna använda sig av spelare till Shagul, Arn och Da kelve är det någon som har en bra lösning på problemet ?

Jag har för mig att det står ganska bra i Oraklets fyra ögon hur man kan göra. Det enklaste blir kanske om du efter varje spelmöte förser Shagul och da Kelve med en rapport innehållande den information de har kunnat luska ut genom sina informatörer eller vad det nu är. Sedan får de lite tid på sig att bestämma sitt nästa drag, och berättar för dig vad de väljer att göra, varpå du låter kloner och agenter dyka upp såsom respektive spelare har planerat.

Att köra singelspel tror jag inte riktigt på, även om det nämns som en möjlighet.

Betänk dock att alla "extraspelare" bör ha goda kunskaper om Trakorien (fast Shagul kanske inte har hunnit uppdatera sig på de senaste 800 åren?). Da Kelve kan garanterat allt som är värt att veta om riket.

Problemet är väl främst att hitta spelare åt alla dessa figurer, så du kan ju styra ett par av dem själv.

/Jakob
 
G

Guest

Guest
Men jag gör ju det[NT]

...

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas" <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by doedinan on 2001-07-05 01:41.</EM></FONT></P>
 
G

Guest

Guest
Problemet ...

Att jag är lat av naturen och ser framför mig ett arbete som är övehuvan med Shagul och co. Där för undrar jag litte om hur alla andra har löst dilemat med att informera shagul & co.
I och med att man i förväg inte vet hur långt ett spel möta kommer att bli och hur snabt tiden passerar så hur ska man vet hur man uppdaterar Shagul. Så igentligen måste man ju ha kontakt med det andra spelarna under hela spelmötet.

Altså vad jag undrar är hur gjorde ni när ni spellede dessa äventyr ...

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Problemet ...

Uppdatera Shagul MELLAN SPELOMGÅNGARNA med hänseende till vad hans spioner tagit reda på. Du lär ju knappast hinna med hela äventyret på en kväll.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Problemet ...

Om problemet är lathet så är det betydligt enklare att inte anlita externa spelare alls. Det borde gå alldeles utmärkt att spela ändå. Min erfarenhet är att det bara blir en väldig massa extra jobb annars, plus att dessa lätt kan förstöra kampanjen, exempelvis genom att utplåna spelargruppen.

Vad gäller din fråga så räcker det gott om man informerar de externa spelarna mellan de reguljära spelmötena. Det problem som kan uppstå är dock om spelgruppen reser mycket och långt, och om ingenting händer under dessa resor. Det kan vara en god idé att inte låta ett spelmöte vara längre än säg en vecka (speltid) per gång, så att man kan inhämta nya order och drag från de andra spelarna.

Lösningen på problemet är att man saktar ner händelseförlopp när tiden rinner för fort. Stoppa alltså in händelser och möten under resan, beskriv saker i större detalj, passa på att använda spelmötet till organisera utrustningslistor, anteckningar och spelarkartor. Och så vidare.

Sedan är det givetvis bra om exempelvis Shagul-spelaren har tillgång till mobiltelefon när det reguljära spelmötet pågår, så att spelledaren snabbt kan meddela denne om eventuella viktigare skeenden. Annars behöver de externa spelarna inte få all information direkt - betänk på att budskap går via agenter, spioner, sändebud och budbärare. Sådant tar tid i ett medeltida samhälle, vilket även gäller utförandet av order mm.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
G

Guest

Guest
Ang medeltida "internet" och tack så mycket

"Annars behöver de externa spelarna inte få all information direkt - betänk på att budskap går via agenter, spioner, sändebud och budbärare. Sådant tar tid i ett medeltida samhälle ..."

Mem kan inte Shaguls kloner komunicera telepatiskt med varandra ?


... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Ang medeltida "internet" och tack så mycket

Jo, klonvarelserna kommunicerar mycket riktigt via telepati, men så länge spelgruppen inte stöter på några klonvarelser gör det inte så mycket om Shagul-spelaren ligger efter tidsmässigt. Om det däremot föreligger uppenbar risk för att spelgrupperna ska mötas bör Shagul-spelaren givetvis vara stand by under spelmötet! Det är just därför man inte bör låta tiden rinna allt för fort under spelmötet.

Ämnet tål säkert att diskuteras vidare, exempelvis på Trakorien-listan... (Maila baldyr@hobbyspel.com för mer information.)

/Baldyr, varsågod

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Top