Nekromanti Shadowrun

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

Jag har tidigare frågat en liknande fråga i SF forumet, men skulle vilja ha lite fler åsikter.

Är Shadowrun ett bra spel??
Hur många tillbehör behövs för att det skall bli ett riktigt bra spel??
Vart går de böcker man behöver att få tag på (till ett bra pris)??
Finns det nån bra hemsida om Shadorun??

/ Sir Forgal - Den frågvisa
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Är Shadowrun ett bra spel??
Japp. Det tycker jag iallafall... En rätt kul blandning med cyberpunk, alver, troll, magi osv. Regelsystemet är väl hyffsat, och världen är som sagt trevlig. Det finns också rätt mycket utgivna äventyr om man skulle få slut på inspiration...
Hur många tillbehör behövs för att det skall bli ett riktigt bra spel??
Tre (förutom grundreglerna /images/icons/smile.gif)!
* SL-skärm (alltid bra att ha, till alla spel)
* First run (Tre äventyr som är bra för nya spelare)
* Shadowrun companion (Fördelar och nackdelar för karaktärer mm.)
Sammanfattningsvis måste jag säga att man klarar sig rätt bra med få böcker till det spelet. Då har jag iofs inte spellett mycket, men det är det intryck jag fått iallafall.
Vart går de böcker man behöver att få tag på (till ett bra pris)??
Inget bra svar på den frågan...
Finns det nån bra hemsida om Shadorun??
Japp.<A HREF="http://yoyo.cc.monash.edu.au/~wigs/Srun/" target="_new">http://yoyo.cc.monash.edu.au/~wigs/Srun/</A> har en del bra grejer, <A HREF="http://www.intercom.net/user/logan1/bkk.htm" target="_new">http://www.intercom.net/user/logan1/bkk.htm</A> också.

/Raistlin
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>Är Shadowrun ett bra spel??</EM>"
Fantasycyberpunk, humoristiskt, massor utav böcker. Fast den mesta humorn stod nog vår SL för. Automatreglerna är buggiga enligt min SL.

"<EM>Hur många tillbehör behövs för att det skall bli ett riktigt bra spel??</EM>"
Frågade min SL om det. Han sa att man bara behövde regelboken och "Seattle sourcebook". Allt annat var överkurs. Däremot så sade han "Shadowrun Companion, och olika Cyberböcker är mycket bra".

Viktigt att göra en research om Shadowruns böcker, finns rätt många.

"<EM>Vart går de böcker man behöver att få tag på (till ett bra pris)??</EM>"
Det IMO finaste med Shadowrun. Böckerna är skitbilliga (om man jämnför med andra rollspel), kan väl hitta de i din lokala spelaffär. Tradition, m.fl. stora RPG-butiker har säkert böckerna.

/[color:green]Han</font color=green>s konstiga svar är nu skrivna
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Shadowruns nerläggning

Shadowrun skulle väl köpas upp utav ett annat företag vars grundare var med och grundade FASA inc. (de som först gjorde Shadowrun).

/[color:green]Han</font color=green> som läste nå't sånt <EM>både</EM> på rollspel.nu och gamingoutpost.com
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Powergaming och regelböjning

Var beredd på att regelsystemet i Shadowrun nog är det som inbjuder mest till powergaming av alla jag sett. Det står också i klar kontrast till att många av de färdiga äventyren är rätt mesiga och ibland rena farsen när ett gäng ultrautrustade shadowrunners med utrustning för miljoner skall leta rätt på nån försvunnen katt för en femma. Fast Harlequin var riktigt kul att spela, likaså det mesta min utmärkta spelledare fixade själv...
Var beredd på att "cappa" reglerna rätt ordentligt. Särskilt för magiker då det är lite eller inget som hindrar rent bisarra kombinationer eller "oskyldig optimering" av potential :gremwink:.
Striderna har också en tendens att ta 100 år. Förutom detta är Shadowrun ett riktigt kul spel som håller genomgående bra kvalitet faktiskt.
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Powergaming och regelböjning

Det låter som att det finns en hel del att göra om man vill spelleda Shadowrun...

Hur är reglerna annars då? Är det mycket regler? Om man skall gämföra reglerna med något annat spel, vilket skulle det vara då?

Finns det bra beskrivningar på världen och dess varelser?

/ Sir Forgal - den evigt frågvise
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
>>Är Shadowrun ett bra spel??

Ja, det är helroligt. Åtminstone jag uppskattar blandningen av SF och fantasy, och dessutom är världen väldigt genomtänkt och har bra feeling. Se till att köpa tredje upplagan av spelet, det är den varianten som har mest slimmade och enkla regler.

>>Hur många tillbehör behövs för att det skall bli ett riktigt bra spel??

Tja, Grundreglerna (3:e upplagan till att börja med), en screen (altid praktiskt), SR Companion (spelledarbok) och kanske First Run (några introduktionsäventyr). Se'n är det så fint ordnat att reglerna kan köpas modulvis lite beroende på vilket fokus man vill ha: ska du köra mycket med magi? Köp Magic in the Shadows. Känns det som om du kommer att använda cyberrymden mycket i dina äventyr? Köp Matrix. Gillar dina spelare snabba bilar, fjärrstyrda robotar och att bryta sig in på ställen med fräcka säkerhetssystem? Köp Rigger 2 etc.

Vill man ha lite värld och äventyrsuppslag så är faktiskt alla olika världs-supplement helt OK. Man kan ju börja med Seattle Sourcebook så får man en färdig, utarbetad äventyrsmiljö.

Vad gäller optimeringsvänlighet och regelutnyttjande så kan jag bara konstatera att den som varit spelledare i de exempel som givits (både i den här tråden och ovan) måste ha varit extremt generös med Karma (=erfarenhetspoäng) - att bygga magiska prylar kostar hiskliga mängder Karma och är normalt ingenting man fixar efter “ett par äventyr”...

För hemsidestips: se andra svar.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Powergaming och regelböjning

>>Hur är reglerna annars då? Är det mycket regler? Om man skall gämföra reglerna med något annat spel, vilket skulle det vara då?

Tja, SR använder ett system som i viss mån liknar WW:s spel, d v s att man slår flera tärningar och försöker komma över en viss svårighetsgrad med varje tärning, så man lyckas bättre ju fler tärningar som kommer över svårighetsgraden. Det som är så bra med systemet är att det bara finns en grundläggande regelmekanik man behöver lära sig, vare sig det gäller magi, datahacking eller fordonsstrider. Sedan finns det dock för varje separat sådant områden en mängd mer detaljerade regler, men grunden är väldigt enkel och snabb.

>>Finns det bra beskrivningar på världen och dess varelser?
Ja, framförallt på världen. I själva grundboken är informationen ganska kortfattad, men det finns supplement för flera olika delar av världen där både kultur, brottslighet, politik, företagsaktiviteter, magi etc etc beskrivs detaljerat och stämningsfyllt. De olika världsböckerna fungerar utmärkls som äventysmiljöer och innehåller ofta mycket äventyrsuppslag. Jag kan särskilt rekommendera böckerna Seattle Sourcebook, Aztlan (=Mexico), Denver (fett boxat supplement som dock är out of print, kan kanske hittas i välsorterade spelbutiker) och Germany Sourcebook.

mvh
Örnie
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: Powergaming och regelböjning

Instämmer med föregående talare. Reglerna är mysiga och bra för spelet även om de som sagt innehåller många kryphål för powergamers. Har man inga såna funkar det ju. Det är riktigt bra världsbeskrivningar och dyl. Massor med roliga moduler och faktiskt många som även spelare kan läsa vilket är ett plus.
Var beredd på att du behöver minst 2st storpack d6:or. I de värsta fallen har vi suttit med 40+ tärningar att slå i ett slag. Det är dock snabbt och lätt att räkna resultat :gremwink:.

Däremot skulle jag nog vilja påstå att WW d10 system känns lite skönare att använda. Notera även mina inlägg ang optimerade karaktärer i Shadowrun ;)
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Det står inte vilken version av spelet som böckerna är till, är alla till 3:d edition eller??

Är Shadowrun Quick Start Rules nå bra eller?? Kan man köpa dessa regler och testspela?? Får man en bra insikt i spelet då??

Vilka av äventyren är bra??

/ Sir Forgal - som kom med ännu fler frågor...<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sir Forgal on 2001-02-14 17:03.</EM></FONT></P>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Powergaming och regelböjning

Striderna har också en tendens att ta 100 år...

I mina sessioner har alltid striderna gått snabbt, fartfyllt och med mycket action.

-Genesis, som visserligen struntat blankt i alla avancerade regler vad gäller fordonsstrid o.dyl. och endast använt sig av grundreglerna, med modifierade TN:s
 
Top