Nekromanti Shadowrun

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skitcool värld! Första och andra utgåvan har ospelbara regler (tredje vet jag inte, men den sägs vara spelbar). Harlequin kvalar in på topp-tre-bästa-köpta-kampanjer-någonsin-som-Krille-har-spelat.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
I tredje upplagan har Wizkids bla byggt ut färdighetsystemet så att man har en bredd av kunskapsfärdigheter som inte riktigt fanns förut.

I stort sett är SR3 förenkat och förbättrat jämfört med SR2, men i fordonskapitlet har man inkluderat en del regler som tidigare fanns i en modul (Rigger black book, tror jag) och det har medfört att fordonsreglerna kan kännas lite för avancerade (krångliga?) för att vara grundregler.

Bortsett från dessa kommentarer... Jag föredrar Shadowrun framför vilket annat cyberpunkspel som helst!
Bra eller dåligt?
Det är bra!
Bra, säger jag!

Gordeg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
En riktigt häftig miljö som utvecklas, då de har en sorts metaplott i sina suipplement. Åtminstone så att man ser att vissa stora saker påverkar världen i en rikting eller annan.

Nackdelen med Shadowrun är att det ÄR ett bökigt regelsystem (FASA's storhet låg i att skapa häftiga miljöer. Fungerande regelsystem är de väldigt dåliga på). Framförallt om man börjar blanda in magi, hacking och strid om drones (robotar) samtidigt som man kör vanlig strid. Så för spelledaren är det mycket att hålla reda på med massa olika regler.

En annan sak som är irriterande är att magireglerna har genom årens lopp ändrats mycket och ofta. Så man får helt enkelt kolla, vilket är senaste supplementet där magi beskrivs. Hur ändrar det på saker och ting...

I tidigare versioner så hade de i sina regelböcker ofta en stor del så kallad "shadowtalk", där personer i spelets miljö diskuterade det som boken handlade om. Detta gav liv åt böckerna på ett väl fungerande sätt.

Men det är i mitt tycke det bästa cyberpunkspelet.

/Ulfgeir
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Underbar miljö... Läst vissa skönlitterära verk samt regelboken. Har spelat något äventyr på något konvent för väldigt länge sedan. Rekommenderas för en som vill ha en cyberpunk miljö med twist. Det finns en bra artikel om Shadowrun i Stockholm på www.rollspel.com har jag för mig.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Harlequin till Fading Suns [OT]

"Harlequin" säger du... jag har en kompis som har den kampanjen. Tror du den går att konvertera till Fading Suns?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Bra

Ruggigt bra!

Det jag gillar med spelvärlden är att den vid första anblicken mest tycks vara ett kul och lite bisarrt påhitt, men att den djupnar ju mer man blir bekant med den.

Reglerna kan som sagt vara lite knepiga, men de har en del ganska starka fördelar! Framför allt så är regelkärnan väldigt enkel och ganska konsekvent. Det gör att man alltid kan välja att låta bli att kolla upp eventuella specialregler, om man stöter på regelproblem under spel, och improvisera istället utifrån grunderna. Chansen är god att man kommer ganska nära ändå, eller i vilket fall att det fungerar good enough.

Systemet för att skapa rollpersoner är smidigt och har bra skalor. Att inte kostnaderna för grundegenskaper och färdigheter och så stiger med högre värde (under rollpersonsgenereringen alltså) gör att man helt enkelt placerar ut värden som man tycker ser bra ut och räknar ihop summan. Man slipper konsultera lathundar och köpa steg efter steg och sånt som är trams i min bok.

När det gäller stridsreglerna så måste man komma ihåg att det är hongkongactionfeeling som de är anpassade för. Därför är till exempel reglerna för automateld extremt grova, och om man vill börja jämföra med hur det fungerar i verkligheten så får man problem. Om man däremot vill fylla luften med hett bly så fungerar stridsreglerna utmärkt.

Färdigheterna är uppdelade i aktiva färdigheter (såna som äventyrare behöver för att klara livhanken) och kunskapsfärdigheter. Eftersom man har separata pottar till dessa så kommer man alltid att ha poäng till såna färdigheter som breddar och utvecklar karaktären, typ språk, hobbyfärdigheter, områdeskunskap, obskyra specialkunskaper med mera. Om du bläddrar i boken så kolla på mallarna/arketyperna för schyssta exempel.

Jag diggar fett.

Sourcebooksen var lite torra till andra utgåvan, men de till den tredje ser mycket bättre ut.

Fråga gärna om både regler och sourcebooktips!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Shadowrun bra eller dåligt?

Än så länge har denna tråden bara lyckats frammana bra kommentarer till Shadowrun och så även i detta inlägg. Som många före mig sagt så är Shadowruns stora fördel dess miljö. Själv har jag spelat det sedan First edition och man kan bara inte annat än älska spelvärlden.

Regelsystemet tycker jag är helt godkänt. Det har vissa svagheter, själva reglerna för fordon är gjorda för biljakter, så vanliga strider där drones eller fordon förekommer så får man improvisera lite.

Annars är stridssystemet inte alltför detaljerat vilket då gör att det flyter på rätt så bra.

Systemet för cyberspace tycker jag också är bra, helst då 3 dje utgåvan. Själv har jag använt andra utgåvans cyberspace regler och det jag läst så känns det bra i alla fall.

/Honken - Som inte orkar kommentera färdigheterna då andra redan gjort det...
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Re: Saukism

Alright, jag ska i alla fall läsa igenom det och se.

Varför tror du inte att det passar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Saukism

"Varför tror du inte att det passar?"

Harlequins ståry är så central kring vissa element som finns i Shadowrun, och är svårt att överföra till Fading Suns. Varande Shadowrun så har Harlequin dessutom ett antal saker som inte finns i Fading Suns. Slutligen så känns helt enkelt äventyret inte det minsta Fading Suns.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Harlequin

Visst, man kan plocka själva grundidéen och vissa uppslag från den kampanjen, men en hel del saker är väldigt speciella för just bakgrunden till Shadowrun (och kopplingen till Earthdawn utan att avslöja för mycket). Och dessa saker går såvitt jag vet inte att göra i Fading Suns.

/Ulfgeir
 
Top