Nekromanti Shadowrun

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Skulle gärna vilja ha lite information om Sci-Fi rollspelet Shadowrun. Vilket system det är , om det är KUL och lite annat allmänt viktigt.

Just det ja , finns det Goblins i det?
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
shadowrun är ett sf-fantasy-rollspel med en massa troll, människor och cybertech i. elaka megaföretag, fula illustrationer och allmänt 80-tal.

ganska mycket som mutant, fast lite mer.. skräpigare och med fantasy-monster.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Shadowrun är ett cyberpunkspel med fantasyinslag (trollkarlar, drakar, alver...). Bakgrunden är att magi återvände till världen en bit in på 2000-talet (2010 har jag för mig), plus det gamla vanliga cyberpunkjoxet med svaga stater och starka megacorps.

För att göra saker i spelet slår man ett antal öppna T6or (får du en sexa slår du om och lägger till) motsvarande sin färdighet, och räknar hur många som kommer över en viss svårighet - lite grann som i White Wolfs spel. Ju fler som kommer över, desto bättre lyckas man.

Jag har bara spelat spelet några få gånger själv, men det verkar rätt skoj. En tredje upplaga kom ut för inte så länge sedan (1999 eller 2000 eller så).

Grundsystemet för att göra figurer i spelet är "arketyper", ungefär som i West Ends Star Wars eller TORG - man väljer en halvfärdig figur och polerar till den lite grann själv. Dock så finns det givetvis system för att göra gubbar från grunden - arketypsystemet är mer för att man snabbt ska kunna komma igång, och få lite inspiration till typiska rollpersoner (gatusamurai, utbränd magiker, shaman, fixare, hacker...).

Mig veterligen har inte spelet just goblins, fast det har orker och troll. När vissa ungdomar förvandlades till orker och troll i puberteten (på 20-talet - numera föds orker och troll normalt till ork- och trollföräldrar) kallades detta för "goblinization", men trots detta finns alltså inga goblins i normal bemärkelse.
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Jag skulle bara vilja tillägga att Shadowrun är det bästa rollspel jag spelat. Är för närvarande spelledare och har köpt alldeles för mycket supplement. Men det är svårt att undvika eftersom det är oftast kul att läsa supplementen även om man vet att man aldrig kommer att köra en kampanj m.h.a. det.

Förutom det som nämnts i tidigare poster så bör man även tillägga att de amerikanska indianerna tagit tillbaka västra halvan av Nordamerika m.h.a. magi (då de var de första at upptäcka att magin kom tillbaka p.g.a. de hade sina gamla ritualer kvar) och att alver skapat separata alvnationer.

Shadowrun har även en väldigt intressant "meta-plot" som knyter tillbaka till Earthdawn (ett rollspel som utspelar sig i magi-åldern för den som inträffar i Shadowrun). Alla äldre drakar som finns i Shadowrun har sitt ursprung där (Dunkelzahn=Mountainshadow, Lofwyr=Icewing) och det finns även alver som överlevt från denna tidsålder (Harlequin, Aine, Erhan the scribe), dessa fortsätter med de planer de hade innan magin försvann och är bland de mest kraftfulla varelserna i Shadowrun. Dessa karaktärer har dock liten eller ingen inverkan direkt på RPs utan ger bara en underbara bakgrund till spelledaren. Jag njuter av att spela Shadowrun p.g.a. den underbara bakgrunden medan mina spelare njuter av den härliga stämningen och variationen.

Jag ber om ursäkt för mitt svamlande men Shadowrun är som sagt mitt favvo spel så det är svårt att undvika.

"Watch your back. Shoot straight. Conserve ammo. And never, never, ever, cut a deal with a dragon." -Street proverb

"when you cut someone nowadays, you don't know wether they're going to bleed or leak hyraulic fluid." -Evil Eye, Tiger gang member
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
ursäkta staffan, lite fel bara.

Det bygger inte det minsta på ett "arketyp" karaktärs byggar system, det finns däremot ett antal fördiggjorda karaktärer i grundboken för nybörjare och SL att använda, men ideen bakom karaktärs byggar systemet är att det inte har några restriktioner som Yrken eller Classes. Man har fritt å blanda skills, magi, raser och concept som man vill.
T.ex kan man göra något av följande:
En Troll Magiker som är specialiserad på att bygga bomber och gillar poesi.
Människa som har 0,25 i Essence och är magiker (väldigt dumt och man kan inte använda sin magi längre, men teoretiskt sett går det).
En självmordsbenägen Dryad (metavariant av Alv) som är besatt av att äta ekorrar och skjuta bilar med slangbella.
ok, kanske lite väl dumt exempel det sista, men ni förstår.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ursäkta staffan, lite fel bara.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det bygger inte det minsta på ett "arketyp" karaktärs byggar system, det finns däremot ett antal fördiggjorda karaktärer i grundboken för nybörjare och SL att använda, men ideen bakom karaktärs byggar systemet är att det inte har några restriktioner

<hr></blockquote>


Hmm... det var ett tag sedan jag läste spelet, och det är möjligt att den aspekten har ändrats i 3rd ed, men inrycket jag fick var att arketyperna betonades tämligen starkt och att göra en "friformsrollperson" mest var ett sidospår. Men men, jag är ingen expert på Shadowrun, så...
 
Top