Nekromanti Shadowrun runt 02.30...

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Vet ni hur mosig man blir i skallen när man ska försöka köra en regelrätt strid klockan 02.30 på natten när spelledaren och spelarna är trötta.

Jag skjuter på skurken, en narrow long burst och en short wide burst...

-5 tärningar +2 för Recoil compensation, -1 tärning för att man skjuter ut ur partial cover. -2 tärningar för att man skjuter IN i partial cover. -1 tärning för att man är skadad (tagit 3 damage-boxes i physical).
Rullar tärningarna: 4 lyckade.

...Skurken har nu 7 i dodge. -1 tärningar för att han är skadad (tagit 4 physical damage boxes): 2 lyckade, så 2 tärningar går igenom vilket genererar... *pust*

...grundskada 5p för en automatkarbin. +2 i skada för 2 net-hits. +5 i skada för narrow burst. +1 i skada för att det är HP ammo. +2 i AP vilket leder till ett DV på 15 och...

...skurken har body 4, +6 tärningar för armor, +2 tärningar för HP ammo vilket leder till 12 tärningar. Av dessa 12 blir 4 lyckade, en group-edge offras, vilket leder till 8 lyckade, som sänker DV15 skadan till 7 skadetärningar...

...och med en skada på 4 så antecknar vi 7 damageboxes extra, som tillsammans med de 4 föregående leder till totalt 11 i skada, och här kan jag konstatera att skurken har 1 damagebox kvar och står således fortfarande upp med en mod på -4 på allt han tänker hitta på...

Nu kommer wide-bursten...

...och sen är spelare 1 färdig med sin första handling. Sen ska spelare 2, 3, 4 och 7 skurkar göra sina handlingar. Som dessutom får helt olika initiativ p.g.a. att de blir skadade kors och tvärs genom striden. Sen när ALLA har handlat, så har den första initiative passen försvunnit. Då ska alla göra sin ANDRA initiativ pass.

Blir man inte knäpp?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Blir man inte knäpp?
Jo. Oavsett tid på dygnet. Och nu har jag gått med på att spelleda Chronopia, som är skitcoolt, med dess originalsystem, som suger hästballe. En halvtimme för att spela igenom en strid, liksom. WTF? Fem minuter kan jag gå med på, om det är viktigt. Kanske tio. Är det inte en viktig strid så tycker jag att två minuter är i grövsta laget.

Jag vet inte vad lösningen är, utom att modda regelsystemet. Men med Shadowrun är det i min erfarenhet dödfött, så det är bättre att slänga ut det helt. Vete tusan hur jag skall fixa Chronopia. En lösning kan vara att låta alla slå sitt färdighetsslag och låta den som slår högst beskriva hur de vinner striden. Slår någon bad guy högst så beskriver du hur de förlorar den. Men dina spelare kan bli sura för att deras häftiga utrustning och cyberware inte har någon effekt.

Det sorgliga är att de flesta tycker att det här är kul, och sådana som vi, som blir knäppa av det, är i minoritet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
De flesta tycker inte att det är kul, de flesta spelar med dåliga system av gammal vana. Långa strider kan vara väldigt roligt, men bara i bra och tydliga system. Shadowrun är helt paj, medan BRP helt enkelt har undermåliga konfliktregler.

Ingen gillar dåliga system, men man kan älska hobbyn så mycket att man kan spela med dåliga system om man inte känner till några bättre.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Och man kan vara så hemma i systemet att inte ens Shadowrun upplevs som så värst trögt, i alla fall inte värre än att det roliga i att frossa i världen, rollpersonerna och kampanjen ändå får mest uppmärksamhet.

Jag spelade Shadowrun mycket under många år, och då hade vi faktiskt, tro det eller ej, rätt bra flyt i striderna, trots att vi spelade i princip regelrätt.

Men om jag hade varit ny med systemet nu så hade jag nog inte velat ta i det med tång. TSOY FTW!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, det är väl en rätt stor grej, att man kan lära sig ett system så väl att t.o.m. Rolemaster har flyt (Nightowl hävdade det en gång i alla fall, fast jag är tveksam :gremsmile: ).

Fast strid i BRP? Om det inte är Stormbringer 5/ELRIC! så är det långsamt, oavsett hur rutinerad man är.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Som sagt.. se till att dina spelare kan alla regler och du med.. då är det inga problem med striden i shadowrun.. har aldrig uppleft att den varit speciellt komplicerad.. men iof.. vi har timglas som säger hur lång tid en spelare har på sig o bestämma sig vad han ska göra och börja rulla tärningar.. =) gillar striderna i shadowrun väldigt mycket.. =)
 
Top