Nekromanti Shadowrun och en massa spelar hjälp!

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Jag har nyligen skaffat SF Rollspelet Shadowrun. Jag har spenderat över 900kr på böcker, och min rollspelsgrupp är väldigt envisa. Dom vill bara ha splatta någon hit, skjuta något dit och så vidare...

Jag som spelledare har rent ut sagt skittråkigt! Jag vill ha magi, mystik och lite spänning, men dom är kobolder! Dom vill bara ha öveergödda muskelpaket på tre meter, som har akimbo Panther-Cannons. Nu sitter jag här med dom här böckerna, och har inget att göra av dom! Jag har glömt bort allt utom skadesystemet, och mina spelare vill börja spela det igen! Jag orkar aldrig läsa igenom allt igen, och även om jag gör det så slutar det med att antingen jag eller spelarna blir sura (oftast jag).

Sedan är det alltid jag som måste vara spelledare (gäller inte bara sci-fi rollspel, utan SAMTLIGA spel). Nu senast hade jag skrivit ett äventyr på 8 A4 (texten var av storlek 10). Det skulle vara skrämmande och spännande, och det skulle det ha blivit om dom inte ruinerat mitt fruktansvärda slit IGEN! Jag gör kartor, handling, monster, intriger och stämning men dom förstör det alltid! Jag betalar alltid alla böcker själv, jag har skissat på sammanlagt 9-10 olika rollspel, vi har spelat samtliga men aldrig att det går som jag vill! Dom säger bara dåliga skämt och fnissar som småtjejer! Det enda jag kräver är lite variation, lite respekt, kanske ett litet "Det här var kul" eller "Du har gjort ett bra arbete" men allt dom bryr sig om är hur skadad deras gubbe blev, och hur mycket poäng dom har att lägga på uppgraderingar till den..... Nu senaste rollspelsmötet spelade dom 8-bitars Nintendo i ungefär 8 timmar och endast ett rollspelsäventyr som jag fick spelleda. AAARRRGGGHHH!!!!!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


-klipper lite-
Jag som spelledare har rent ut sagt skittråkigt! Jag vill ha magi, mystik och lite spänning, men dom är kobolder! Dom vill bara ha öveergödda muskelpaket på tre meter, som har akimbo Panther-Cannons. Nu sitter jag här med dom här böckerna, och har inget att göra av dom! Jag har glömt bort allt utom skadesystemet, och mina spelare vill börja spela det igen! Jag orkar aldrig läsa igenom allt igen, och även om jag gör det så slutar det med att antingen jag eller spelarna blir sura (oftast jag).
-/klipper lite-


<hr></blockquote>



Asså på sätt och vis har jag samma problem, många av mina spelare spelar "Gung-ho" och "Guns Blazing" typer av karaktärer. Jag har börjat köra med att om mina karaktärer skaffar sig "Panther Assault Cannons" då kommer även motståndarna att ha det. Jag är nämligen lite emot att ha SLP som är "kanon föda", jag tycker att varje strid ska vara hård, och spännande.

Vad gäller mystik tycker jag det är en ganska svår stämning att framkalla...

/Honken
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
en massa spelar hjälp! [rätt lång]

"Jag har nyligen skaffat SF Rollspelet Shadowrun. /.../ Dom vill bara ha splatta någon hit, skjuta något dit och så vidare..."
Och? SR är väl ett bra rollspel för det? /images/icons/smile.gif Om du vill att de ska undvika strider mer så sätt upp skadenivån ett steg. Från t.ex. S till D.. Vet inte hur bra det funkar, då jag själv bara <STRIKE>är</STRIKE>... var spelare.. I SR tål man nästa lite väl löjligt mycket.. Fast det var roligt att tåla mycket som spelare, det kan jag lova..

"Jag vill ha magi, mystik och lite spänning, men dom är kobolder! Dom vill bara ha öveergödda muskelpaket på tre meter, som har akimbo Panther-Cannons..."
Själv ogillade jag att mina spelare hade stora vapen och rustningar i DoD så jag gjorde om det hela.. Ni springer de omkring med klubbor och dolkar och har som enda skydd läderharnesk.. Smart sätt att styra spelarna? Det passade i.a.f. in bättre på hur jag ville att DoD-världen fungerade..
Själv har jag inte hört talas om "Panther-Cannons".. Min SL frågade mig mer vad jag ville att mitt cyber skulle göra och gav förslag på vad jag skulle köpa.. Vapen gjorde han likadant med.. Automat-hagelbrakare fick vi knappt välja för att de var så bra.. Vi visste faktiskt inte ens att det fanns förrän han påpekade att de var för bra.. /images/icons/smile.gif

Låt spelarna få ha sina karaktärer.. Arbeta inte emot dem utan följ med dem.. Styr de sakta genom att lätt införa införa magi, mystik och spänning.. Kör inte igång stenhårt med alla punkter utan ta det var för sig..

"Nu senast hade jag skrivit ett äventyr på 8 A4 (texten var av storlek 10). Det skulle vara skrämmande och spännande, och det skulle det ha blivit om dom inte ruinerat mitt fruktansvärda slit IGEN!"
Låter som överarbetning från din sida.. 8 sidor ren text?! Det borde vara anteckningar till 10-25 äventyr om jag skrivit äventyren.. Om de bara vill skjuta borde det ju inte vara så svårt att hitta på äventyr? Kör på simpla skjuta-maffiabossen-på-uppdrag-från-annan-maffiaboss-uppdrag och släng in dina välarbetade äventyr var 2:a-4:e gång som en liten variation från deras favvoäventyr.. Inte så bra tips detta som kommer, men släng dit lite mer visuella saker som handouts och välgjorda översiktskartor så att de ser att du lagt ner lite tid..

"Jag betalar alltid alla böcker själv,"
Det hårda livet som SL.. Å andra sidan får du en massa böcker som är roliga att läsa. Bilda en förening så kan ni få pengar till böcker.. Dessutom får man rabatt på vissa ställen..

"jag har skissat på sammanlagt 9-10 olika rollspel, vi har spelat samtliga men aldrig att det går som jag vill!"
Du har skissat på rollspel och ni har redan spelat dem? Kanske lite fel metod..? Är något inte välgjort så bemöts det sämre.. Dessutom så hinner man aldrig fästa sig vid något.. Varken värld eller karaktär.. Fråga vilket rollspel de tycker är roligast bland de som du själv tycker är roligast att spelleda och kör bara på dem ett tag..
Göra ett äventyr är som att skriva ett tal/föreläsning (i.a.f. mitt äventyrsgörande). Det absolut viktigaste är början och slutet.. Det däremellan är inte så viktigt, består av mest blaj.. Ett försök att ta sig från just början till slutet.. Du kan ha några overhead-bilder (metafor, icke att förknippas med metahuman) som stödjer dig i form av SLP, kartor och handouts.. Det senare använder jag själv (tyvärr) allt för sällan..

"Dom säger bara dåliga skämt och fnissar som småtjejer!"
Hur ofta brukar ni spela rollspel och hur länge har ni spelat det? För det låter lite som oss och vi har spelat i... ett antal år.. Vi brukar inte köra såå seriöst, om vi nu inte ser att SL verkligen anstränger sig.. Å andra sidan så gillar dina spelare förfarande köra slashar-äventyr, så jag vet inte..

"Det enda jag kräver är lite variation, lite respekt, kanske ett litet 'Det här var kul' eller 'Du har gjort ett bra arbete'"
Variation: Det får du som SL fixa till.. Låt de möta okroppsliga andar.. Då är deras miniguns rätt värdelösa.. Vapen som slår ut cybernetic, varelser som använder magi m.m. Överdriv inte.. De ska helst ha en ärlig chans 90% av gångerna..

Respekt: De tar dig för given va? Säg att du inte orkar vara SL någon gång så de inte bara tar det för given att du ska vara det hela tiden.. Ta ett brejk på 1-2 veckor från rollspel..
Om du märker att de är helt okoncentrerade undet spelet så avbryt det. Säg åt dem att ni lika gärna göra något annat, som spela Nintendo.. Att vara SL är som skidåkning.. Tycker du inte att det är kul behöver du inte göra det... eeh.. Ska fila lite mer på den liknelsen. /images/icons/wink.gif

Beröm: Fråga de om de tyckte att det var kul och vad som du skulle kunna förbättra.. Själv är jag väldigt nyfiken på vad spelarna tycker var kul och vad som var höjdpunkterna under speltillfället.. Ta åt dig av det de säger..
Något man skulle kunna göra på dessa forumsträffar är att spela lite rollspel efteråt.. Se hur andra SL:er och spelar.. Få lite annorlunda respons på sitt SL:ande.

"Nu senaste rollspelsmötet spelade dom 8-bitars Nintendo i ungefär 8 timmar..."
Låter lite som oss också.. 8 timmar kanske är att ta i, men vi brukar "umgås" i kanske 1-2 timmar innan vi ens sätter igång att spela.. Men umgås menar jag snacka skit, spela Liero eller Peggy Game (Javaspel jag gjort), kolla på film och spela CP-spelet eller kanske lite Magic..
Frågan är om de verkligen är intresserade av att spela rollspel.. Fråga dem.. Det kan inte skada..

Du kan också:
• Bjuda in en erfaren spelare om ni bara spelat i 1T3 år så dina spelare får se hur han/hon spelar.. Gärna någon som överspelar.. Då kanske lite smittar av sig till dina spelare.. /images/icons/wink.gif
• Härda ut tills dina spelare mognat.. De kommer säkert bli bättre.
• Försöka truga någon till att vara SL. Till sist kommer du säkert lyckas.
• Vänta tills du med tiden blir en ännu bättre SL.. Då skärper de säkert till sig.
• Gå på konvent och studera andra spelare/SL..
• Sluta spela rollspel. k, lite drastigt men vad begär du? Det här är den sista punkten och jag kom inte på något mer.. /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle ha skrivit mycket mer men glömde bort 20% i alla stycken
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
långt svar...

<blockquote><hr>dom är kobolder!<hr></blockquote>Jo, SR är ett spel som lätt och ledigt lyder ens minsta koboldinfall, men det går att göra något åt, så ta det lugnt...<blockquote><hr>Dom vill bara ha öveergödda muskelpaket på tre meter, som har akimbo Panther-Cannons<hr></blockquote>För det första: tre meter långa? Då måste de vara troll, och är de troll MÅSTE du utsätta dem för den rasism som finns i spelet. Svarar de med att bli våldsamma, kommer polisen och tar dem - de kommer inte komma undan i slutändan. Dessutom kommer varenda policlub att ta dem som varnande exempel: humanis kommer sätta deras ansikten på posters för att visa hur farliga metahumans är, och meta-policlubarna kommer att bli sura för att någon förstör deras arbete...

För det andra: en panther cannon, i SR3, har availability 16!!! Det betyder att de inte har ens i närheten av en chans att få tag på dem från början (max avail. 6). Har dina spelare värden i etiquette: street som räcker för att de ska få tag på så'na prylar? Någonsin?! I SR är det ett MÅSTE att alltid, alltid, samt alltid, använda availability och street index till fullo. Dessutom skall man tänka på att priset (med eller utan street index) bara gäller vid en legal uppgörelse, dvs när de köps i butik. Går spelarna ut och skaffar sig en enstaka kanon på ett olagligt sätt, måste de förhandla om priset. Hur mycket har dina spelare lagt på Negotiation? Normalt slår de förhandlande ett Opposed Negotiation(Opponent's Intelligence)-slag, och modiferar priset med 5-10%/lyckad till den vinnandes fördel. Har spelarna ingen färdighet kommer de förlora, stort, och det kommer kosta dem multum. Klagomålet jag fick när jag använde den taktiken första gången var "Men det står ju i reglerna att den kostar 4500 pix!!", varvid jag svarade "Nej, det står i utrustningslistan att butikspriset är 4500, läser ni resten av reglerna ser ni att priset för er är 57000". Detta gäller även cyber/bio/nanoware.<blockquote><hr>Jag har glömt bort allt utom skadesystemet<hr></blockquote>Vilken utgåva använder ni? SR3 har infört en hel del förbättringar, som i stort sätt alla går ut på att det är svårare att undvika skada. Framför får man inte combat pool så ofta, så den tenderar att ta slut innan rundan är över, och då får man ta återstående smällar med body... bara... vilket gör att de som har de numerära övertaget har... tja.. ett övertag.

Om vi ska fortsätta på "hämnas"-linjen ett tag till - för det är ju de är de idéerna en arg SL lättats tar till sig /images/icons/devil.gif - så skall det ju också nämnas att SR lätt låter SL dra tillbaka i stort sätt all sorts belöning. Rollspelade de dåligt? Ingen karma. Vadade de sig lätt genom äventyret med sina über-karaktärer? Ingen karma. Löste de alla problem med våld? Ingen karma. På sin höjd kan de få en (1) karma om de överlevde, men den kan du ju dra tillbaka med hänvisning till att de hade ihjäl en viktig SLP. Dessutom är det ganska lätt att få spelarna att tänka på RPnas rykte. Dödar de alla omkring sig? Ingen ger dem jobb. Skjuter de fixern de ska skaffa vapen från, för att han har för höga priser? Ingen vågar handla med dem igen? Ser de allmänt hotfulla ut? Ingen vågar prata med dem, och stuffer-shack verkar alltid vara stängt när de försöker handla mat. Går de bärsärk på sta'n med sina (mirakulöst) nyanskaffade PAC? Skicka FBI på dem, och tro mig: FBI har ett 7-helvetes bra magikeravdelning som kommer bessa dem till småbitar med rituell magi och Greater Elementals, och klarar de sig för bra är det bara att begära militärt understöd - framför allt ska de ha klart för sig att oavsett hur "värst" deras RP är, finns det alltid någon som är värre, och det är ett upprustningsrace de kommer att förlora. Det senare kan vara värt att säga till spelarna redan när de skapar sina karaktärer...

Men om du nu vill sluta hämnas en stund, och i stället försöker få fram dina åsikter till spelarna finns det ju bättre lösningar än de ovanstående. Försök att prata med spelarna om vad du vill ha ut av ert spelande. Säger de "näää! det vill inte vi" kan du ju välja att inte spela med dem vid just det här tillfället. Om det betyder att de blir utan spelledare, och därmed utan rollspel, kanske de tänker om. Du kan ju även sätta upp begränsningar för spelarna, så de inte skapar rollpersoner som inte lämpar sig för äventyret. Säg till spelaren som vill skapa ett cybermonster att "ett cybermonster skulle aldrig få jobbet i det här äventyret, så välj något annat". Struntar dom i det, är lösningen enkel - de får inte jobbet, alltså inget äventyr, alltså inget spel. De kan gå tillbaka till nintendo, om de nu inte kan kompromissa.

Vad gäller magi och mystik, kan du även där försöka få spelarna att förstå, att de inte kan komma undan med att panga sig rakt genom äventyret. Detta gäller speciellt magidelen, då man med lätthet kan kasta in kraftiga spirits - dessa kan inte skjutas (utom kanske med PACen, då), och om den kontrollerande magikern är kraftig nog är de halft omöjliga att använda Banishing eller Controlling på. I värsta fall kan du ju kasta på dom en free spirit - lycka till med att försöka kontrollera den. På samma sätt kan man göra med i stort sätt alla situationer. Kasta dem in i något, och gör de klart för dem att våld inte kommer fungera. Fortsätter de göra korkade saker, se hämndavdelningen ovan, eller använd den mest extrema varianten: när de skjutit exakt fel person, samla in deras rollformulär, lägg dem i en liten hög och bränn upp dem. Berätta sedan för spelarna i full detalj hur de helt plötsligt bara dör - välj själv om det är pga magi, sprängämnen, Initiate-17-physads, eller vad det nu kan vara... Förklara gärna för de förvirrade (och antagligen ganska sura) spelarna varför de dog, och hur korkade de var /images/icons/grin.gif.

Till sist finns ju den slutgiltiga lösningen: spela inte med dem tills de skärper sig - varna dem om de flamsar, och avsluta spelmötet om det börjar gå åt pipan. Kanske infinner sig stämningen en annan gång.
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Re: långt svar...

Jag har införskaffat det nyaste, SR3, och jag är faktiskt väldigt ny i Shadowrun världen. Jag vet på ett ungefär hur magieerna fungerar, jag vet hur skadesystemet fungerar och jag har ingen aning om systemet för att köpa saker. Jag har inte rört böckerna på flera månader, och jag vet inte om jag orkar läsa igenom allt igen.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fortsätter de göra korkade saker, se hämndavdelningen ovan, eller använd den mest extrema varianten: när de skjutit exakt fel person, samla in deras rollformulär, lägg dem i en liten hög och bränn upp dem.

<hr></blockquote>



Jag har faktiskt (helt ärligt!) funderat på det här. Det enda problemet var att jag varken hade en tändare eller en papperskorg att slänga askan i.


<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Har dina spelare värden i etiquette: street som räcker för att de ska få tag på så'na prylar? Någonsin?! I SR är det ett MÅSTE att alltid, alltid, samt alltid, använda availability och street index till fullo. Dessutom skall man tänka på att priset (med eller utan street index) bara gäller vid en legal uppgörelse, dvs när de köps i butik. Går spelarna ut och skaffar sig en enstaka kanon på ett olagligt sätt, måste de förhandla om priset. Hur mycket har dina spelare lagt på Negotiation?

<hr></blockquote>



Det har aldrig hänt att dom har högt i Etiquette: Street och Negotiation, så oftast så skaffar dom en lv3 kontakt med en fixare, som skaffar vapnen\utrustningen åt dom...

Dom älskar att vara troll och orcher. Om jag ska vara ärlig har jag nog glömt bort racismen mot trollen.../images/icons/crazy.gif
Angående Karma... har jag glömt bort hur det fungerar. Kalla mig glömsk, men jag har faktiskt inte lusläst boken på två månader. Jag tänker dessutom inte börja läsa den nu, för jag kommer inte att spela rollspel på ett tag. Varför?
Jo för att nu har jag gjort en deal med spelarna, att dom för en gångs skull ska fixa ett rollspel att spela, dom ska fixa lokalen och dom ska ringa telefonsamtal. För en gångs skull ska jag bara vara spelare under ett helt möte med dom.
Jag ska till och med ta med videokameran, så dom får se hur dom beter sig /images/icons/cool.gif

Tack för svaret! Jag ska tänka över det du skrivit!
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Kortare svar...

<blockquote><hr>jag har ingen aning om systemet för att köpa saker<hr></blockquote>Snabblektion: Slå Etiquette street (el.motsv) mot availability. Dela anskaffningstiden med antalet lyckade. Får man inga lyckade, går en hel period innan man kan försöka igen.<blockquote><hr>oftast så skaffar dom en lv3 kontakt med en fixare, som skaffar vapnen\utrustningen åt dom...<hr></blockquote>Jo, men då får du fråga dig hur mycket han har i etiquette/negotiation... Att få tag på en PAC, exempelvis, med availability 16 (14 dagar), bör i snitt ta 28 veckor(!!) för någon med etiquette 6 (vilket en bra fixer har). Har de en ultra-fixer, med etiquette 8 (vilket en vanlig kontakt, oavsett level, inte har), tar det 18 veckor! Reglerna gäller för alla i spelvärlden /images/icons/devil.gif<blockquote><hr>Jag ska till och med ta med videokameran, så dom får se hur dom beter sig<hr></blockquote>Utmärkt idé! Hoppas den fungerar, så ni kan återkomma till den riktigt trevliga värld Skuggspring erbjuder.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
*applådera*

Mycket bra inlägg! Det är nästan exakt så jag spelleder Shadowrun. Världen i SR är _grym_, och det är så jag spelar den. Och mina spelare uppskattar verkligen det. De gillar att få ordentligt med spö lite då och då. :)
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Va!?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

De gillar att få ordentligt med spö lite då och då. :)

<hr></blockquote>



Spelare som gillar att få spö ibland? /images/icons/yikes.gif Är du allvarlig?
Är det inte såna spelare som tål lite stryk, så länge dom kan ge mångfalt tillbaks?

Blev bara lite förvånad över att läsa det där..
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Va!?

<blockquote><hr>Spelare som gillar att få spö ibland? /images/icons/yikes.gif Är du allvarlig?<hr></blockquote>Jajjemen!! Mina är precis likadana! Det tog ett tag att komma på vad det var som gjorde att spelmötena blev spännande, roliga och uppsakattade, men i slutändan var det faktiskt så enkelt. Spelarna gillar att få stryk!! Eller, nja, de gillar en hård fight. De gillar att överleva mot alla odds. De gillar att, likt hjältar som John McLaine före dem, sönderskjutna, blodiga och med bara ett fungerande lillfinger kvar slutligen fimpa av ondingarna med något lågt trick - eftersom deras tuffa utrustning blev kvar i bilen/brann upp i lägenheten/snattades i början av äventyret av skurken.

DET är vad de gillar... De små masochisterna /images/icons/grin.gif
 
Top