Shadowrun 6ed

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag kom i ett samtal in på Shadowrun och insåg att jag helt missat att det här spelet fortfarande existerar. Gillade verkligen tidigare versioner. Men när man läser om 6ed hittar man en mängd ruggiga sågningar. Någon som spelar eller har koll?
Är sexan såhär dålig?
Lever spelet?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Både 5e och 6e är ruggigt dåliga och icke-fungerande system. Anarchy, deras lättare system är däremot riktigt kul och snabbt. Shadowrun 4e och tidigare är ju crunchiga och inte egentligen bra system. Men 5e är ospelbart dåligt med en massa mekaniker som helt enkelt inte fungerar.

Behind the scenes har det varit förskingringar och folk man lurat på pengar och grejer tydligen. Googla på Shadowrun och Frank Trollman så finns det en massa grejer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Både 5e och 6e är ruggigt dåliga och icke-fungerande system. Anarchy, deras lättare system är däremot riktigt kul och snabbt. Shadowrun 4e och tidigare är ju crunchiga och inte egentligen bra system. Men 5e är ospelbart dåligt med en massa mekaniker som helt enkelt inte fungerar.

Behind the scenes har det varit förskingringar och folk man lurat på pengar och grejer tydligen. Googla på Shadowrun och Frank Trollman så finns det en massa grejer.
Oj, tack! Låter då inte som något man ska gå och köpa... :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Vad är grejen med Shadowrun? Jag har aldrig ens bläddrar i det och min instinkt säger mig att det är skräp, en meningslös crossover mellan genrer som står bra på egna ben. Men så är jag ju en konservativ typ som inte vill utmanas av jobbiga nymodigheter 😉. Men jag gillade ju tex Oktoberlandet trots det. Varför har jag fel om Shadowrun?
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Shadowrun, halvkul värld med massa lore. Körde med Barbarians of Lemuria~hack, vilket speedade upp rejält och gjorde det bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Vad är grejen med Shadowrun? Jag har aldrig ens bläddrar i det och min instinkt säger mig att det är skräp, en meningslös crossover mellan genrer som står bra på egna ben. Men så är jag ju en konservativ typ som inte vill utmanas av jobbiga nymodigheter 😉. Men jag gillade ju Oktoberlandet trots det. Varför har jag fel om Shadowrun?
Du har liksom inte fel. Det finns tre anledningar att spela Shadowrun trots det dock:

1. En orch med en k-pist, en alvhacker och en otaku wizard är typ det normala Shadowrun partyt. Det är AMAZING camp. Vill du verkligen inte spela ett Cyborg Troll med en rosa mohawk?

2. Med det astrala planet, cyberspace och den fysiska verkligheten kan man bygga upp extremt komplexa puzzel i form av stötar/lönnmord/stölder som är superkul att lösa. Det gäller att vara paranoid, göra blinda dropoffs, göra social manipulation och planera, planera planer. Lyckas man är det 4 timmars förarbete och planering, 10 minuter spela ut en perfekt plan och sedan en timma ägnad åt att inte bli fucked over av ens arbetsgivare. Lyckas man inte förvandlas den där perfekta planen till KAOS där man kör bilar genom byggnader, troll med granatkastare löper amok och allting brinner.

3. Det är typ det perfekta mediumet för att göra samhällskritik. Du har ALLA verktygslådorna. ALLIHOP!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Väldigt mycket lore, och kul grejer att de har att det är personer i spelvärlden som diskuterar materialet.

Och det är en levande värld där saker hela tiden sker i bakgrunden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
1. En orch med en k-pist, en alvhacker och en otaku wizard är typ det normala Shadowrun partyt. Det är AMAZING camp. Vill du verkligen inte spela ett Cyborg Troll med en rosa mohawk?
Det är faktiskt inget säljargument alls för mig, tvärtom :). De andra två däremot.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Vad är grejen med Shadowrun? Jag har aldrig ens bläddrar i det och min instinkt säger mig att det är skräp, en meningslös crossover mellan genrer som står bra på egna ben. Men så är jag ju en konservativ typ som inte vill utmanas av jobbiga nymodigheter 😉. Men jag gillade ju tex Oktoberlandet trots det. Varför har jag fel om Shadowrun?
Det är inte en meningslös crossover. Det är en cool crossover, med en värld som faktiskt är mer genomtänkt än de flesta och på många sätt tar hänsyn till allt som kan göras när man har tillgång till både magi och högteknologi.
Själva spelsystemet är väl inte mycket att hänga i julgranen. Jag har ingen koll på de senaste versionerna, men i äldre upplagor så fungerar reglerna men inte mer än så.
Spelvärlden däremot är, i mitt tycke, än av de bästa rollspelsvärldar som skapats. Det finns utrymme för alla möjliga typer av äventyr beroende på vad man vill spela, samtidigt som det känns som en levande värld som inte bara finns där för rollpersonernas skull.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Vad är grejen med Shadowrun?
Om man blundar för fantasyelementen ett ögonblick så tycker jag shadowrun är det som gör cyberpunk bäst av de gamla cyberpunkspelen. Och cyberpunkbiten står sig än idag, även om det är retrovarianten av cyberpunk med neon, spegelsolglasögon och datajackar i skallen. Inte den där tråkiga flashiga apple-cyberpunken som är på modet nu för tiden.

Sen tycker jag personligen att blandningen mellan fantasy och cyberpunkt är skitcool, men jag vet att det är just det som är en dealbreaker för många =)

Det var ett kul och bra system också på sin tid (i alla fall upp till och med second edition). Menidag skulle det vara allt för crunchigt. Skulle säkert gå att göra en jäkligt bra lättvariant av det dock (har inte kollat in Anarchy än, men det står på min lista över saker att kolla upp).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om man blundar för fantasyelementen ett ögonblick så tycker jag shadowrun är det som gör cyberpunk bäst av de gamla cyberpunkspelen. Och cyberpunkbiten står sig än idag, även om det är retrovarianten av cyberpunk med neon, spegelsolglasögon och datajackar i skallen. Inte den där tråkiga flashiga apple-cyberpunken som är på modet nu för tiden.
Det är väl snarare retro-cyberpunken som är på modet, och apple-cyberpunken som är en outlier? Åtminstone på rollspelsscenen.

Rollspel som kommit på senare år/är på g som är retro-cyberpunk: Cyberpunk 2077, Shadowrun, Shadow of the Beanstalk, Cyber [M/77], Carbon 2185, The Gaia Complex, Cyber-MÖRK BORG (vad det nu heter), The Sprawl / MIDNIGHT.

Rollspel som kommit på senare år/är på g som är apple-cyberpunk: Neotech Edge.

Jag vet inte hur man ska klassa Altered Carbon, men det verkar ha så sjukt mycket "det är natt, regn och neonsken", att jag vill klassa det som retro-cyber.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Det är möjligt att det svängt och jag bara är ett par/tre/tio år efter i min uppfattning om utbudet =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Det är väl snarare retro-cyberpunken som är på modet, och apple-cyberpunken som är en outlier? Åtminstone på rollspelsscenen.

Rollspel som kommit på senare år/är på g som är retro-cyberpunk: Cyberpunk 2077, Shadowrun, Shadow of the Beanstalk, Cyber [M/77], Carbon 2185, The Gaia Complex, Cyber-MÖRK BORG (vad det nu heter), The Sprawl / MIDNIGHT.

Rollspel som kommit på senare år/är på g som är apple-cyberpunk: Neotech Edge.

Jag vet inte hur man ska klassa Altered Carbon, men det verkar ha så sjukt mycket "det är natt, regn och neonsken", att jag vill klassa det som retro-cyber.
Altered Carbon är från 90-talet, varav looken, men det är egentligen mer trans humanistiskt. Eclipse Phase är ju det icke-officiella Altered Carbon spelet med en massa koncept rakt av från böckerna.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Vad är grejen med Shadowrun? Jag har aldrig ens bläddrar i det och min instinkt säger mig att det är skräp, en meningslös crossover mellan genrer som står bra på egna ben. Men så är jag ju en konservativ typ som inte vill utmanas av jobbiga nymodigheter 😉. Men jag gillade ju tex Oktoberlandet trots det. Varför har jag fel om Shadowrun?
Du har fel för att du tänker på det som en crossover. I själva verket är detta ett cyberpunkspel som använder andra genreelement för att förstärka sina viktigaste punkter. Fantasyarterna förstärker klassperspektivet, vilket ju är helt avgörande för att något ska kunna vara cyberpunk. Magin och shamanismen fungerar som en kontrast för att framhäva teknologin och cyberverkligheten, vilket ju också är supercentralt inom cyberpunk. Deckar- och noirinslagen framhäver cyberpunkens urbana och vertikala arkitektur där det lägsta gatuplanet (eller kloakerna) hela tiden står i spänningsförhållande till de högsta tornen där de superrika lever.

Det är tyvärr jättevanligt att cyberpunk förvandlas till en transhuman onanisession där man vältrar sig i weirdtech. Not so Shadowrun. Det är en av världens absolut bästa settings med enormt mycket lore. Jag är dålig på senare Shadowrun, men när spelet kom var det jämförelsevis *väldigt* socialt medvetet när det gäller klass- och rasfrågor. Tyvärr var det också tidstypiskt sexistiskt på en del ställen, men jag gissar att det berodde på att man helt enkelt var blind för det, snarare än att man struntade i det.

Reglerna till de första fyra upplagorna är bra satt i sina respektive historiska kontexter. Man måste komma ihåg att Shadowrun aldrig strävat efter att vara som andra spel. Det är liksom ett mindset där man syr spelfiktionen väldigt noga, och den mekaniska trovärdigheten är viktigare än flyt och snabbhet i spelandet. Därför är det helt som det ska att en del färdighetsslag kan dra in fyra olika färdighetsvärden, eller att det tar fem minuter att walk the fire. Det finns en del quirks i 1--3, det är sant, men de är mer av den sort som ger ett spel lite identitet än något som inte fungerar. Fjärde upplagan (jag har bara 4A) vann lite priser och är en bra bok, men jag tycker dels att spelsystemet blev lite tråkigare, dels att flytten från wired till wireless cyberpunk är ett generellt nerköp rent speltekniskt. Jag har inte läst 5:an och bara kollat in nybörjarboxen till 6:an. Det som brukar hända med Catalysts produkter är att de får sjukt mycket skit i början. Sen gör tyskarna en reviderad och jättebra översättning, och så ger Catalyst ut en revidering på engelska som tas emot bättre. Shadowrun-communityt är jättestort och generellt väldigt spelmekaniskt kunnigt och intresserat. De brukar följa sitt spel in i den nya upplagan tämligen mangrant till sist. Emellertid är communityt så pass stort att det också finns subcommunitys för de olika upplagorna. Där är 3:an den som har det största communityt.

Sammanfattningsvis bland rollspelsvärldens stora varumärken efter dnd, och helt klart ett av de allra mest intressanta. Det finns enormt mycket material både i form av regler, setting, äventyr, romaner, figurer, appar etc. etc. etc. Min favorit är första upplagan. Shadowrun är också det spel jag totalt sett har flest böcker till i min hylla!

Bästa,

C
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Det blir lite off topic här, men om man är intresserad och är typen som vill ha mycket material skulle jag föreslå 2nd ed som har mest material till sig inkluderande en massa äventyr. Dock är tekniken inte upp to date med vår verklighet så eventuellt vill man kanske kolla in några senare grundregler och sourcebooks om man inte vill ha retrokänslan.

Reglerna i 2nd ed är crunchiga och det är mycket att hålla reda på med magin och cyberrymdandet men det går.
 
Top