Nekromanti Shadowrun 2nd vs. 3rd

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hur stora är skillnaderna mellan andra och tredje (nyaste) utgåvan av Shadowrun? Tillräckligt stora för att det ska vara värt att skaffa tredje? För stora för att man ska kunna använda nya böcker till andra gamla till tredje?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Jag har personligen aldrig kört 2nd (började med 3rd direkt), men den största skillnaden lär vara att skills hanteras på ett bra mycket smartare sätt. Såg en lista över skillnader någonstans, ska se om jag kan leta upp den.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Skillnaderna är störst i hur man hanterar färdigheter. Egentligen är skillanderna inte särskilt stora. Det har hänt lite med dice pools, en del cybernetik har bytt namn och, besvärjelser har fått lite ändrade namn och värden. På det hela taget är det inga omvälvande förändringar. Skillnaderna upplever jag inte som riktigt lika stora som mellan upplaga ett och två. Dock tycker jag att tredje upplagan är bättre upplagd, har en hel del finputsningar som gör reglerna trevligare och mer konsekventa.
Personligen tycker jag att tredje upplagan är ett bra köp, men kan ärligt talat inte säga att det är så stor skillnad att man häpnar. Möjligen skulle det vara att boken har ett index som nästen funkar, vilket inte hör till vanligheten i produkter från Fasa.
Värden och skalor på värden är i stort sett desamma, så det är inge större problem att använda gamla produkter. Fast jag tycker nog att man kan skaffa Shadowrun Companion, för att få ett litet vettigare sätt att skapa karaktärer än prioritetssystemet, som jag tycker känns lite märkligt. Jag tror nog att det inte ska vara några problem att använda nya böcker till andra upplagan (första kan dock kanske innebära vissa problem).

/Daniel Andersson
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag har andra utgåvan och några böcker till den (bland annat Companion - poängsystemet är ju rätt mycket bättre än prioritetssystemet EMM), så det är därför jag undrar. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Jag kan inte se att du kommer att få några större problem, rent regeltekniskt i alla fall, med produkter skrivna efter tredje utgåvan. Inte heller kommer det att vara några problem att använda de gamla produkterna om du väljer att köpa trean. Detta gäller även Companion, även om regelskillnaderna kanske märks lite tydligare där, i och med att färdigheterna varit de som förändrats mest. Men jag har svårt att se att skillnaderna skulle vara så stora att det inte skulle fungera.

/ Daniel
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag har bara spelat 3rd men det har sagts mig att Matrix fungerar mycket snabbare. Trots det kan man fortfarande åka och köpa den där pizzan under tiden som deckern håller på.

_öRn
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Då skulle du spelat det under första utgåvan. Hade man med en decker då, fick man anordna eget åttatimmarspass om han skulle ta sig in i ett lätt och öppet system för att kolla om hissen funkade! /images/icons/wink.gif Att penetrera och ta kontroll över system blev som en egen kampanj i äventyret.

/ Daniel
 
Top