Shadowdark lirare i Sverige

hur många gånger som helst Så länge de inte misslyckas med den?
Exakt så - det finns inga spellslots eller liknande, utan man kan använda en besvärjelse tills man misslyckas (varvid man måste vila 8h för att få tillbaka den).

Sen finns det olika regler för vad som händer om man får en critical fail, beroende på om man är wizard eller priest.

Last edited:
Hur många gånger som helst tills de misslyckas, då är den "bränd" tills efter en lång vila. Beroende på grupp så brukar jag köra att man lyckas minst en gång innan man kan bränna den, lite tråkigt för tex en one-shot att rulla dåligt och inte ha några spells kvar, men det är en smaksak :) Finns ju luck tokens med ifall man kör med sånt!

Hur många gånger som helst tills de misslyckas, då är den "bränd" tills efter en lång vila. Beroende på grupp så brukar jag köra att man lyckas minst en gång innan man kan bränna den, lite tråkigt för tex en one-shot att rulla dåligt och inte ha några spells kvar, men det är en smaksak :) Finns ju luck tokens med ifall man kör med sånt!
Jag har höjt svårighetsgraden så att en tier 1-besvärjelse har DC12, tier 2 har DC13 osv.

Jag har höjt svårighetsgraden så att en tier 1-besvärjelse har DC12, tier 2 har DC13 osv.
Det som är härligt med enkla ramverk, man kan ändra på dem till de passar tonen och känslan man är ute efter. Har kört äventyr/områden med magisk amplifiering där allt har dubbel effekt men allt under ~5 är ett missöde och/eller att allt rullas i nästa nivås missödestabell, när luck tokens är slut är så blir varje tärningsslag gällande magi riktigt spännande.

Ja, GCN är rätt balans mellan seriöst spelande och meta-skämt för min del. Brukar lyssna på det när jag cyklar eller gymmar vilket alltid får mig att se ut som en jäkla tok när jag inte kan hålla mig för skratt mitt i ett marklyft eller på löpbandet eller nått.

Ja, GCN är rätt balans mellan seriöst spelande och meta-skämt för min del. Brukar lyssna på det när jag cyklar eller gymmar vilket alltid får mig att se ut som en jäkla tok när jag inte kan hålla mig för skratt mitt i ett marklyft eller på löpbandet eller nått.
Been there, done that 😀 Jag framstod nog som en galen person när jag lyssnade på GCN:s Dragonbane one-shots på bussen och ömsom log stort, ömsom skrattade.

Lyssnade precis, känns lite storytelling spel med ganska mycket räls, men som underhållning utmärkt, narrationen sublim och spännande skruvat innehåll!
Jag har aldrig kunnat lyssna på AP:s, men upptyckte nyligen att det funkar bättre för mig med mer producerade och "förberedda" (dvs kanske inte scriptade, men ~coachade~) händelseförlopp.
Blir ju mer åt radioteater-hållet, men som underhållning ger det mig mer än att sitta och höra på fem dudes som försöker överrösta varandra med halvtrötta spaningar och sexskämt över discord...!

Wow, avsnitt 6 var till och med ännu bättre!
Haha, snabb på bollen släptes väl nyss?!
Blir ju mer åt radioteater-hållet, men som underhållning ger det mig mer än att sitta och höra på fem dudes som försöker överrösta varandra med halvtrötta spaningar och sexskämt över discord...!
Håller i stort med, testlyssnat på massvis med AP det du beskriver stöter man på titt som tätt, att se andra bara spela utan produktionsvärden och lite samförståelse för det är underhållning man skapar ser jag inte tjusningen i heller. Min stora behållning är dock en annan och det är att se olika system spelas och få inspiration samtidigt jag blir lite underhållen, där Mystery Quest är en favorit, one-shots i nya system hela tiden, britisk humor istället för det enligt mig trötsamma amerikanska, extra relevant nu då dom precis spelat en hel del Shadowdark!

Haha, snabb på bollen släptes väl nyss?!

Håller i stort med, testlyssnat på massvis med AP det du beskriver stöter man på titt som tätt, att se andra bara spela utan produktionsvärden och lite samförståelse för det är underhållning man skapar ser jag inte tjusningen i heller. Min stora behållning är dock en annan och det är att se olika system spelas och få inspiration samtidigt jag blir lite underhållen, där Mystery Quest är en favorit, one-shots i nya system hela tiden, britisk humor istället för det enligt mig trötsamma amerikanska, extra relevant nu då dom precis spelat en hel del Shadowdark!
16 timmar sedan, ju :D

Mystery Quest är en av mina favoriter också :)

Back