Shadowdark lirare i Sverige

Ja varför inte, intriger och maktspel i en miljö man kan hållas ansvarig i är något helt annat, vilket ålderspann är de i? Kräver ändå en viss mognad och livserfarenhet för att tycka stadsäventyr är kul. Om man inte kör det som vanliga dungar/monster i stadsmiljö förstås.
15 är medelåldern. Tänker att det går att anpassa, kommer nog inte bli några shakespearianska klanfejder direkt, men lite lönnmord på en maskerad kan vi nog få till!

Jag sitter i båten om jag ska fortsätta släppa äventyr till Drakar och Demoner, eller om jag ska gå över till något OSR som Shadowdark.

Jag äger Shadowdark, men var inte superimpad av boken (är mycket van med Dungeon Crawl Classics) när jag kollade igenom den första gången. Dock har jag ju inte spelat spelet! Det kanske är asbra :)

Hur stor är marknaden för Shadowdark? Jag skriver ju primärt grottkräl som äventyr. Därav mitt företagsnamn Grottkräl 😄

Last edited:
Jag sitter i båten om jag ska fortsätta släppa äventyr till Drakar och Demoner, eller om jag ska gå över till något OSR som Shadowdark.

Jag äger Shadowdark, men var inte superimpad av boken (är mycket van med Dungeon Crawl Classics) när jag kollade igenom den första gången. Dock har jag ju inte spelat spelet! Det kanske är asbra :)

Hur stor är marknaden för Shadowdark? Jag skriver ju primärt grottkräl som äventyr. Därav mitt företagsnamn Grottkräl 😄
Den är rätt stor, communityt är det som många lyfter som en av bokens styrkor (och noterar att många Kickstarters osv kan rida vågen och är nära nog garanterade att gå i hamn).

För mig var det lite coin flip mellan Shadowdark och DCC, tycker de i stort är rätt närliggande. En sak som avgjorde för mig var att jag behövde ett system för ungdomar och var rädd att magisystemet i DCC skulle vara något för intrikat för dem.

Edit: Om man kör DCC och är bekväm med det så tycker jag inte man behöver Shadowdark. Däremot så är det som sagt lite "i tiden" och tror marknaden fortfarande är i växar-fasen, så finns en poäng att skriva för det.

Last edited:
Shadowdark har mycket momentum nu och grottkrälandet är centralt i det! Ett system som inte är så imponerande på pappret men flyter bra när man spelar med låg börda hos SL, testa ett grottkräl i det och se ifall det känns kul att skriva för. Tror i mångt och mycke att det dyker upp så mycket produkter till Shadowdark är just att stilen regelboken och Kelseys äventyr är skriven i är så pass simpel och välstrukturerad att det känns lätt att närma sig och skriva eget. Skulle inte kalla det asbra men fångar men jobbar enkelhet och apofeni (se mönster där det inte finns något) på ett sätt som sätter igång iaf min fantasi. Men varför inte skriva till DCC då? Kan väl förstå iofs att om man vill nå ut med sina äventyr, så kan det väl vara lite svårare, kan tänka mig att det är lite mer mättat efter alla år.
För mig var det lite coin flip mellan Shadowdark och DCC, tycker de i stort är rätt närliggande. En sak som avgjorde för mig var att jag behövde ett system för ungdomar och var rädd att magisystemet i DCC skulle vara något för intrikat för dem.
Edit: Om man kör DCC och är bekväm med det så tycker jag inte man behöver Shadowdark. Däremot så är det som sagt lite "i tiden" och tror marknaden fortfarande är i växar-fasen, så finns en poäng att skriva för det.
Har aldrig spelat men har läst igenom DCC, mycket kul läsning, klart ett spel för mig! Men likt dig @verlandes. så behövde jag något lite mindre gonzo för att spela öppet bord rollspel med nybörjare med och upplever att Shadowdark går väldigt snabbt att greppa! Men anser de ganska lika men med lite olika fokus, finns tydlig inspiration i SD från DCC.

Trial of the Slime Lord var svinkul! Precis lagom för en one-shot. Jag fick visserligen hjälpa dem en aning på traven för att vi skulle hinna bli klara i tid, men jag är övertygad om att de hade kommit på det själva tids nog.

Trial of the Slime Lord var svinkul! Precis lagom för en one-shot. Jag fick visserligen hjälpa dem en aning på traven för att vi skulle hinna bli klara i tid, men jag är övertygad om att de hade kommit på det själva tids nog.
Slängde du på vargarna på slutet? Jag tycker de blir lite väl apropå och har kapat dem när jag kört äventyret!

Back