Shadowdark lirare i Sverige

Imponerande med tankte på forskning om minskande koncentrationsspan! Tycker det blir kaos i mina spelgrupper och då är vi oftast ca 4 och alla i medelåldern. Haha, 16 känns som en upplevelse helt klart! Blir nästan lite som ett sådant Braunstein spel där det blir subplots mellan individer och gruppering som man inte kan ha koll på för det sker minst 4 konversationer alltid samtidigt.
Det blir ju helt klart ett annat sorts spel än när jag spelar med mina vuxna kamrater, mer fokus på grottkräl, fällor och skatter. Men lyckas ändå klämma in lite mysterier och narrativ här och där!

Men för att återgå till huvudfrågan svenska Shadowdark-lirare: min uppfattning är att de som redan är inbitna OSR-spelare inte hittar något nytt som lockar i Shadowdark och att många 5e-spelare är alltför lojala sitt system för att vilja byta.

Har därtill noterat att en del skriver av Shadowdarks framgångar som enbart en lyckad marknadsföring och att det mest handlar om att spelskaparen är sympatisk (en kritik som jag för övrigt inte tror en manlig spelskapare hade behövt utstå).

Men för att återgå till huvudfrågan svenska Shadowdark-lirare: min uppfattning är att de som redan är inbitna OSR-spelare inte hittar något nytt som lockar i Shadowdark och att många 5e-spelare är alltför lojala sitt system för att vilja byta.

Har därtill noterat att en del skriver av Shadowdarks framgångar som enbart en lyckad marknadsföring och att det mest handlar om att spelskaparen är sympatisk (en kritik som jag för övrigt inte tror en manlig spelskapare hade behövt utstå).
Håller helt med i att de redan inne i OSR redan har sitt valda system oavsett om det är supersimpelt som Cairn eller Knave eller om man i princip bara spelar gammal DnD som i Old-school essentials. Shadowdark är ju ingen DnD 5e dödare direkt (tror inte riktigt på sådana koncept, det är mer ett sluttande plan ner i reaktivitet och irrelevans som jag ser det) men tror ändå det lockar från båda lägrena och nya spelare.

Att Kelsey är sympatisk och det är bra marknadsfört är inte irrelevant, men det går lätt att slå hål på det med att andra kickstartern fick ihop dubbelt mot första och att communityt är så levande och sprudlande. Ja, det finns en klart könsmässig aspekt att vara medveten om i kritiken, är ju en ganska "gubbig" industri om man generaliserar. Men tror mycket av Kelseys styrkor finns i vem hon är och vad hon kommer ifrån, uppväxt i Gygax trakter och hade en av hans spelare som GM i sin ungdom, hon är bra på layout och bra på att fånga känslan av gammel-DnD men med moderna inslag.

Att Kelsey är sympatisk och det är bra marknadsfört är inte irrelevant, men det går lätt att slå hål på det med att andra kickstartern fick ihop dubbelt mot första och att communityt är så levande och sprudlande. Ja, det finns en klart könsmässig aspekt att vara medveten om i kritiken, är ju en ganska "gubbig" industri om man generaliserar. Men tror mycket av Kelseys styrkor finns i vem hon är och vad hon kommer ifrån, uppväxt i Gygax trakter och hade en av hans spelare som GM i sin ungdom, hon är bra på layout och bra på att fånga känslan av gammel-DnD men med moderna inslag.
Jag förstår det också som att hon spenderade åratal med att speltesta Shadowdark på konvent och byggde ett community, samt att hon redan innan var en framgångsrik äventyrsförfattare. Sammantaget motsäger detta ju tesen att hon bara är en "d&d-youtuber som kom från ingenstans"!

Last edited:
Väntar också på att ha allt i handen gällande Western reaches, läser bäst och får bäst idéer när jag notera och markera i fysiska böcker (jag vet, hädelse för vissa, använder iaf bara blyerts). Hade helt klart missat Into the Wyrd and Wild och Cess & Citadel, du får gärna komma med en åsikt vad du tycker om dom!
Att notera om dessa böcker är att de är system neutrala men att de lämpar sig väldigt bra för just Shadowdarks avskalade regelsystem. Jag tycker att bägge dessa böcker helt helt briljanta. Fyllda till brädden med mörka, mystiska och bisarra varelser, omgivningar och föremål. De bjuder också på processer. Wyrd and Wild för vildmarksutforskning (främst för skogar), och Cess and Citadel för urbana äventyr. Detta tillsammans med en verktygslåda av valfria regler som man kan mixa och matcha gör dessa produkter till de två böcker jag anser kan vara de bästa rollspelsböckerna jag äger i dagsläget.

Av de två tycker jag Into the Cess and Citadel är strået vassare men detta kan vara för att den släpptes senare och att författaren därmed var lite mer varm i kläderna och fick bättre struktur på saker och ting.

Att jag valde Shadowdark nu var för att jag startade i en ny spelgrupp där de andra kom från bakgrunder i moderna, men klassiska, rollspel så som Drakar och Demoner, Dungeons and Dragons 5e och Pathfinder 2e. Som en mer inbiten OSR-spelare ville jag inte spelleda någon av dessa spel men ville samtidigt att mina spelare skulle känna sig någotsånär bekväma och inte kasta in dem i de djupare B/X-vattnen. Med det sagt har jag bara väntat på en ursäkt att få spela Shadowdark så det blev ju bra för alla inblandade... Hoppas jag i alla fall.

Att jag valde Shadowdark nu var för att jag startade i en ny spelgrupp där de andra kom från bakgrunder i moderna, men klassiska, rollspel så som Drakar och Demoner, Dungeons and Dragons 5e och Pathfinder 2e. Som en mer inbiten OSR-spelare ville jag inte spelleda någon av dessa spel men ville samtidigt att mina spelare skulle känna sig någotsånär bekväma och inte kasta in dem i de djupare B/X-vattnen. Med det sagt har jag bara väntat på en ursäkt att få spela Shadowdark så det blev ju bra för alla inblandade... Hoppas jag i alla fall.
Låter som en klok kompromiss! Shadowdark är ju något av ett mellanting, har själv försökt ge mig på OSE men känner inte riktigt att det fastnar eller att jag blir lockad att spela/spelleda. Men har plockat många delar därifrån till mina spel t.ex moral regler, gillar inte rulla en Wisdom check som test på moral.

Låter som en klok kompromiss! Shadowdark är ju något av ett mellanting, har själv försökt ge mig på OSE men känner inte riktigt att det fastnar eller att jag blir lockad att spela/spelleda. Men har plockat många delar därifrån till mina spel t.ex moral regler, gillar inte rulla en Wisdom check som test på moral.
Jag var spelare i några Dolmenwood-äventyr och kände genast att jag saknade de moderna designval som finns i Shadowdark. Det är ju en smaksak, men jag vill ha så få rörliga delar som möjligt runt spelbordet!

Jag hörde om Shadowdark i samband med den ursprungliga Kickstartern, funderade på att backa den, men det fanns så mycket annat att lägga pengarna då, så jag avstod. Sedan föll det mer eller mindre i glömska till jag pratade med @verlandes. på vår Nördhelg. Nu ska jag köra The Hideous Halls of Mugdulglub på lördagens Nördhäng och se vad deltagarna tycker om det :) Jag har satt gränsen vid 6 spelare, så att alla får sina stunder i rampljuset. Jag tycker egentligen inte det är något problem att köra stora grupper, förutom det där att var och en får ganska lite tid att skina,

Nu ska jag köra The Hideous Halls of Mugdulglub på lördagens Nördhäng och se vad deltagarna tycker om det :) Jag har satt gränsen vid 6 spelare, så att alla får sina stunder i rampljuset. Jag tycker egentligen inte det är något problem att köra stora grupper, förutom det där att var och en får ganska lite tid att skina,
Härligt, har en nedkortad 4 timmars version av I6 Ravenloft för en sista gång på söndag som halloween special, ingen har lyckats döda honom ännu men med återkommande spelare så börjar dom bli bättre och vem vet, kanske denna gång! Öppet bord så får se hur många som kommer, men brukar begränsa till 6, helst färre, då vi spelar över discord och alla inte har radiodisciplin...
Idag startade vi äventyret i Tal-Yools djungel! Ungdomarna verkar aspepp, var lite nervös att djungeltemat inte skulle landa, men de är helpå!
Så jäkla fett med djungeläventyr, Tomb of Annihalation var egentligen det enda äventyr som fångat min uppmärksamhet i DnD 5e, men efter jag läst det så gick det över. Ser fram emot att slänga in mina spelar själv i Tal-yools djungler och skohorna in "Expedition to the barrier peaks" för en liten science fantasy chock.

Så jäkla fett med djungeläventyr, Tomb of Annihalation var egentligen det enda äventyr som fångat min uppmärksamhet i DnD 5e, men efter jag läst det så gick det över. Ser fram emot att slänga in mina spelar själv i Tal-yools djungler och skohorna in "Expedition to the barrier peaks" för en liten science fantasy chock.
Äventyret innehåller redan en del sci fi-element - finns mystiska tempel lite här och var som huserar "void creatures" med tydligt utomjordiskt ursprung!

Jag hörde om Shadowdark i samband med den ursprungliga Kickstartern, funderade på att backa den, men det fanns så mycket annat att lägga pengarna då, så jag avstod. Sedan föll det mer eller mindre i glömska till jag pratade med @verlandes. på vår Nördhelg. Nu ska jag köra The Hideous Halls of Mugdulglub på lördagens Nördhäng och se vad deltagarna tycker om det :) Jag har satt gränsen vid 6 spelare, så att alla får sina stunder i rampljuset. Jag tycker egentligen inte det är något problem att köra stora grupper, förutom det där att var och en får ganska lite tid att skina,
Det blev 8 spelare, men det gjorde inte så mycket. Den ständiga initiativordningen hjälpte mycket! Vi hade svinkul! Så himla enkelt att spelleda när man inte behöver läsa drivor av brödtext och när spelarna inte behöver "spela rollformuläret". Det gick med andra ord mycket bra :) På torsdag ska jag köra Trial of the Slime Lord på den lokala fritidsgården.

Det blev 8 spelare, men det gjorde inte så mycket. Den ständiga initiativordningen hjälpte mycket! Vi hade svinkul! Så himla enkelt att spelleda när man inte behöver läsa drivor av brödtext och när spelarna inte behöver "spela rollformuläret". Det gick med andra ord mycket bra :) På torsdag ska jag köra Trial of the Slime Lord på den lokala fritidsgården.
Initiativordningen är verkligen ett bra redskap när man har många spelare, i synnerhet yngre. Utan den hade jag inte kunnat ha så stora grupper som jag har!

Vill ha rapport hur många rollpersoner du dödar under Trial of the Slime Lord. Antar att du har koll på Shadowdarklings, där du kan rulla fram ett helt tjog 0-nivåare på ingen tid alls!

Last edited:
Vill ha rapport hur många rollpersoner du dödar under Trial of the Slime Lord. Antar att du har koll på Shadowdarklings, där du kan rulla fram ett helt tjog 0-nivåare på ingen tid alls!
Ursmidigt verktyg! Jag genererade 6 ark á 4 karaktärer. Spännande att se hur många som fastnar i köttkvarnen.

Fan vad kul! Tycker Kelsey och Joseph R Lewis som både har liknande stil är grymma på layout och informationshantering, bara man är lite erfaren får man det man behöver och resten är improv från SL! Preppar precis Trial of the slime lord som amouche bouche att bryta av en kampanj med inspirerad av att Mystery quest körde det!
Initiativordningen är verkligen ett bra redskap när man har många spelare, i synnerhet yngre. Utan den hade jag inte kunnat ha så stora grupper som jag har!

Har inte tänkt på att SDs initiativ hade den fördelen, har sällan så stora grupper. Men nu skall jag fan testa! Vill också ha en rapport hur det gick!
Ooo, annat tips: i Cursed Scroll 3 finns en tabell över hur nya rollpersoner dyker upp, jättefiffig när man kör gatlopp!
Ett annat tips direkt taget från mystery quest är ju att alla som slängs ner är kidnappade bybor som skall offras till Raka ooku, Spelledaren Tom hade slumpmässiga relationer mellan level-0 karaktärerna för att göra deras död mer betydelsefull (tex brorsa, lånat stora summor av) och jag kommer även slänga med slumpmässig roll i byn (tex skarprättare, nyhetsutropare, skitskyfflare, borgmästare). Mest för att min grupp gillar prompts man kan spela ut!

Curser scroll 6: city of masks släpptes till alla backers ikväll! Är riktigt sugen på ett stadsäventyr nu efter mycket skog och mörker i mina kampanjer. Väl systematiserat och ser jävligt spelbart ut med mycket kul små trådar, se om man hinner den innan Arkand släps!

Curser scroll 6: city of masks släpptes till alla backers ikväll! Är riktigt sugen på ett stadsäventyr nu efter mycket skog och mörker i mina kampanjer. Väl systematiserat och ser jävligt spelbart ut med mycket kul små trådar, se om man hinner den innan Arkand släps!
Skumläst lite - finns röster i min ungdomsgrupp som vill ta en paus från grottkräl och fighter, kanske provar att slänga in dem i lite stadsäventyr!

Skumläst lite - finns röster i min ungdomsgrupp som vill ta en paus från grottkräl och fighter, kanske provar att slänga in dem i lite stadsäventyr!
Ja varför inte, intriger och maktspel i en miljö man kan hållas ansvarig i är något helt annat, vilket ålderspann är de i? Kräver ändå en viss mognad och livserfarenhet för att tycka stadsäventyr är kul. Om man inte kör det som vanliga dungar/monster i stadsmiljö förstås.

Back