Shadowdark lirare i Sverige

Kraftsoppa

Trädgårdsmästaren
Nu när Shadowdark faktiskt finns i Sverige att köpa och Western reaches kickstartern börjar rullas ut så smått i PDF form, finns det några här som spelar systemet Shadowdark och vad spelar ni i för värld/äventyr? Den befintliga världen genom Cursed scrolls eller kör ni annat?

Har själv mest använt det till att köra gamla DnD moduler (Hittills, I6 Ravenloft, Caverns of Thracia och S2 White plume mountain) och en del mindre äventyr. Funkar bra rakt upp och ned utan att göra några större konversioner.

(Bär en inre önskan att faktiskt använda Shadowdark och då särskilt Western reaches till va det var menat som, någon form av öppet bord, west marches, många spelare och spelledare kampanj. Men har inte underlaget för något sådant så tänkte försöka plantera fröet här!)

Last edited:
Jag spelleder Shadowdark för ungdomar på biblioteket sedan snart två år tillbaka och har därtill kört det för min vanliga grupp ett par gånger, samt på några konvent (höll nyligen ett öppet spelbord kring The Hideous Halls of Mugdulblub Nördhelg Norrtälje som anordnades av @Rangertheman )

Har kört en del från Cursed Scroll-zinen och ska på onsdag starta hexkrälet från CS4. Har även kört lite andra OSR-äventyr och ett par äldre moduler (bland annat I6 Ravenloft).

Tycker bra om systemet, ser det som ett utmärkt bruksspel. Gör inget supernytt, men är väldigt tydligt, välpaketerat och snabbt till bords.

Här är förresten reklamflyern jag gjorde för bibliotekets Rollspelsklubb, utformad som en liten äventyrsplats till Shadowdark med karta baserad på Nyköpings stadsbibliotek.

Edit: Angående spelvärld så är vi i något slags lös fritolkning av Deep Country från spelet Electric Bastionland, där jag slänger in alla möjliga fantasydungeons. En av spelgrupperna har precis nått fram till staden Bastion och därmed lämnat fantasymiljön.

Last edited:
Jag spelleder Shadowdark för ungdomar på biblioteket sedan snart två år tillbaka och har därtill kört det för min vanliga grupp ett par gånger, samt på några konvent (höll nyligen ett öppet spelbord kring The Hideous Halls of Mugdulblub Nördhelg Norrtälje som anordnades av @Rangertheman )

Har kört en del från Cursed Scroll-zinen och ska på onsdag starta hexkrälet från CS4. Har även kört lite andra OSR-äventyr och ett par äldre moduler (bland annat I6 Ravenloft).

Tycker bra om systemet, ser det som ett utmärkt bruksspel. Gör inget supernytt, men är väldigt tydligt, välpaketerat och snabbt till bords.

Här är förresten reklamflyern jag gjorde för bibliotekets Rollspelsklubb, i form av en liten äventyrsplats till Shadowdark med karta baserad på Nyköpings stadsbibliotek.

Edit: Angående spelvärld så är vi i något slags lös fritolkning av Deep Country från spelet Electric Bastionland, där jag slänger in alla möjliga fantasydungeons. En av spelgrupperna har precis nått fram till staden Bastion och därmed lämnat fantasymiljön.
Härligt, använder det mycket liknande och är själv i startgroparna att spela lite med ungdomar inom min kommun på biblan. Kul att höra att andra lirar det och anordnar mer publikt spelande kring det!

Helt klar avundsjuk på att på starta ett hexkräl med CS4, men måste avsluta lite pågående kampanjer innan jag kan ta mig tid. Håller med om systemet, det de gör bra är att mixa nytt med gammalt och inte försöka innovera samt att det är koncist, Kelsey är helt klart en duktig kommunikatör, man får det man behöver i så få ord som möjligt. Enkelt och lätt att lära ut!

P.S. Haha, läser in flera tolkningar i flyerns "Spela Dungeon & Dragons liknande rollspel", man vill locka brett och få folk att testa men vill ändå inte riktigt spela DnD.

(Många beröringspunkter här men gör en liknande grej med Sambon med spelgrupp där vi spelar Into the odd äventyret/reglerna i "The iron coral" med inslag av Shadowdark)

P.S. Haha, läser in flera tolkningar i flyerns "Spela Dungeon & Dragons liknande rollspel", man vill locka brett och få folk att testa men vill ändå inte riktigt spela DnD.
Det är exakt så ängsligt som du beskriver det, haha! Tanken var att "Dungeons and Dragons-liknande" lockar fler än bara "rollspel", men vem vet.
(Många beröringspunkter här men gör en liknande grej med Sambon med spelgrupp där vi spelar Into the odd äventyret/reglerna i "The iron coral" med inslag av Shadowdark)
Vi körde faktiskt (en förkortad variant av) Järnkorallen innan de kunde ta ett skepp till Bastion!
Helt klar avundsjuk på att på starta ett hexkräl med CS4
Det var rentav i Strahd von Zarovichs bibliotek som de först läste om urvampyren Obe-Ixx av Azarumme, som ju håller hus i djungeln där CS4 utspelar sig!

Last edited:
Jag funderar lite på att försöka styra om vår Daggerheart-kampanj till Shadowdark. Jag älskar Daggerheart, men merparten av spelarna är ganska reaktiva i sin spelstil och det funkar dåligt med play to find out och gemensamt världsbyggande. Plus att de inte är så superintresserad av att lära sig mer om systemet, och då passar det nog bättre med ett enklare system. Vi får se... Nästa spelmöte är tänkt att vara nästa söndag.

Jag satt och lekte lite i Foundry igår :)

Foundry.png

Jag funderar lite på att försöka styra om vår Daggerheart-kampanj till Shadowdark. Jag älskar Daggerheart, men merparten av spelarna är ganska reaktiva i sin spelstil och det funkar dåligt med play to find out och gemensamt världsbyggande. Plus att de inte är så superintresserad av att lära sig mer om systemet, och då passar det nog bättre med ett enklare system. Vi får se... Nästa spelmöte är tänkt att vara nästa söndag.
Sitter i en liknande sits med en av mina grupper, tror inte dom läst en sida i en regelbok sen vi började spela tillsammans och dom har svårt att koppla ihop sig med världen och lägga lite energi på världsbyggande. Spelar DnD 5e 2014 idag, till mitt stora förtret, men skall försöka överföra kampanjen till SD eller ge det ett rimlig slut innan nyåret, sen tvinga dom att läsa lite och vara proaktiva, mycket lättare i Shadowdark.

Jag satt och lekte lite i Foundry igår :)

View attachment 26615
MUGDULBLUB! Har kört det äventyret flera gånger, tycker mycket om det!

Kul Shadowdark-adjacent sidenote, förresten: håller på att skriva mitt nästa Kutulu-äventyr och har därför anlitat Yuri Perkowski-Domingos (som gjort ett flertal av Shadowdarks illustrationer) för ett gäng bilder.
1000022093.jpg

Last edited:
Hur mycket backade du av Western Reaches, förresten? För mig återstod inte jättemycket av min "rollspelsbudget", så jag backade bara Cursed Scrolls 4-6 fysiskt, och la till Western Reaches-böckerna digitalt.

Lite bitter över att man inte kunde backa enskilda nummer utav snyggutgåvorna av Cursed Scrolls, hade verkligen velat ha Diablerie i den versionen, men kunde inte rättfärdiga att köpa samtliga...!

Hur mycket backade du av Western Reaches, förresten? För mig återstod inte jättemycket av min "rollspelsbudget", så jag backade bara Cursed Scrolls 4-6 fysiskt, och la till Western Reaches-böckerna digitalt.

Lite bitter över att man inte kunde backa enskilda nummer utav snyggutgåvorna av Cursed Scrolls, hade verkligen velat ha Diablerie i den versionen, men kunde inte rättfärdiga att köpa samtliga...!
Fläskade på 2lök med karta och allt, lär blir skitdyr frakt med så budgeten är spräckt bortom all rim & reson... Men då har jag iaf förbundit mig till en DnD retroklon för en rimlig framtid frammåt, klart den som tilltalar mig mest iaf! Tur för privatekonomin att man inte är så lockad av specialutgåvorna...

Fläskade på 2lök med karta och allt, lär blir skitdyr frakt med så budgeten är spräckt bortom all rim & reson... Men då har jag iaf förbundit mig till en DnD retroklon för en rimlig framtid frammåt, klart den som tilltalar mig mest iaf! Tur för privatekonomin att man inte är så lockad av specialutgåvorna...
Jag brukar också vara rätt obrydd, men just det äventyret vore kul att ha inbundet!

Back