Nekromanti Shógun RPG system

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Konnichi wa, Kabukimono!

Som sagt är det jag som satt in alla inlägg om Sho´gun RPG på min polares användare, men nu har jag en egen som ni ser.
Det var så att jag har några nya funderingar kring system.
Jag har ett system som är en variant på Neogames system, som är därmed ganska omfattande. Jag har också ett annat som är baserat på T100:or och är därmed inte alls lika detaljerat som det andra. Frågan är vilket jag skall ta? Själv tycker jag att alltför detaljerade regler gör spelandet till en massa bläddrande i böcker, vilket typ alltid inträffar i strider med Neogames-systemet. Då är det bättre med ett mindre detaljerat men ungefär lika omfattande, som det andra jag hade var. Tycker ni som jag, att ju mindre regler det finns desto mer rollspelande blir det, eller är jag bara allmänt urblåst?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Regelsystem..

Som jag uppfattar situationen är det väldigt individuellt; vissa SL:are vill gärna betrakta tärningen som allsmäktig, andra låter tärningen bestämma i de flesta fall och slår ofta dolt, så att de kan ändra resultatet om det blir osannolikt/omotiverat (som min fina Vikingkaraktär som var riktigt duktig på att spöa skiten ur folk och hade överlevt ett flertal stora strider, bara för att fumla till sin attack och dö för att en gammal reumatisk gubbe, på något outgrundligt sätt lyckas få sitt rostiga svärd genom min ringbrynja. *suck*).. och så har vi ju dom som helt enkelt använder reglerna som riktmedel, men bestämmer det mesta själv.

Personligen föredrar jag ett snabbt och lätt regelverk, med tillägg för att utöka realismen. Grädde på moset alltså.
En fruktansvärt irriterande sak är ju förstås att slå i boken under händelserika scener (vanligtvis strider). Spelarna tenderar att förlora tålamodet (och intresset) efter ett halvdussin *blädder, blädder* "ska bara kolla en sak här.." *blädder*..
Sånt kan ju iofs avhjälpas med en Warhammer-liknande regelpapper (alltså ett löst tillägg till boken, eller en sida som man lätt hittar igen) för "saker-man-behöver-ofta-och-inte-ids-slå-i-boken-för-att-hitta"..

Vilket av T6 och T100-systemen som är bättre kan ju diskuteras..

//MiDNiGHT. - som har en massa hemska minnen av bokstavstolkande rollspelare.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Sengoku...

Kolla in Sengokus regler. De är baserade på Fuzion systemet. Hela det regelsystemet går att ladda ner på www.thefuze.net . Det bra med det regelsystemet är att det är oerhört versatilt!

Kolla gärna in det...

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Se till så att SL kan ge nån form av bonus åt spelare som har RPat bra under äventyret och gör strider livsfarliga precis som i Eon eller N2.

///Werrin -Som För övrigt har Tokugawa Ieyasu som SL
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Neeej...

Jag tänkte eftersom det sytemet är så jävla bra (!) så kan du studera det för insppiration. Sno är ett fult ord! KOLLA IN DET! Det är väldigt bra det spelet...

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Sno?

"Låna", ska det heta. Och det kan vara acceptabelt om tyngdpunkten i ditt rollspel ligger i beskrivningen av världen, samhället, rollpersonen etc.
Ett eget system kan ju vara att föredra, MEN - det är lätt att ett eget komplicerat system blir direkt DÅLIGT, och då hade det ju förstås varit bättre att "låna"..

//MiDNiGHT.
 
Top