Nekromanti Sf vs Fantasy 2

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"eftersom jag kom in på en Arthur C Clarke-novellperiod rätt lagom till att den serien började, och sen råkade det fortsätta med Lone Wolf and Cub, Love Hina"

Vilken underlig väg att vandra. Fran Clarke till en arg kalr med svär doch barnvagn och sedan en glasögontomte med ett pseudoharmen som spöar upp honom. Fanns det en röd tråd?


Storuggla, Motokoär nog sötast
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Angående trilogier så står det på baksidan av min upplaga av sista boken i Liftarens Guide-serien (femte boken) följande kommentar: "Boken som totalt omdefinierar begreppet trilogi!".
På min står det något i stil med "Part five of the increasingly inaccurately named Hitch-hiker's Guide to the Galaxy Trilogy."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilken underlig väg att vandra. Fran Clarke till en arg kalr med svär doch barnvagn och sedan en glasögontomte med ett pseudoharmen som spöar upp honom. Fanns det en röd tråd?"

Näpp. :gremwink:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
fantasy für allen

här kommer jag, den inbitne fantasy nörden... :gremwink: just för tillfället kommer jag inte läsa någon sf iaf.

nåväl, böcker som inte är i serier eller är någelunda korta serier inom fantasy:

allt av Jonathan Carroll , riktigt cool författar som fler borde läsa, alla böcker är fristående har jag för mig

sedan kan man ju nämna tad williams, hans otherland och memory, sorrow and thorne är riktigt bra, se väl att otherland är Sci-Fi... sedan har han skrivit den helt underbara The War of the Flowers som är en ensam bok mne som jag skulle vilja läsa mycket mera ifrån...

sedan finns ju Robin Hobb vars serier är relativt korta...

sedean vill jag slå ett slag för John Zakour & Lawrence Ganem bok The Plutonium Blonde som är en hel cool bok om en Dick Tracy liknande snubbe i framtiden

//Netfeed, som tycker att alla skall läsa A Song Of Ice And Fire
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: fantasy für allen

Jo, självklart finns det mycket helt underbar fantasy också. Och jag står nog på fantasysidan om linjen fortfarande, även om klyftan mellan fantasy och sf minskade när jag läste Ender's game.

har bara läst första boken i Robin Hobbs fjärrskådartrilogi (visst heter den så?) av de böcker du rekomenderat här... men jag blev lite sugen på Tad williams. Förresten, är memory sorrow and thorne en avslutad serie? The War of the Flowers blev jag lite sugen på också, fast jag väntar nog tills den kommer i vanlig pocket (för det gör den väl?) innan jag köper den, annars är ju den inbundna versionen mer värd än storpocketen.

//Netfeed, som tycker att alla skall läsa A Song Of Ice And Fire
Håller med.

/Balderk, som snart ska göra en sf-beställning
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: fantasy for aliens?

Egentligen skriver jag det här inlägget för att rubriken är så trevlig, men vafaen...

Ibland undrar jag om det inte borde vara förbjudet att bli författare om man har en ordbehandlare. Ibland känns det som att ju nyare en bok är, desto mer ordbajs innehåller den. Liksom, när man talar om att serier är relativt korta, då har man seriöst svårt att komma till saken.

Jag saknar den hederliga gamla novellen. När jag tittar tillbaka i mina novellsamlingar så upptäcker jag ofta att en fyrasidors novell har mer handling och mer att säga än en hel serie Robert Jordan.

Fast å andra sidan, genom att låsa fast en klase kolhydrater i papper, och inte släppa ut dem i koldioxidkretsloppet igen, så gör man förmodligen naturen en tjänst att skaffa en massa ordbajsade böcker. Förmodligen håller man BNP uppe också.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: fantasy for aliens?

Jag saknar den hederliga gamla novellen. När jag tittar tillbaka i mina novellsamlingar så upptäcker jag ofta att en fyrasidors novell har mer handling och mer att säga än en hel serie Robert Jordan.

word
 
Top