Nekromanti SF tips: Nights Dawn Trilogy

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Ville bara ge ett litet tips till den som letar efter en brutalt bra värld och kampanj att spela SF rollspel i. Ta en titt i Peter F Hamiltons Nights Dawn Trilogy (3 feta böcker a 1250 sidor st). Läs första 5 sidorna i bokhandeln och du är hooked :gremwink:. Det finns en handbook utgiven till böckerna som i princip går att använda direkt som ett supplement vilket är suveränt. Innehåller massa data om världar, teknologi och karaktärer.
Jag önskar jag hade mer fritid så jag själv kunde göra något vettigt av de många kalasidéer som finns där.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Tack för tipset

Hoppas att de finns på biblioteket så jag slipper köpa... Supplementet måste jag nog köpa iaf, finns det på SF-bokhandeln?
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: Tack för tipset

Den finns på SF bokhandeln. Vetefan om de har böckerna på bibblan. Isf är det ett bra bibliotek och du får tipsa mig om det ;)
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jo tanken har slagit mig också. Tyvärr tror jag att det finns ett gäng rollspelsentusiaster som hakat på den idén redan. PÅ Hamiltons hemsida (tror jag det var) öste det in frågor huruvida han skulle sälja rättigheterna till ett rollspel i Night's Dawn världen. Man kan undra om the confederation handbook skrevs som en teaser för olika rollspelsmakare.

Förutom Night's Dawn böckerna och The Confederation Handbook skulle jag även vilja tipsa om novellsamlingen A Second Chance At Eden. En samling berättelser som utspelar sig i Night's Dawn världen (innan, under och efter huvudstoryn i grundböckerna). Jag tyckte att denna samling även den var helt underbar. Bland annat får man en djupare inblick i colla koncept såsom affinity bonds och skapandet av den intelligenta biotek konstruktionen Eden.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Ah, dags att leta efter den sidan ;)
Jag hade faktiskt tänkt införskaffa A second chance at Eden snarast. Jag läste ganska nyligen ut 3e boken i trilogin så jag har inte hunnit mer direkt.

Det är nog hur som helst klart intressantare att "spela" innan och under de händelser som utspelar sig i trilogin. Efteråt blir det lite "speciellt" s.a.s.

Kul att fler uppskattar "världen"
 
Top