Nekromanti SF, kultur och datorspel...

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Personligen anser jag inte något datorspel kan kallas rollspel, inte ens de som benämns som CRPG, och definitivt inte ett plattformsspel (och blivande FPS) som detta tydligen är. Inte heller är det baserat på en rollspelsvärld eller har inspirerat till ett rollspel, återigen vad jag vet, jag har inte ens hört talas om det förut. Så redan på den punkten faller det utanför detta forums område.

Utöver detta så kan man hålla en lång diskussion utan något slut om huruvida datorspel kan räknas som kultur. Personligen är jag tveksam (även om jag egentligen är hyfsat liberal på den punkten alltsomoftast) men tänker väl inte säga emot om någon vill kalla det för det. Skulle jag välja så skulle jag alltså inte tillåta denna tråd av den anledningen heller.

Men, så länge det är en engångsföreteelse och ingen annan har något problem med det så tänker jag låta tråden vara öppen.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Nu kanske det var lite av strategisk list för att hålla denna tråden öppen, eller också var det ett misstag när du skrev "... eller har inspirerat till ett rollspel...".

En mycket bra idé, frågan är om det skulle bli något bra av det, det beror på hur mycket man lägger till i pereferin kring rymden och inte bara koncentrerar sig på Samus och hennes dräkt.
Man kan ju slänga in några regionsregeringar. Är trött på att hela jorden skulle vara en nation, istället är det en värld av flera nationer med en del gemensamma mål och därför bör det finnas någon form av kongress med representanter från alla jordens länder. Några internationellt styrda planeter (koloniserade för forskningssyfte), några mäktiga terroristnätverk som har möjlighet till rymdfärder och sådant (kanske de är påväg till en avlägsen planet för att kolonisera denna).

För att göra allt mer hädelserikt kan värden vara sådär 500 år innan jorden beräknas vara obebolig.

/Seinet Wintermute - Har tenta idag på Fourier-, Laplace och Z-transformerna
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
nu har du fel....

att inte betrakta konst i digital form som konst är väl ändå lite trångsynt.... ? jag kan utan problem lägga upp minst ett datorspel på top tio listan över "verk med sf&f anknytning"
tidigare har det inte varit problem att diskutera datorspel med anknytning till sf&f på det här forumet? givet är att det inte passar på tex. eon-forumet, men här passar det alldeles utmärkt!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag har aldrig fel

Jag har alltid rätt, mina åsikter är lag.

Så, när vi har det avklarat så bör terminologin som det diskuteras kring vara korrekt också, för att möjliggöra en kommunikation inom samma referensramar. Jag skrev kultur och inte konst, vilket jag iaf inte ställer likhetstecken mellan. I övrigt är det inget jag tänker diskutera om på dessa forum, vill man hålla metadiskussioner om konst eller kultur och vad som är vad så kan man leta upp ett mer passande forum för detta. Det finns många konstkännare som älskar att diskutera definitionen av konst, jag är inte en av dem - jag anser det tämligen meningslöst då alla ändå har sin egen definition.

Sen till den praktiska frågan, som öht är den enda jag tänker diskutera här, är vad som detta forum är till för. Jag säger det som jag skrev i mina tidigare inlägg, och det som även står i detta forums beskrivning (som man lätt hittar genom att klicka på Forumsinformation längst upp på trådlistningssidan, eller under forumets titel på huvudsidan). Detta forum är till för diskussion om SF- och Fantasy-kultur som har någon sorts anknytning till rollspel. Så enkelt är det. Finns det nån anknytning till rollspel och det kan definieras som Fantasy eller SF samt kultur så passar det in här. Varför ska det ha anknytning till rollspel? Helt enkelt för att vi driver ett rollspelsforum och inget annat.

I detta fallet har datorspelet i fråga inget att göra med rollspel på något sätt, alltså har det egentligen inget här att göra. Mycket simpel ekvation egentligen.
Det är snarare när det diskuteras någon cool SF-film som inte har något med rollspel att göra, eller målningar av Bauer som det börjar komma in på hårklyverier. Hur mkt har de med rollspel att göra egentligen, förutom om man påpekar att det vore kul att ha det som omslagsbild, eller undra om det finns ett färdigt rollspel för den filmen. Vi brukar dock vara ganska förlåtande på det för att inte störa diskussionen, men i detta fall borde jag ha stängt tråden för länge sen. Det är snarare främst för att låta diskussionen om vad som passar in på forumet vara öppen som tråden hittills har lämnats orörd.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag har aldrig fel

skulle det inte vara bättre att hålla detta forum till bara "sf och fantasy kultur" och hoppa över "med rollspels anknytning"? för hittills så tycker jag att nästan inget på detta forumet har rollspels anknyttning...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: nu har du fel....

jag kan utan problem lägga upp minst ett datorspel på top tio listan över "verk med sf&f anknytning"

På top tio? Nyfiken! (Jag utgår från att du menar att det är top tio-listan över handlingen, men det kanske är top tio-listan på det bästa du vet?)
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
ok

jag läste inte hela def. av detta forumet, utan antog att dess titel (sf&f kultur) beskrev vilka diskussioner som fick hållas här. en aning märkligt att ha detta forum OCH ett för rollspel, men det är givetvis helt upp till er som driver allt detta....

så. ja du hade rätt i detta fallet.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
låt oss kalla det "handlingen"

eller rättare sagt, den abstrakta enhet som får mig att känna... uppskattning? eller något i den stilen. Star Wars är "bra". allt jag känner för startreck däremot är en lätt uttråkning, så det ser jag som "dåligt"

till listan då.... torterarens skugga hamnar där. forever war likaså. och för spelet? kan du säga "fall" "out" "två" =) lysande underhållning! moralkakor! tusen roliga referenser! som upplevelse bättre än all star-träck i galaxen...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
JAAAA FALLOUT!

Spelar det just nu! Fan, jag har bara 2-3 kulor kvar, men jag SKA döda dom 4 sista wanamingosarna, med spjut, spark, klubba och sprängmedel!

Dessutom gillar jag äktenskapscenen, följt av en fruga som vägrar lämna en, eller hålla sig på avstånd.. Den är så underbart briljant skön. Jag är förälskad i den. /images/icons/love.gif
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: ok

Om du hade tittat lite längre upp så hade du sett att det står www.rollspel.nu, vilket tyder på att hela webbplatsen har med rollspel att göra. Så varför skulle vi då ha ett forum för enbart kulturdiskussion?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Jag har aldrig fel

Är det inte bättre att stänga forumet helt och hänvisa till annan plats till för just diskussion om allt inom kultur istället? För att vända på resonemanget liksom. Detta är, och kommer alltid att förbli, en rollspelswebbplats och därför är det rollspel som ska diskuteras eller åtminstonde något i periferin.

Eller ska vi bli tvungna att öppna matlagningsforum också, eftersom det har talats om matlagning nån gång i Eon-forumet och alla äter ju mat, och eftersom det har talats om musik här så måste vi öppna ett musik-forum och sen måste vi ju öppna ett forum för diskussion om trumpeter, eftersom någon pratar om trumpeter i musikforumet.... Eller, det kanske inte är så vi ska göra?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: ok

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Så varför skulle vi då ha ett forum för enbart kulturdiskussion?

<hr></blockquote>


Men....
Är inte rollspel kultur då???/images/icons/grin.gif
Eller det borde det vara i alla fall... Hellre rollspel än opera..../images/icons/spook.gif
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: ok

Som sagt vad som kan definieras som kultur är inget jag har intresse av att diskutera, så det håller jag mig utanför.

Anser du att rollspel är kultur och vill prata rollspel så vad är det för fel på rollspelsforumet? Vi behöver väl inte ha ett speciellt forum för diskussion av rollspel för de som anser det vara en kulturform? Det skulle på något sätt antyda att bara viss typ av rollspel är kultur och då blir det ändå konstigare.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag har aldrig fel

det sa jag inte men jag menar "ge mig tips om en bra fantasyserie"
hur mkt har det med rollspel att göra?
ja ser ingen anknytning till rollspel men det får vara kvar...

eller den topicen jag startade för ett halvår till ett år sedan om "vilket bästa Sci-fi spelet är"
rollspels anlnytning noll...

så mkt av det som postats här har VÄLDIGT lite med rollspel att göra igentligen
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: JAAAA FALLOUT!

tycker att det bästa på spelet är när man lyckas ta sig tillbaks, det är en randomevent, till fallout 1 och sabba vattenchipet :gremtongue:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Jag har aldrig fel

Att du bryter mot forumets inriktning är alltså en orsak till att vi ska ta upp allting i hela världen på vår rollspelswebbplats? Och det logiska i det är?

Som sagt, vi vill inte bryta diskussioner mer än nödvändigt, men syftet med forumet är just att tala om övriga kulturyttringar inom genrerna SF och Fantasy i anknytning med ens rollspelande. Jag ber helt enkelt alla besökare att respektera vår inriktning som rollspelssida, men vi kommer inte för det nitisk rensa ut allt som inte uppenbarligen har med rollspel att göra. Dels för att vi inte har resurserna för det, dels för att det skulle bli väldigt svårt att avgöra vad som har med rollspel att göra eller inte men framförallt för att det bara skulle skapa en otrevlig stämning.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tråden uppdelad

Eftersom metadiskussionen om vad SF- och Fantasy-kulturforumet är till för har väldigt lite med Seinets originaltråd att göra så delade jag upp dem.

Egentligen bör denna tråd också ha flyttats till www.rollspel.nu-forumet eftersom det är en diskussion om själva forumet. Men eftersom den började här och jag inte vill förvirra alltför mycket så låter jag den vara kvar här, tills vidare.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: ok

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det skulle på något sätt antyda att bara viss typ av rollspel är kultur och då blir det ändå konstigare. t

<hr></blockquote>


Jo, att påstå att ett spel är bättre än ett annat torde väl skapa ... en hel del liv./images/icons/grin.gif Fast ok
Jag ger väl mig nu då
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Rollspels-inspirerade dataspel.

Håller med dig om att inte dataspel ingår i rollspelkategorin. Men kan tänka mig att det finns en del som är mer eler mindre inspirerade av rollspelsiden t. ex Diablo, Vampire & så vidare.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Allt som diskuteras om SF- och Fantasykultur på det här forumet är inte rollspelsrelaterat. Jag ser inte detta som ett problem, och antagligen ingen annan heller.

Saken är den att många rollspelare är intresserad av SF och Fantasy, och hämtar också inspiration ifrån detta till sitt rollspelande. Och jag anser att denna inspiration även kan komma ifrån datorspel.

Så länge det inte stör någon tycker jag att detta forum kan vara öppet för det mesta inom SF och Fantasy.
 
Top