NYHET SF-Bokhandeln gör sin första aktieutdelning

mrund

Kummelgast
För två år sedan gjorde SF-Bokhandeln en lyckad nyemission i syfte att kunna investera och expandera. En Linköpingsbutik har sedan dess tillkommit och visat sig mycket lönsam. Jag hade aldrig köpt några aktier förut annat än genom fonder, men jag slog till på några poster bara för att jag är gammal nöjd kund sedan 80-talet. Två år senare är det nu bolagsstämma på gång, och styrelsen föreslår en utdelning på 14 kronor per post. Det innebär en årlig avkastning på 2,1% till delägarna. Kunde ha varit sämre, och jag tror det blir mer nästa år. Så jag behåller mina aktier.

Firman är inte börsnoterad, så för att köpa in sig i den måste man antingen vända sig till en nuvarande delägare eller vänta på nästa nyemission.

SF-Bokhandeln är någonting mycket märkligt i dagens Sverige, nämligen landets lönsammaste bokaffär.

Vilket nog till mycket stor del beror på att det bara delvis är en bokaffär.

Jag köpte ju inga aktier i vid nyemissionen så har ju inte tillgång till samma typ av ekonomisk insikt som jag i vart fall antar att ägarna får ta del av. Men i Göteborgsbutiken så är ju stora delar av övervåningen dedikerat till allt möjligt nördkultur-relaterat krimskrams, ofta med rätt rejäla prislappar.

Hur stor del av SF-bokhandelns lönsamhet som är böcker och vad som är annat vet jag såklart inte, men det är nog inte bokförsäljningen som står för framgångsreceptet.

Hur stor del av SF-bokhandelns lönsamhet som är böcker och vad som är annat vet jag såklart inte, men det är nog inte bokförsäljningen som står för framgångsreceptet.
I Götebogsbutikens ungdom hördes någon gång att det var DVD försäljningen ( främst av manga) som gjorde att det gick runt. Sedan dess har det ju blivit väldigt mycket prylar.

I Götebogsbutikens ungdom hördes någon gång att det var DVD försäljningen ( främst av manga) som gjorde att det gick runt. Sedan dess har det ju blivit väldigt mycket prylar.
Malmöbutiken har så vitt jag förstått varit väldigt lukrativt – och lär väl fortsätta vara det så länge den svenska kronan är så mycket svagare än den danska, så att det är billigare för Köpenhamnsbona med tågbiljett + SF-bok än att gå på Faraos cigarer.

Back