Sexistiska S&S-bilder?

Status
Not open for further replies.

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Nu är jag ingen akademiker som kan uttrycka mig i korrekta genusteori termer men det handlar om maktbalans i bilderna och hur män och kvinnor framställs . Som i bilden jag postade här i tråden .

Varför måste den kvinnan som uppenbart skall räddas av mannen vara sexualiserad och halvnaken och iförd stringtrosor , måste hon vara naken för att framstå som ett offer ?

Varför måste det vara mannen som är den uppenbara hjälten i bilden och kvinnan som måste vara den svaga som skall räddas an den starke MANLIGE hjälten i nån sorts ultimate malr power fantasy . Varför kan inte kvinnan vara den aktiva starka parten i bilden och rädda mannen ?

Varför måste häxan vara sexualiserad med delar av hennes bröst synliga och iförd ett höftskynke som är smått nedhasat på ett suggestivt sätt ?
Behöver man vara halvnaken för att frammana demoner om man är kvinna , är det ett krav för att demonen skall lyssna ?

Bilden är full med sunkig och sexistisk fantasy estetik .
Ja, man behöver inte kunna genusteori för att se att han kör hårt på kvinnor som våp och heroiska män. Det är det som är sunk.

Att de är halvnakna är helt egalt. Jag läser inte rollspel för att titta på lår och rumpor, och förstår inte riktigt vad det tillför. Men det är inte heller ett problem.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, man behöver inte kunna genusteori för att se att han kör hårt på kvinnor som våp och heroiska män. Det är det som är sunk.
Tyvärr är vår verklighet ännu mycket sunkigare, temat alltjämt sorgligt aktuellt, det enda vi har brist på är hjältar.
 
  • Like
Reactions: PAX

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Nu är jag ingen akademiker som kan uttrycka mig i korrekta genusteori termer men det handlar om maktbalans i bilderna och hur män och kvinnor framställs . Som i bilden jag postade här i tråden .

Varför måste den kvinnan som uppenbart skall räddas av mannen vara sexualiserad och halvnaken och iförd stringtrosor , måste hon vara naken för att framstå som ett offer ?

Varför måste det vara mannen som är den uppenbara hjälten i bilden och kvinnan som måste vara den svaga som skall räddas an den starke MANLIGE hjälten i nån sorts ultimate malr power fantasy . Varför kan inte kvinnan vara den aktiva starka parten i bilden och rädda mannen ?

Varför måste häxan vara sexualiserad med delar av hennes bröst synliga och iförd ett höftskynke som är smått nedhasat på ett suggestivt sätt ?
Behöver man vara halvnaken för att frammana demoner om man är kvinna , är det ett krav för att demonen skall lyssna ?

Bilden är full med sunkig och sexistisk fantasy estetik .
En fantasy/S&S -värld och är ju en variant på vår medeltida värld och/eller en mer antik era. Då vill man rimligen behålla en slags realism vilket infattar ett visst mått av historiska/realistiska könsroller. Men till skillnad från strikt medeltida skildringar så är ju kvinnor i fantasy ofta även protagonister och hjältar. Se Louis Royos målningar av kvinnor med stora svärd och rustningar te.x. Att vända helt upp och ner på könsrollerna (och därmed helt lämna realismen därhän) lär inte locka någon, då varken kvinnor eller män går igång på en framställning av svaga/underdådiga män.

Varför ska kvinnorna inte vara sexiga och männen muskulösa menar du? Det gör ju omslagen/produkterna mer suggestiva och attraktiva för gemene man (och kanske även kvinna) och speciellt för målgruppen tonårskillar.

Förstår fortfarande inte vari det sunkiga ligger med att framställa figurer efter gängse ideal.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
En fantasy/S&S -värld och är ju en variant på vår medeltida värld och/eller en mer antik era. Då vill man rimligen behålla en slags realism vilket infattar ett visst mått av historiska/realistiska könsroller. Men till skillnad från strikt medeltida skildringar så är ju kvinnor i fantasy ofta även protagonister och hjältar. Se Louis Royos målningar av kvinnor med stora svärd och rustningar te.x. Att vända helt upp och ner på könsrollerna (och därmed helt lämna realismen därhän) lär inte locka någon, då varken kvinnor eller män går igång på en framställning av svaga/underdådiga män.

Varför ska kvinnorna inte vara sexiga och männen muskulösa menar du? Det gör ju omslagen/produkterna mer suggestiva och attraktiva för gemene man (och kanske även kvinna) och speciellt för målgruppen tonårskillar.
Njaaa, jag skulle aldrig kalla S&S-estetiken varken historiskt korrekt eller realistisk. Möjligtvis en blinkning till hur man i början av 1900-talet trodde att medeltiden var, men det är ju en tolkning av en tolkning. Om du är orolig för att man ska vända upp och ner på realismen så kan du vara lugn; Den är redan vänd såväl upp som ner som hit och dit.

Jag arbetar som gymnasielärare och kan med största säkerhet säga att det är ytterst få tonårskillar idag som skulle bli inspirerad av Boris Vallejos estetik. Bodybuilders i höftskynke och inoljade muskler framstår för dagens kids snarare som komiskt än tufft och inspirerande. Så att ur ett kommersiellt perspektiv promota Vallejobilder tror jag kanske inte resulterar i en helt lyckad affär.

Sen kan vi ju skippa den kommersiella biten och prata om estetik till unga som ett slags fostrande koncept. Det gör jag gärna, och det var det jag trodde att du gjorde från början, vilket jag tydligen missuppfattade. Men då kanske det är bäst att lägga det kommersiella resonemanget åt sidan?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Varför ska kvinnorna inte vara sexiga och männen muskulösa menar du? Det gör ju omslagen/produkterna mer suggestiva och attraktiva för gemene man (och kanske även kvinna) och speciellt för målgruppen tonårskillar.
Att kvinnor är BARA sexiga och män BARA muskulösa är ett problem. Det är något jag är orimligt less och trött på efter 33 år som kvinna (och intresserad av spel i alla former). Ge mig variation så spelar det ingen roll ifall de är halvnakna eller inte.

Om det handlar om att locka till sig personer så finns det få saker som är så avtändande som att gång på gång möta samma slags framställningar, för det är som att få veta gång på gång att det inte är mig de är intresserade av att locka till sig. Det är förmodligen också därför jag har noll intresse av den här genren överhuvudtaget.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Evokee Jag förstår inte varför du gång på gång återkommer till de faktum att omslagen skall vara suggestiva och attraktiva för gemene man och eventuellt även kvinna och tilltala tonårspojkar sexuellt.

Jag spelar inte rollspel för att bli sexuellt upphetsad så jag kan inte bry mig mindre om det är en vacker kvinna (då jag är hetero) eller en jävla grävmaskin på omslaget.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
En fantasy/S&S -värld och är ju en variant på vår medeltida värld och/eller en mer antik era. Då vill man rimligen behålla en slags realism vilket infattar ett visst mått av historiska/realistiska könsroller.
Nej! Varför skulle det vara just trista könsroller som gör det realistiskt? Drakar och orker kan man tro på, men jämlika förhållanden mellan män och kvinnor, där går gränsen? Befängt!

När jag ändå är igång: Kan vi slippa alla bordeller som verkar poppa upp så fort en setting inte är i nutid?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Då föreslår jag att du läser om tråden, för där finns allt du behöver för att förstå.

Förstår du fortfarande inte, tror jag att Uppsala universitet kan hjälpa dig att nå upplysning.
Jag kan inte se vad det är för litteratur på kursen, men den luktar ju social-konstruktivism, post-modernism och kritiska studier lång väg om man läser kursbeskrivningen. Dvs. s.k. "junk science" och grundlös teoribildning. Du kunde nog lika gärna bett mig läsa en kurs i alkemi.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nej! Varför skulle det vara just trista könsroller som gör det realistiskt? Drakar och orker kan man tro på, men jämlika förhållanden mellan män och kvinnor, där går gränsen? Befängt!

När jag ändå är igång: Kan vi slippa alla bordeller som verkar poppa upp så fort en setting inte är i nutid?
Är det ok med mångfald av spel, kampanjer, settings och äventyr? Och kultur?

Eller eftersträvar vi att alla ska gilla och tycka lika?
 
Status
Not open for further replies.
Top