Nekromanti Sex

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
That got your attention. Tanken slog mig precis och jag blev genast omåttligt fascinerad och tänkte helt enkelt höja temperaturen lite på rollspel.nu. Jag hoppas ingen misstycker. :)

Ämnet är: Hur långt har ni nånsin gått i ett rollspel och hur långt skulle ni kunna tänka er gå?

För att lite fint avgränsa det hela så pratar jag om tabletop rollspel. Dvs. vanligt gammalt kärt helylle-rollspel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
I mina spelgrupper har det förekommit mellan både spelarkaraktärer och spelarkaraktär-spelledarperson. Sex har aldrig varit ett fokus, så det har varit mer eller mindre humoristiska förkortningar av alltihop som leder fram till akten ("jag flirtar lite och ger mycket komplimanger om hans uppenbara hjältemod. Får jag napp?", "Jo, absolut. Han är lika intresserad som du, så ni får ihop det."). Sen har vi nöjt oss med att konstatera att en sexakt tar plats, utan att gå in på mer detalj än så. Jag och de jag spelat med har aldrig varit så intresserade av sex i rollspel, helt enkelt.
Cassius said:
Känner igen mig i beskrivningen.
Recca said:
Varför är sex inte intressant i rollspel? Det är ju intressant annars?
Björn Wärmedal said:
Det är intressant och roligt att ha sex, ja. Men att sitta och beskriva hur låtsasmänniskor ligger med varann har jag bara aldrig haft ett intresse av. Själva sexet är helt enkelt inte lika intressant som vad det kan leda till rent socialt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Dom flesta andra mänskliga relationerna har utforskats mycket djupare. Kärlek, våld, våld, våld, föräldraskap, fattigdom, misär, glädje, entreprenörskap osv. Men sex är behandlat som en film från 40-talet.
Recca said:
Okay så det är lite generande, det tycker ju jag också att det är, men borde det inte vara spännande just därför?
Basenanji said:
Kanske Recca, för att just talakten ligger rätt nära att verkligen ha sex? Inte det där kliniska samtalet om sex, utan den erotiska berättelsen. Svårt att se var den gränsen går faktiskt (mellan att prata om sex på ett erotiskt sätt och att verkligen ha det).
Recca said:
Djupt basenanji.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hur långt jag kan tänka mig att gå? Hmm för långt. Hur långt har jag gått? Hmmm För långt.


Skämt aningen åsido. Om man kan beskriva hjärnsubstans i detalj och hur ben låter när det knäcks så tycker jag också man kan beskriva sexakter i detalj av ådriga frustande kukar och våta håriga sköten. Men enkelt sagt, bara om det tillför något.

Och här kommer vi till pudelns kärna; när tillför det något till karaktären eller storyn att ha en utförlig sexscen. Detta är lite svårare att beskriva dock men jag tror det handlar mycket om vilket spel, vilken setting, typ av kampanj och vad för sorts karaktärer.


Jag talar endast för mig och min spelgrupp, inte något objektivt eller sådant. Och jag tänker inte ta upp "kommunikation" och "känna på läget" och sådant som är skitviktigt för jag pratar om mig och min grupp, inte andra grupper.




/Poseur
Recca said:
Så du kan tänka dig en utförlig sexscen om det tillför karaktären någonting. Du hade en jämförelse med benknäckande ljud och liknande, jag tycker det tillför karaktären mycket mindre än huruvida de gillar att ta kommandot i bingen eller ej. :p
Poseur said:
Jepp jag håller med dig. Menade inte på det viset utan snarare att det är väldigt underligt att folk inte har några som helst problem med att beskriva våld i extrem explicit porträttering medan något som är mycket mer naturligt, sex, blir mest ", det blir mörkt och ni vaknar upp dagen efter". Det jag menar är alltså den sjuka grejen med att våld är helt okej att visa upp men sex är "fade to black", vilket jag finner konstigt.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag känner att jag som spelare/spelledare inte är tillräkligt insatt i ämnet att beskriva sex så jag har undvikit det, det sagt är det något jag gärna skulle sätta mig in i, tyvärr är det gamla forumet nere så jag kan inte kolla vilka tantsnusknoveller som rekommenderats för ändamålet.

/Luna Lovegood
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Att sitta och beskriva ljuvligt älskog mellan fagra alver när båda karaktärerna spelas av lagom tjocka män i sina bästa år och klädsam skäggstub med chipssmulor på sina urtvättade t-shirts känns meh.
"Jag drar min dildo +3 och XXX i XXX"
"ok, slå för Knulla med minus 5 på tärningen"
Recca said:
Hehe. Beskrev du dig och din spelgrupp precis? :)
obak said:
Jo, ibland stämmer fördommarna :)
Att sitta och rollspela sex är ju lite som att deltaga i en orgie, och jag är såpass gammalmodig att jag inte stoppar ballen i vem som hellst.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Själv har jag aldrig rollspelat detaljerat alls. En eller annan RP har haft sex men då har vi spolat förbi det hela och låtit det vara en perifer sak. Enda gången som jag faktiskt låtit det påverka mitt spel har varit när min rp blev våldtagen i ett rollspel. Inga detaljer naturligtvis utan bara ett konstaterande av att nu hände det. Det var en av mina mest intensiva omgångar just därför, eftersom det väckte så många känslor och blev så himla känslomässigt djupt. Jag uppfattade det som att jag flyttade en gräns när jag rollspelade det där och detaljer behövdes verkligen inte för att skapa den känslan. Att detaljera det hela hade nog mest känts obehagligt och kanske som ett lite oetiskt studium på något vis av något som inte bör existera som ett objektivt konstaterat fenomen, om ni fattar. Men inte desto mindre är ju våldtäkten en sexuell handling och eftersom den är som den är så präglar den ju helt klart rollpersonerna som är inblandade i den. Skillnaden är ju att den ges en viss detalj som får ett starkt genomslag.

En kärleksakt som gavs vissa detaljer skulle automatiskt prägla en rollperson också, skulle den inte det? Vilken typ av man/kvinna är du under täcket?
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag är inne på något snarlikt det Poseur skriver. Rent berättelsetekniskt skiljer jag inte på sex i rollspel och, låt oss säga sitta och fiska i rollspel. Precis som i film och serier försöker jag skildra enbart sådant som är relevant för berättelsen och inget annat. Inte exakt hur man fiskar, inte exakt hur någon har sex, inte exakt hur fågeln sitter på grenen.

Följdfrågan blir då såklart: kan man inte ha en berättelse där sex, fiske eller fågelkvitter står i centrum? Jo, absolut! Men där är min personliga upplevelse att sexskildringar inte ofta tillför så mycket till narrativet. Effekten av sex - som känslor efter en otrohet kan absolut vara temat för en rollspelsträff. Eller en film. Eller en bok.

Slutligen har sex en särställning som något som upplevs som intimt av många, nästan alla faktiskt. Och då brukar det lustfyllda (pun not intended) i att rollspela ta över. Jag spelar för att ha kul, inte för att göra någon obekväm, eller bli obekväm själv.

Det finns en del andra viktiga teman jag också undviker, både i film och i rollspel. Tortyr är ett exempel.
Recca said:
Tortyr som är så trevligt. Men du lyckades undvika frågan genom att tala om den rent generellt.
MattiasLejbrink said:
Ah, sorry! För att svara på frågan: jag har lämnat ett spelmöte (på konvent i och för sig) när spelledaren började gå in på sex utan att stämma av med spelarna. Och jag skulle nog inte kunna tänka mig att rollspela sex alls mer än det Fade to Black som redan omnämnts.
Poseur said:
Jag håller inte med här, sex och sexualitet är en fundamental del av mänskligheten och således ett mycket användbart narrativ, precis som dock fiske också kan vara. Allt beroende på situationen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har sällan gått längre än cut away under själva akten, och då har det varit sexscener som mer är till för chockeffekt än att vara sensuella (mer Urotsukodoji än... öh... vad nu exemplet på sensuell sex i film är). Jag är genomsnittligt pryd bland folk jag som bäst skulle kalla för bekanta skulle jag säga, och spelar inte rollspel med människor jag pratar om sex med. Men jag skulle gärna ha lite mer chocksex i mitt spelande, det är ju ändå en go gammal trop som dessutom låter mig ducka potentiell genans. Faktum är att sannolikheten att det blir beskrivningar av orgier i min just nu pågående kampanj är mer än noll. Får se hur köttigt jag klarar av att göra det om det blir aktuellt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag är helt ointresserad av rollpersonernas sexliv på något annat sätt än om de har det eller inte. Och även det är ibland helt ointressant. Precis som jag är helt ointresserad av spelarnas sexliv.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Har för mig att det rollspelades lite förförelsescener när vi körde James Bond en gång i tiden, men att själva akten var fade to black med en "...och ni har het sex."

Hur långt jag kan tänka mig gå? Det finns några saker jag är tveksam till att ha med i rollspel, eftersom jag personligen känner mig äcklad av det. Men till och med de sakerna skulle kunna vara med, med ganska så grafisk beskrivning. Så... all the way?

Hur långt vill jag gå? Jag skulle klart kunna tänka mig att både spela och spelleda rollspel där sex är målande beskrivet. Men som med strid är jag inte intresserad av rollspel som inte innehåller annat också.

I vilket fall så är det nog mer upptrappningen till, och vad som rör sig i skallen, som blir mest intressant.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Chrull:
Jag är helt ointresserad av rollpersonernas sexliv på något annat sätt än om de har det eller inte. Och även det är ibland helt ointressant. Precis som jag är helt ointresserad av spelarnas sexliv.
Exakt så är det här med. De få gånger det har blivit mer gestaltat i form av rollspelande har nog jag och den andra spelaren (eller spelledaren) i fråga velat ha sex med varandra IRL också. För övrigt är rollspela sex, som sagt, sjukt ointressant och ofta avtändade också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ja, det har ju dessutom stor potential för att bli Magical Realm av det hela:

obak said:
Klassiker :)
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Fade to black har jag varit med om några gånger. En gång har jag varit spelare när spelledaren gjorde en mer målande beskrivning av en sexakt mellan en annan spelare och en slp, vilket mest fick alla att skruva på sig. Jag föredrar helt klart fade to black-varianten, om det blir något sex öht. Beror jättemycket på personerna i gruppen och vilken typ av rollspel man spelar om det är givande att ha sex med, eller om det bara blir konstigt/ointressant. Samma med kärleksrelationer skulle jag säga, beror också starkt på grupp och spelstil om det känns givande att spela och inte bara awkward.

EDIT: Att det löses med humor, både kärlek och sex, har jag också varit med om (typ: överdrivet spelande av casanova-stereotyp eller förvirrad-och-rädd-liten-pojke-stereotyp, en hagelskur av mer eller mindre smakliga skämt, fade to black). Att det blir ett komiskt inslag snarare än något annat. Det kan ibland bli ganska lyckat, ibland mindre.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
En gång låste jag in en av mina spelares karaktärer i ett rum med en grupp Cambioner som misshandlade, våldtog och förnedrade karaktären i flera dagar innan hon blev räddad av resten av äventyrsgruppen. Tortyren och vissa av sexdelarna blev rätt grafiska, mest för att jag visste att spelaren kunde ta det. Att beskriva söndersparkade könsorgan gör man kanske inte varje spelmöte.

Good times.

Ah, har även haft flörtande/hånglande mellan spelarkaraktärer, men jag tänker inte blanda mig in i det. As for hur långt? Beror på vilka man spelar med. Vissa spelare blir förbannade så fort det minsta romantiskt/sexuellt kommer in i bilden (aka I'm here to punch trolls) och då är man ju inte MER intresserad av att pusha sådan skit in i spelet (see comic above).

EDIT 2: Fan också, Recca. Nu fick du mig vilja spela FATAL.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur långt har du gått i beskrivningen av ett toalettbesök i rollspel?
Hur långt har du gått i beskrivningen av att äta en ost och skinksmörgås i rollspel?

Nu kanske någon säger att det är skillnad på sex, bajsa eller äta mat... men är det så egentligen?
Då kan någon förklara skillnaden för mig - men innan ni gör det: betänk att Recca redan begränsat ämnet till tabletoprollspel.
Eksem said:
Skillnaden är att sex är mer intimt, mer eller mindre tabubelagt, samt mycket mer spännande som företeelse än att skita och käka mackor. Att beskriva våld mer eller mindre ingående i rollspel är standard. Så frågan är ju lika gärna vad skillnaden mellan att skita och slå en orch i pallet är? Och, visar det sig om man tänker efter en kort sekund, det är en ganska stor skillnad.
God45 said:
Det här kommer antagligen säga en hel del om hur jag spelleder, men jag har beskrivit hela måltider i detalj. senast för någon vecka sedan i Way of the wicked där spelarna till och med fick välja efterrätter. :p. Har beskrivit toa besök i warhammer ennhop del efter som "The trots" är en viktig del av spelet ;) Nog kommit upp i D&D också.
Mannen i skogen said:
Kommentar till toalettbesök i rollspel: http://www.goblinscomic.org/01202007/
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Någon, troligen Rising, skrev vid något tillfälle att det finns tre fysiska genrer: komedi, skräck och porr. Det är alltså de genrer som har som främsta syfte att locka fram en fysisk reaktion hos betraktaren i form av skratt, rädsla eller kåthet. Min egen, rätt grunda, analys säger att det är kul att skratta tillsammans, mysigt att vara rädda tillsammans, men måttligt kul att vara kåta tillsammans om man inte planerar att låta det gå längre.

Så jag har aldrig ens varit nära att beskriva en sexscen i ett rollspel, bara ibland konstaterat att det händer.

/tobias
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag skulle vilja påstå att sexualitet kan ha en märkbar påverkan på karaktären. Vilket jag också skulle vilja påstå att i de flesta fall inte toalettbesök har eller förtärandet av ost&skink-smörgåsar.

För det mesta.

/Poseur
Poseur said:
Men om nu Anths fråga var seriös, vilket jag tror den inte var. Så följer nog toalettbesök och ost&skinksmörgåsar samma premiss som allt annat. Är det givande så kör på et, med beskrivning. Exempelvis kan något så simpelt som en ost&skinkmacka trigga igång hemlängtan eller problem vid toalettbesöket kan vara värt att beskriva exempelvis om rollpersonen lider av en könsjukdom.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Gurgeh;n11009 said:
Någon, troligen Rising, skrev vid något tillfälle att det finns tre fysiska genrer: komedi, skräck och porr. Det är alltså de genrer som har som främsta syfte att locka fram en fysisk reaktion hos betraktaren i form av skratt, rädsla eller kåthet.
Det här är inget som någon forumit kommit på, när jag läste filmvetenskap pratade vi om just det här.
Gurgeh said:
Jag skrev inte att ha kommit på det, jag skrev att han skrev det.
 
Top