Sex i skräckscenarion

Jag tänker att diskussionen blir olika beroende på om man tänker att syftet med sexet i scenariot är sexet i sig, eller om det är känslorna av obehag utifrån skräcken.
Problemet med sex i skräck är väl att någon slags bleed av obehagskänslor är målet för att skräck ska vara bra. Om man spelar body horror-skräck ska det vara lite obehagligt men man spelar på ändå. Om man spelar sexuell skräck ska det vara lite obehagligt men man spelar på ändå. Sexuell skräck i andra medium bygger ju på att det är eggande och obehagligt på samma gång.

Men om man spelar sexuell skräck och får en obehagskänsla av att spelledaren personligen verkar tända lite på sexbeskrivningen så kan det vara svårt att i stunden skilja på den obehagskänslan och den önskade obehagskänslan man försöker uppnå från scenariot. Tycker spelaren till vänster om mig att det är obehagligt för att vi gör en så jävla bra horror-scen just nu eller tycker hon att det är obehagligt för att hon är osäker på om jag kommer ha tolkat det här som en invit senare ikväll när vi ska gå och lägga oss?

Och det är ju skitsvårt. Jag vet inte om jag har något annat råd där än att man kanske borde undvika att spela sexuell skräck med folk som man inte tidigare har spelat sexuella scener med i andra genrer. Så länge man inte spelar skräck är det lättare att vara lyhörda med att inte göra någon obekväm, och sen kanske man får vänta med att spela skräck och med flit göra varandra obekväma tills man har upprättat det förtroendet.

Last edited:
Problemet med sex i skräck är väl att någon slags bleed av obehagskänslor är målet för att skräck ska vara bra. Om man spelar body horror-skräck ska det vara lite obehagligt men man spelar på ändå. Om man spelar sexuell skräck ska det vara lite obehagligt men man spelar på ändå. Sexuell skräck i andra medium bygger ju på att det är eggande och obehagligt på samma gång.

Men om man spelar sexuell skräck och får en obehagskänsla av att spelledaren personligen verkar tända lite på sexbeskrivningen så kan det vara svårt att i stunden skilja på den obehagskänslan och den önskade obehagskänslan man försöker uppnå från scenariot. Tycker spelaren till vänster om mig att det är obehagligt för att vi gör en så jävla bra horror-scen just nu eller tycker hon att det är obehagligt för att hon är osäker på om jag kommer ha tolkat det här som en invit senare ikväll när vi ska gå och lägga oss?

Och det är ju skitsvårt. Jag vet inte om jag har något annat råd där än att man kanske borde undvika att spela sexuell skräck med folk som man inte tidigare har spelat sexuella scener med i andra genrer. Så länge man inte spelar skräck är det lättare att vara lyhörda mot att inte göra någon obekväm, och sen kanske man får vänta med att spela skräck och med flit göra varandra obekväma tills man har upprättat det förtroendet.
Tack! Jag tänker att det du beskriver här är ju precis anledningen till att det är svårare att gestalta sex än våld. Det är ju ingen runt ett spelbord som skulle missta en försök att lemlästa min RP som en hint om att detta kommer hända senare när vi följs åt hem genom den sena kvällen.
Men tyvärr så är det ju mycket svårare för många att dra gränser kring sexuella aspekter i spel. Både hintar och inviter, just för att det skapar bleed.
Och om man som SL stoppar in sex i spel för att man själv tänder lite på det så kanske man ska fundera ett varv till på anledningen till att man vill ha med sex som del i scenariot.

Och då kommer man ju tillbaka till det jag menar att det är rimligare att man som SL försöker bygga "hotet" om sex från omgivningen än att försöka få med det i spel. Och allt är ju en övningsfråga, om man övar på att spela sex så kommer man bli bättre på det och bekvämare med det.
Men "hur" man skriver in sex i ett skräckscenario och sedan "om" man ska spela det med just sin grupp är ju också olika frågor.

Om man som SL tar det här scenariot som TS håller på att formulera och känner att det är coolt och vill spela det , då kommer nästa fråga om gruppen skulle klara av det av olika skäl. Att känna in sin grupp, presentera teman för scenariot och premisser för spelet är något som jag tänker att varje ansvarsfull spelledare och medspelare ska prata om. Om det finns minsta tvekan i gruppen om att sex som innehåll är något som de tycker är obehagligt redan utan att det är satt i spel, oavsett om det är i skräck eller i andra teman, då skulle jag också rekommendera att man inte utsätter en spelare för det.

Om det är något jag lärt mig om rollspelare så är det att vi är kassa på att hålla isär rollperson och spelare. Vill ni knulla så knulla, men inte när vi spelar. Jag tycker ju om sex som del i berättande, men reserverar det till ett fåtal personer som jag känner och litar på.

Det finns en fantastisk scen i miniserien "A Christmas carol" från 2019, en mycket mörkare och mustigare version av den klassiska sagan
Mörk är den allt... påminner mig nästan om The Long Night (för er som sett Game of Thrones) ;)

Jag tänkte väl att Scrooge, för alla sina brister, inte framstod som någon styrd av sexuella drivkrafter.

Tematiskt påminner scenen istället om "det är inte pengarna, Månsson, det är principen..."

Back