Sex i skräckscenarion

Jag skriver för tillfället på ett skräckscenario för (förmodligen) Kutulu, och det finns en del sex, lust och för den delen sexualskräck med i för- och bakgrunden. Min erfarenhet är att sådant lätt blir fel i scenarion: lite för närgånget, präglat av misogyni eller misandri, för påträngande, lätt inger obehag eller oönskat triggar minnen. Självklart försöker jag hålla dessa inslag på en vettig nivå, och inga rollpersoner ska behöva råka ut för något. Jag tänker dock att det skulle vara bra att få lite tankar och tips från er forumiter! Var går egentligen gränserna? Vad ska jag undvika? Vilka är de klassiska misstagen? Jag uppskattar om tråden kan hållas hyfsat ren från snaskiga exempel, men om något behöver vara med så kanske det läggas bakom spoilervarning.
Du har redan fått svar men för att koka ner det:

Det går inte att pleasa everybody.

Om du skalar bort allting som "lätt blir fel" blir inget intressant kvar. Särskilt om du ger ut en produkt på engelska. (Jag vågar nog lova att en publik som kan ta till sig information på vilket annat språk som helst är bättre rustad "överleva" en rollspelsprodukt med sexuella inslag)

Istället måste man vända sig till en nischad målgrupp och tydligt säga att din produkt är bara avsedd för dem som kan och vill hantera [insert themes and trigger warnings here].

Det här en helt personlig preferens men du har fått så många bra tips redan så jag dristar mig till att tycka lite. :)

För mig är de bästa skräckupplevelserna "de som inte händer". Både i film, böcker och i spel. Det där som hela tiden ligger och hotar i bakgrunden, hotet om att något kommer hända, anspänningen, nervositeten, beredskapen för ett jump scare som inte kommer, att sitta och jaga upp sig själv.

Att försöka jobba med känslan och hotet av att något kommer gå fel är för mig viktigare än det som faktiskt händer.
Men så måste man ju ibland komma till klimax och låta saker hända, men vägen dit kan och bör, enligt mig, vara viktigare att lägga tid på än det faktiska klimaxet.

Skräck i sexscenarion​

Jag skriver för tillfället på ett sexscenario för (förmodligen) Kutulu, och det finns en del skräck, vämjelse och för den delen skräckskräck med i för- och bakgrunden. Min erfarenhet är att sådant lätt blir fel i scenarion: lite för närgånget, präglat av fasa eller vidrigheter, för påträngande, lätt inger obehag eller oönskat triggar minnen. Självklart försöker jag hålla dessa skrämmande inslag på en vettig nivå, och inga sexiga rollpersoner ska behöva råka ut för något. Jag tänker dock att det skulle vara bra att få lite tankar och tips från er forumiter! Var går egentligen gränserna?

Skräck i sexscenarion​

Jag skriver för tillfället på ett sexscenario för (förmodligen) Kutulu, och det finns en del skräck, vämjelse och för den delen skräckskräck med i för- och bakgrunden. Min erfarenhet är att sådant lätt blir fel i scenarion: lite för närgånget, präglat av fasa eller vidrigheter, för påträngande, lätt inger obehag eller oönskat triggar minnen. Självklart försöker jag hålla dessa skrämmande inslag på en vettig nivå, och inga sexiga rollpersoner ska behöva råka ut för något. Jag tänker dock att det skulle vara bra att få lite tankar och tips från er forumiter! Var går egentligen gränserna?
Den går inte alls, skulle jag säga, men andra skulle säkert tycka att det var obekvämt att...
-Beskriva ett samlag i detalj (Se scenariot Summer Lovin exempelvis). Både spelare och spelledare lär skygga här om det inte är rätt crowd.
-Använda sex i spel på ett sätt som skulle kunna missförstås som att spelare eller ledare lever ut en sexuell fantasi genom spelet, särskilt om det finns en ojämn maktbalans där den som tar initiativ har övertaget. Här är ju väldigt mycket ansvar hos gruppens kommunikation, men tänker att laninas exempel på "prata med någon ensam i ett rum med ett maktövertag" är ett exempel (även om just det lät rätt osexigt 😅).

Personligen tycker jag att "äckligt" sex och/eller övergrepp för att söka sensation/reaktion är billigt som verktyg, ansträng dig istället!

Last edited:
De går inte alls, skulle jag säga, men andra skulle säkert tycka att det var obekvämt att...
-Beskriva ett samlag i detalj (Se scenariot Summer Lovin exempelvis). Både spelare och spelledare lär skygga här om det inte är rätt crowd.
Det skulle jag bara göra om det var en spelgrupp jag hade sex med i verkliga livet.

Det skulle jag bara göra om det var en spelgrupp jag hade sex med i verkliga livet.
Ja, det är en lite speciell upplevelse och sätter väl fingret på vårt samhälles tabu kring ämnet 😊
-Att beskriva hur någon slits i stycken = heeelt okej
-Att beskriva vanilj-sex med uttryckt samtycke, nej där har vi verkligen gått över gränsen!

Raljerar lite, men min reaktion är precis så också :)

Skräck i sexscenarion​

Jag blir rädd bara av att läsa ditt inlägg! Låter inte som något jag skulle vilja prova med mitt glada swinger-gäng på nästa ”spelmöte”.

Jag larvar mig med trådstartarens inlägg.
Ja, och visar ganska bra på att det är ett svårt ämne för rollspelssverige :)

En kan ju fundera lite på varför det är så, men kanske inte är så konstigt i många kretsar där i princip "rollspelare"="medelålders vita män med traditionell svensk fostran" :)

Ja, och visar ganska bra på att det är ett svårt ämne för rollspelssverige :)

En kan ju fundera lite på varför det är så, men kanske inte är så konstigt i många kretsar där i princip "rollspelare"="medelålders vita män med traditionell svensk fostran" :)
Vilka former av fostran har du upplevt bättre utrustar folk för detta?

Ja, vem är bättre på naket och sex i media än svenska synden Sverige? 😂 Kanske Danmark? Men vi är nära toppen.

Ja, vem är bättre på naket och sex i media än svenska synden Sverige? 😂 Kanske Danmark? Men vi är nära toppen.
Svenska synden vet jag inte, men de nordiska länderna har ju definitivt en mer chill hållning till att öppet diskutera sex och nakenhet än större delen av världen.

Är det nu vi citerar Risings odödliga inlägg?? Tror att det är obligatoriskt i diskussioner om sex i rollspel.
Mera porr, för i helvete!

Fan, ni låter ju som djävla adjunkter allihopa.

Givetvis ska det vara sexbeskrivningar! Utförliga, svettiga, porriga, ångande, blodiga, ömma, rodnande, frustande sexbeskrivningar.

Jag vill verkligen kunna känna doften av sköte när jag läser en god sexbeskrivning. Jag vill se utförliga beskrivningar av tungspetsar som målar våta penseldrag över laxfärgade blygdläppar; av den saltstänkta doften från svettpärlor som dansar i fjuniga buskage av könshår; av den sura smaken av mjölkfärgade safter som rinner längs kinder, och droppar från hakor och underläppar.

Jag vill se medelålders mödrar fastnaglade vid stora, rostiga kugghjul, med ansiktet fruset i ett ljudlöst skrik och hårtestarna fastklistrade mot svettet i hennes panna, alltmedan pumpande pistonger från korroderade maskiner kommer på löpande band för att turas om att knulla henne blodig. Allt detta försjunket i diset från tjocka, sotiga rökmoln av maskinandedräkt från konstruktionernas avgasrör.

Jag vill läsa om vårtiga troll som klivit ner i en svart, solkig tjärn där vattnet är så mörkt och ligger så stilla att det liknar en välpolerad masonitskiva. Vill läsa allt om hur de vadar fram längs det svarta vattnet, om hur näckrosor klänger och snärjer sig intill deras robusta kroppar, och om hur trollpackans glosögon börjar vattnas och bli blanka alltmedan mannen kysser hennes nacke och hals. Hur han blåser lätt i hennes öra vid varje kärleksord han yttrar, hur han biter i hennes örsnibb när han tränger in i henne, hur han följer hennes tår nerför hennes kind, hals och nyckelben.

Jag vill veta allt om alvädlingar som ligger på divaner och matar varandra med bladguldövertäckta vindruvor. Jag vill läsa allt om hur den äldre och erfarnare av de två ligger och förstrött ritar sin signatur med sitt pekfinger över sin unge älskares bröst. Hur den äldre biter den yngres underläpp efter varje kyss de delar, och om hur han för in sitt vänstra långfinger i sin unge älskares stjärt och klämmer en testikel mellan sin tunga och sin gom.

Jag vill veta precis allt om androidbetjänter som går in till tonårsflickor om nätterna och ser hur mycket de kan smeka dem utan att de vaknar. Som med maskinell precision stryker sina kalla fingrar upp och ner längs det rodnade köttet mellan flickans lår och till sin förvåning hör flickan börja stöna androidens namn i sömnen.

---

Alltså, många tror att porr är något man runkar till. Det är som att tro att komedier är något man nödvändigtvis måste skratta till.

Det finns underbara komedier där man bara sitter med hjärtat i halsgropen och bevittnar något alltigenom pinsamt och smärtsamt. Något som ger igenkänning och allt annat som komedier handlar om - men som man ändå inte skrattar åt, förrän kanske senare.

Så är det med porr. Bra porr vidgar ens vyer, kittlar ens fantasi, utmanar ens föreställningar, leker med ens världsåskådning, och gör vardagen lite mer magisk.

Hur många har inte börjat njuta mer av sina cigarrer efter Lewinsky-affären, exempelvis? Jag tyckte lypsyl var en helt meningslös produkt förrän den dagen då jag fick se en föras upp i en fitta.

Så: Mer sex! Mer porr! Mer knull!

Jag tycker det är typ tusen ggr viktigare än bakgrundshistorier.

För att återgå till sex i skräcksxenarion så har jag tänkt ett varv till och jag tänker att jag står fast vid min preferens men jag täntke vidga den lite.

För återigen, jag tänker, för bra skräck genrellt, så handlar nog väldigt mycket om avsaknaden av kontroll. Som jag nämnde tidigare, det som skapar det värsta obehaget är känslan av inte kunna göra något åt situationen.
Så jag tänker att du inte behöver jobba med snaskiga detaljer i form av grafiska sexscener eller detaljer om övergrepp, det du ska jobba med är känslan av total kontrollförlust, att RP hamnar i situationer där det inte spelar någon roll vad de gör för de kommer inte undan.
Jobba med det överhängande hotet, med hintar, med ljud och dofter. Absolut blanda dofter av blod och sperma, skrik, kvidanden whatever. Men om skräcken ska vara där behöver den byggas upp och sedan så tänker jag att nästa steg är att minimera möjligheterna att återta kontrollen. Total kontrollförlust, utsatthet, ensamhet, maktobalans, hoten om överhängande sexuellt våld. Detta skulle kunna vara en väg att gå.

Jag vet inte, det känns som det hänger samman med bleed. Man lever ju nånstans ut känslor i grupp i rollspel - den vilda våldsamheten i en fantasistrid, triumfen när den går väl, etc etc. Det är väl kanske där det skaver med sex i rollspel för de flesta - man är inte redo eller intresserad av att leva ut detta i samma grupp eller på samma sätt. Om man sen pratar överlappet sex och skräck hamnar man ju dessutom lätt i situationer som påminner om övergrepp, med alla de komplikationer det innebär.

Hade tippat att sex/skräck lättast görs metaforiskt, som body horror. Som aliens facehugger eller så. Lätt att känna igen, men med ett lager av förfrämligande som gör det mer hanterligt, så det blir tydligt att det är något annat än vår egen verklighets övergrepp.

Men var och en salig på sin fason - det är i mångt och mycket något som hänger på hur spelgruppen är funtad. Trivs alla, så trivs de.

För att återgå till sex i skräcksxenarion så har jag tänkt ett varv till och jag tänker att jag står fast vid min preferens men jag täntke vidga den lite.

För återigen, jag tänker, för bra skräck genrellt, så handlar nog väldigt mycket om avsaknaden av kontroll. Som jag nämnde tidigare, det som skapar det värsta obehaget är känslan av inte kunna göra något åt situationen.
Så jag tänker att du inte behöver jobba med snaskiga detaljer i form av grafiska sexscener eller detaljer om övergrepp, det du ska jobba med är känslan av total kontrollförlust, att RP hamnar i situationer där det inte spelar någon roll vad de gör för de kommer inte undan.
Jobba med det överhängande hotet, med hintar, med ljud och dofter. Absolut blanda dofter av blod och sperma, skrik, kvidanden whatever. Men om skräcken ska vara där behöver den byggas upp och sedan så tänker jag att nästa steg är att minimera möjligheterna att återta kontrollen. Total kontrollförlust, utsatthet, ensamhet, maktobalans, hoten om överhängande sexuellt våld. Detta skulle kunna vara en väg att gå.
Jap. Det är skillnaden mellan bra design och bara exploitation movie. Det räcker att ge tillryäckligt mycket gör att mottagaren ska förstå vad som händer. Man behöver inte köra "Och zooma in och kör slow motion!".

Jap. Det är skillnaden mellan bra design och bara exploitation movie. Det räcker att ge tillryäckligt mycket gör att mottagaren ska förstå vad som händer. Man behöver inte köra "Och zooma in och kör slow motion!".
... Och redan där tror jag att många kommer att backa. "hoten om överhängande sexuellt våld" blir åtminstone i min värld knepigt om det knappt går att prata om vaniljsex under samtycke. Vi är i en konstig värld där tortyr och ultravåld är vardagsmat men sex är så himla obekvämt.

Jag tror att nyckelorden var "vita medelålders män" (bättre än svettiga nörd-män?) och "traditionell" snarare än "svensk" men vad vet jag. Världen är i genomsnitt dum i huvudet, rollspelsscenen är inte sämre men heller inte mycket bättre än ett tvärsnitt.

Jag tänker att diskussionen blir olika beroende på om man tänker att syftet med sexet i scenariot är sexet i sig, eller om det är känslorna av obehag utifrån skräcken. Alltså precis som man kan formulera det ovan som "sex i skräck" eller "skräck i sex".
För mig handlar all bra skräck om omgivningen och bristen på kontroll. Så fort monstret, fienden, skurken visar sig så kan man ju agera. Man kan fly, slåss, gömma sig. Men om man inte kan göra något, om handlingsutrymmet begränsas och utsattheten får bli det som är gällande så blir det bättre skräck. Annars är det mest action med spännande inslag.

Och om man pratar om att diskutera sex så är det extra svårt, tänker jag, för att det alltid, alltid dyker upp någon som hånar de som tycker att det är svårt eller känsligt och då stannar diskussionen liksom av. Istället för att försöka vara hjälpsam och lyssna in och guida, vilket man ju kan välja att göra om man själv tycker att det är lätt och okomplicerat att prata/skriva om sex och sexuella beskrivningar.

Det finns en fantastisk scen i miniserien "A Christmas carol" från 2019, en mycket mörkare och mustigare version av den klassiska sagan där Timmy Cratchits mamma ger sig iväg för att förhandla med Scrooge för sin familjs räkning och det enda hon har att förhandla med är sin kropp.
Scrooge och Timmy Chratchits mamma är i en scen ihop. Det blir så fruktansvärt obehagligt för det är så tydligt att han skulle kunna göra precis vad han vill med henne, de sexuella våldet skriker ut sin närvaro och hennes totala utsatthet och brist på att kunna försvara sig är precis det som jag menar är det som skapar skräcken i scenen, snarare än att hon faktiskt blir våldtagen, vilket hon inte blir.

Back