Nekromanti Sex i fantasy och sci-fi

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vi har ju Blade

Vi snackar inte Marvels Blade som Snipes gjort film på utan en kioskfantasyromanhjälte.

Gjorde en liten snabb websökning och lyckades hitta ett par svenska recensionssidor av hela bokserien:
http://home.swipnet.se/~w-101964/lord.html
och
http://home.swipnet.se/~w-101964/lord2.html

Notera Boris Vallejos omslagsbilder; det var med de här böckerna han blev känd för en bredare publik i Sverige, och jag hörde folk referera till bilder av honom som "typ, Blade-bilder" i flera år efteråt.

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har precis avklarat Gibsons Count Zero och tycker den behandlar det hela bra.
Givetvis har de lite sex, inte mycket men ändå.

Inga tråkigt långa och smaklösa beskrivningar (porr) och inga metaforer som man skrattar av (tantsnusk).

Men det är MER än sex i boken, nämligen sexuella känslor. När 17årige Angie trycker sin kropp mot Turner så blundar han och försöker låta bli att tänka på vad som händer...

Sexualiteten är närvarande... Men utan att dominera eller någonting liknande....

hade jag fått det förklarat för mig hur Turners kuk stelnar och han sen smyger iväg för att dra en tarzan så hade jag antagligen tröttnat på boken.

Vill jag ha porr så får jag väll köpa porr.
Vill jag ha tantsnusk så får jag väll skaffa mig det.
Vill jag ha en cyberpunkroman där känslor som sexualitet är närvarande så funkar Count Zero

*predika*

chrull - kastar sig över mona lisa overdrive och analyserar sex-faktorn...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har precis avklarat Gibsons Count Zero och tycker den behandlar det hela bra.
Givetvis har de lite sex, inte mycket men ändå. "


Låter som en intressant bok. Jag kan får kila iväg och låna/köpa den. Vad handlar den om?

"hade jag fått det förklarat för mig hur Turners kuk stelnar och han sen smyger iväg för att dra en tarzan så hade jag antagligen tröttnat på boken. "

Givetvis så ska man kunna ha med sex utan att det blir vulgärt och äckligt. Sex ska inte dominera utan vara ytterligare en aspekt som gör bokens karaktärer trovärdiga.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Klart kärlek är okej

I en av Katharine Kerrs böcker om Deverry förekommer det en scen med homosexuella inslag. Det är frågan om en sådan scen där båda parterna i fråga växlar några ömma ord och ett par kyssar innan stycket slutar, dock är man helt medveten om vad som händer efteråt.

Det är förresten Rhodry och Evandar som ligger samman, det sker i nånting sjunde eller åttonde boken. Båda karaktärerna har eller har haft heterosexuella förhållanden så jag antar att det är ett utslag av bisexualitet, egentligen får man ta och läsa boken för att förstå deras motiv (Nej, de vill inte bara ha en trevlig stund i sänghalmen, det går lite djupare än så)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Greve nollavbrott

Hm. Count Zero handlar om en nybörjar hacker som hittar nått konstigt, en legosoldat som hamnar i knipa och en föredetta ägare av ett konstgalleri som det helt plötsligt går bra för..

ungefär

vill inte säga mer faktiskt... det är att säga för mycket. men det är cyberpunk och det är voodoo/vodou/hoodoo/vodo/vodoo :D

och det är ju en fristående fortsättning på neuromancer...

chrull
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Greve nollavbrott

Eftersom jag har svårt att låta bli att blanda mig i andras diskussioner måste jag påpeka att det dessutom är en av de få böcker som är mycket bättre på engelska än i översättning. Neuromancer, Mona Lisa Overdrive och Virtual Light är precis så välöversatta som man kan önska sig, men Count Zero saknar något. Tycker jag i alla fall.

-JPS-
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Ännu mer döda skogen... (riktigt OT)

"Nå, när det gällde damerna i det äventyret är ju de så gubbsjukt framställda så det knappt är klokt."

Men stod det något i äventyret om att de var lätta på foten? När jag spelade var det rena rama nunneklostret. Det skulle ju kunna bero på han som var spelledare; har spelet med honom i cirka 12 år och hans "rekord" under den tiden är att en av hans rollpersoner inte protesterade när en person av motsatta könet tog honom i handen... /images/icons/crazy.gif

"Jag har spelat det två gånger, och ena gången lyckades jag dra över varenda brud (till och med hon som har ihop det med kentauren)"

Är hon ihop med kentauren??? /images/icons/blush.gif Så fattade inte vi saken men lita på att jag ska kolla saken med spelledaren!

"Förresten, är det någon som KLARAT den triologin?"

Jajemensan! Spelade den ihop med två killar som knappt spelat rollspel tidigare (och alltså inte hade så mycket synpunkter) och en som hade spelat Ärans väg tidigare (och alltså inte FICK ha synpunkter). Därmed kunde jag ta befälet över sällskapet och med lika delar Äventyrsspelsvana, "gammal räv-rutin", dominanstakter och rationell inställning till de andras liv så kunde jag se till att segern roddes i hamn! /images/icons/smile.gif

Arcana
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Greve nollavbrott

"...måste jag påpeka att det dessutom är en av de få böcker som är mycket bättre på engelska än i översättning."

Hur kan en bok bli bättre vid översättning? Jag kan förstå att böcker kanske är mer lättförståeliga översatta till ens modersmål, men bättre?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Greve nollavbrott

Observera att jag inte säger att de andra är bättre i översättning, utan att Count Zero är bättre oöversatt. Det är viss skillnad...

-JPS-
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Sword & Sorcery for lovers

Typiskt för den sortens fantasy är ju också att författarna verkar veta lika lite om sex som de vet om våld. Dessutom fokuserar de misstänkt mycket på att beskriva de muskulösa männen...

Clonan the Barbarian smiled grimly to himself and started to move towards the desecrated temple. He could
hear the faint chanting of the evil cultists inside. A large stone building surrounded by dense forest, guarded by no more
than two warriors. This would almost be too easy. He put a massive hand on the hilt of his mighty sword Grimfluddnir,
but decided against using it. This task would be best accomplished with a little subterfuge. Without a sound, he started to
make his way through the underbrush. The guards would never see him coming.

The guards were armed with heavy, bronze-headed spears and stood in front of the entrance to the temple. The chanting
was louder now, but Clonan still couldn't make out the words. Not that he wanted to; these god-botherers always seemed to
go on about the same things. Chanting to wake this or that sleeping demon lord, chanting to accompany the sacrificing of
the occational virgin and sometimes just chanting for the sake of it. Kept barbarians like him in business, that's
the only thing he cared about.
One of the guards turned to the other and started to say something, turning his back to Clonan. That was the last
mistake he would ever make. The mighty barbarian leapt from the bushes with a scream of rage, his mighty fists
puonding the unfortunate guard's head into a splutter of red against the temple wall. The other guard started to raise
his spear, but Clonan had already drawn his mighty blade. The first blow separated the guard's head from his body,
sending it spinning into the air. Clonan wiped his sword on his loincloth and nodded approvingly.
"That's the way to do it", he muttered as he picked up the closest of the spears. Never know when it might see some use.

The High Priest lifted his arms above his head as his acolytes started intoning the Chant of the Ever Circling
Skeletal Family. A young woman was chained to the altar in front of him, her already minimal dress torn to reveal
even more of her voluptious body. Her long auburn hair was spread over the old blood-stained altar and her geen eyes
looked at him pleadingly from behind their thick lashes. Sometimes the High Priest wondered if there might be some use
for young virgins apart from sacrificing them, but he knew better than to question church doctrine. The procession of
faithful had reached the altar and started to move in a long line towards the door. The High Prieast picked up his obsidian
dagger. Suddenly, he heard a loud scream outside the temple, followed by two muffled cries. Surprised, he lowered his
knife and signed for the followers to stop.

Spear held high, Clonan the Barbarian barged through the temple entrance. He screamed again, mainly to make his point
absolutely clear, then took a quick look at his surroundings. Young beauty chained to altar, senile old man in green robes,
a group of four younger men in red cloaks, but what was this? A bunch of singing maniacs all standing on a line in front of
him, almost as if they were expecting to be butchered. That's a new one, he thought to himself as he threw the
spear.

The weapon impaled the first three cultists and sent the fourth to the floor clutching his bleeding chest. Clonan screamed
for the third time as he drew his mighty sword Grimfluddnir, the gleam of the demon-forged blade almost matching
that of his eyes. The fanatics, paralyzed by surprise and fear, were still lined up in front of him. It took less than
a second to choose an appropriate technique. High right, low left, thrust. Repeat as needed, he decided, the heavy
blade moving as if it had a will of its own.
"That'll teach ya!" he said as the last zealot hit the floor. In front of him, the red-robed men had gathered around their
leader, short swords in their hands.
"You're not so bad" Clonan admitted as a thin blade grazed his left arm. "But I'm better!" he shouted as his enchanted blade
plunged deep into the body of his first opponent. He spun around to avoid the second one, only to notice that the two
remaining opponents had managed to get behind him. He was hit three more times before he finally managed to dodge a
vicious thrust and get out of the deadly circle of blades.
"Nobody attacks Clonan the Barbarian and lives!" he shouted as he made short work of the cultist closest to him. A quick
strike took care of the second one, and the last of the vicious lot started to pull back, notably off balance. Clonan followed
him without hesitating and managed to disarm him with an unexpected flick of his blade. The cultist raised his hands and
started to scream as one blow from the great sword split his head down to the occipital bone.

Tall, grim and bleeding from several wounds, Clonan turned to the high priest. The old man had taken cover behind
the altar, the point of his black dagger pressed against the girl's heaving bosom.
"Take one more step" the old man hissed, "and she's dead."
"No problem" Clonan replied as he threw his sword at the old man.

- - - -

"It's all right," the girl assured him. "I'm sure many other barbarians have the same problem. What with all the fighting,
and the tension. And you lost a lot of blood."
"I'm sorry," Clonan said. "It usually works. Are you sure it's alright?"
"Don't worry, it could happen to anyone."


-JPS- bugar sig och väntar på applåderna
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du är bäst!!

[applåder] Quan'talis=/images/icons/king.gif

Skrev du ihop det här själv eller?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vi har ju Blade

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Pocketfantasy" som Blade har sina huvudsakliga rötter i Conan- och Barsoom-böckerna, som visserligen är rätt viktorianska i hur de framställer saker och ting - till skillnad från många av efterföljarna ...

<hr></blockquote>



Jag tror det var Brian Aldiss som påpekade att hjältinnan Deja Thoris kunde påstås ha varit "the plaything of Warlord Somethingorother" i ett år, och ÄNDÅ kallas "Marsjungfrun" på omslaget... /images/icons/wink.gif

Nightowl
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Äntligen någon som håller med

Så där kan det gå när man inte håller koll på sin kreativitet.

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Äntligen någon som håller med

"Så där kan det gå när man inte håller koll på sin kreativitet.
"


Hör ni det barn? Låt det vara en varning för er så att ni inte hittar på några sådana dumheter i framtiden.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vi har ju Blade

Slutet innehåller fö en nekrofil-scen...
Det låter ju orginellt.. Dog hjältens älskade, eller är det elakingen som ska verka pervers?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vi har ju Blade

Dog hjältens älskade, eller är det elakingen som ska verka pervers?

Elakingen som ska verka pervers.

Kom plötsligt ihåg häromdan vad det var den handlade om. Ifall man nu har tänkt sig att läsa The Amazons of Somelon så är nedanstående en

S

P

O

I

L

E

R


Sheryl är ute och ska hämnas mot varelserna som dödade hennes mamma (och pappa). I slutet visar det sig att morsan inte alls är död utan fick en knäpp när de dödade hennes man, och nu är hon den Elaka Häxan som härskar över kräken ifråga.
Hjältinnan hittar mamma i full färd med att sitta och, öh, guppa ovanpå pappa, som är mumifierad med styv dolme.

--
Åke
 

Daiki

Veteran
Joined
26 Mar 2002
Messages
2
Location
Luleå
jodå, dja tycker sex är okej om det beskrivs bra och inte tar överhanden.
däremot HATAR jag nakna tjejer på framsidor av böcker! jag känner nämligen alla bibliotekarier, och vågar därför inte låna några böcker som faktiskt verkar bra... tex flera av bertil mårtensson.... funderar på att åka till någon annan stad och låna böcker :gremsmile:
 
Top